moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykanie odmładzają F-16

Równolegle z wprowadzaniem do US Air Force nowej generacji myśliwca F-35A Lightning II Amerykanie modernizują część swoich samolotów bojowych F-16. Tak by mogły pozostać w służbie do połowy XXI wieku. Zmiany obejmują między innymi montaż nowego radaru oraz przystosowanie maszyn do przenoszenia najnowocześniejszego uzbrojenia.

W końcu kwietnia siły powietrzne Stanów Zjednoczonych poinformowały, że gotowa jest aktualizacja oprogramowania oznaczona jako Operational Flight Program M-series 7.2+, która ma być instalowania w nowszych wersjach ich myśliwców F-16 Fighting Falcon. Koszty jej opracowania i przebadania wyniosły 455 mln dolarów.

Operational Flight Program M-series 7.2+ została stworzona przez US Air Force. Pracowali nad nią m.in. specjaliści z 309th Software Engineering Group z bazy lotniczej Hill w Utah. Stworzone przez nich oprogramowanie przetestowano w myśliwcach F-16, które wykonały ponad 4200 lotów trwających 4600 godzin, m.in, podczas ubiegłorocznych ćwiczeń „Northern Edge”.

Zaktualizowane oprogramowanie przeznaczone jest dla myśliwców F-16C/D Block 40/42 i Block 50/52. Amerykańskie lotnictwo otrzymało ich 731 w latach 1988-2004. Obecnie ponad 600 tych maszyn jest na stanie US Air Force i Air National Guard. Nowe oprogramowanie wpisuje się w rozpoczęty w 2017 roku program wydłużenia czasu użytkowania części „szesnastek”, czyli Service Life Extension Program. Umożliwi on zachowanie ich w służbie do 2048 roku lub nawet dłużej.

Producent maszyn Lockheed Martin dokona modyfikacji struktur płatowców od grodzi, przez skrzydła, po owiewkę kabiny. Według oryginalnego projektu czas użytkowania myśliwców miał wynosić 8 tys. godzin lotu. Po dokonanych zmianach zwiększy się on do co najmniej 12 tys. godzin.

Innym kluczowym założeniem SLEP jest wymiana radarów. Myśliwce w wersji Block 40/42 są wyposażone w radiolokator AN/APG-68(V)1. Natomiast w Block 50/52 początkowo montowano AN/APG-68(V)5, który potem zastąpiono AN/APG-68(V)9 (ta wersja myśliwca bywa oznaczana jako Block 50+/52+). Postanowiono zastąpić je nowym AN/APG-83 SABR z anteną ze skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array), który produkuje koncern Northrop Grumman. Jako pierwsze otrzymały ten radiolokator maszyny F-16 Block 70/72, które były przeznaczone na eksport. Jest on również oferowany zagranicznym użytkownikom starszych wersji „szesnastek”. W 2018 roku radar tego typu zamontowano do testowania w innym, zaawansowanym wiekowo, amerykańskim samolocie bojowym – F/A-18C z lotnictwa piechoty morskiej.

Umowę na dostawę 72 radarów AN/AP-83 SABR podpisano z Northrop Grummanem w maju 2017 roku. Dwa lata później w umowie ramowej założono dostawę do 372 radarów do 2027 roku. Ta liczba wskazuje poniekąd, ile ze swych F-16 Amerykanie zamierzają zachować do połowy wieku.

Pentagon zdecydował, że jako pierwsze w radiolokatory AESA zostaną wyposażone F-16 należące do Air National Guard. Jednostki myśliwskie lotniczej gwardii odpowiadają bowiem na co dzień za ochronę przestrzeni powietrznej kontynentalnej części Stanów Zjednoczonych. W styczniu tego roku poinformowano, że wyposażone w nową stację radiolokacyjną maszyny trafiły do 121 Eskadry ze 113 Skrzydła Myśliwskiego Gwardii Narodowej, którego zadaniem jest ochrona nieba nad Waszyngtonem. Stąd jednostka znana jest jako „Capital Guardians”.

Aktualizacja oprogramowania pozwoli także myśliwcom Block 40/42 i Block 50/52 z USAF używać nowych systemów uzbrojenia, takich jak pociski manewrujące AGM-158B JASSM-ER. A także najnowszej wersji pocisku powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Poza tym unowocześnienie obejmie jeszcze ponad 40 innych usprawnień, które mają m.in. poprawić precyzję uzbrojenia przeznaczonego do bezpośredniego wsparcia i zmniejszyć obciążenia pilota.

Amerykańska oferta modernizacyjna może być interesująca także dla Polski. Nasze siły powietrzne dysponują myśliwcami F-16C/D Block 52+, które otrzymały w latach 2006-2009. Polskie samoloty były wówczas najbardziej zaawansowanymi spośród wszystkich „szesnastek” w siłach powietrznych NATO. Jednak to się zmienia – F-16 Block 70 kupiły już Bułgaria i Słowacja. Choć polskie Jastrzębie są nowsze niż F-16, jakimi dysponuje lotnictwo amerykańskie, to w przyszłej dekadzie konieczna będzie decyzja o ich unowocześnieniu, by zachowały swoje zdolności bojowe i mogły współdziałać z kupionymi F-35A.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: USAF

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sztuka i służba w jednym kadrze
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Speczespół wybierze „Orkę”
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
WOT na Szlaku Ratunkowym
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
W wojsku orientują się najlepiej
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Niezłomni w obronie
Kosmiczny Perun
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Kircholm 1605
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Priorytetowe zaangażowanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Transbałtycka współpraca
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Polskie Bayraktary nad Turcją
Jelcz się wzmacnia
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Żołnierze na trzecim stopniu podium
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Koniec dzieciństwa
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Abolicja dla ochotników
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Szli po odznakę norweskiej armii
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Mity i manipulacje
Kolejne „Husarze” w powietrzu
W poszukiwaniu majora Serafina
DragonFly czeka na wojsko
Standardy NATO w Siedlcach
Maratońskie święto w Warszawie
„Droga do GROM-u”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Zawiszacy na Litwie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO