moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pożegnanie pilota BLMW

Kapitan pilot Adam Pojawa, który kończy służbę wojskową w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, odbył w środę swój pożegnany lot nad Gdynią i okolicami.

Na płycie lotniska 43 Bazy Lotnictwa Morskiego uroczyście pożegnało go dowództwo Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz koledzy i podwładni. Dorobek tego zasłużonego dla lotnictwa morskiego pilota to 2400 godzin spędzonych w powietrzu, ponad 10 lat pełnienia dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego oraz blisko 13 lat służby w pionie szkolenia dowództwa BLMW, w tym dwukrotnie brał udział misjach poza granicami kraju.

Kpt. pil. Adam Pojawa jest absolwentem dęblińskiej Szkoły Orląt z 1991 roku, który od początku lotniczej kariery związał się z lotnictwem morskim. Pierwsze stanowisko, pilota-nawigatora, objął w 18. Eskadrze Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego MW w Gdyni Babich Dołach. Później był dowódcą załogi oraz instruktorem sekcji szkoleniowej w 1. Dywizjonie Lotniczym i 28. Eskadrze Lotniczej. W sierpniu 2003 roku został skierowany do Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej gdzie pełnił obowiązki młodszego specjalisty a następnie oficera sekcji w pionie szkolenia. Kpt. Pojawa to również jeden z pionierów polskiego lotnictwa pokładowego. W 2003 roku dowodził grupą personelu latającego skierowanego do Stanów Zjednoczonych w celu przeszkolenia na nowy typ śmigłowca – SH-2G. Był też pilotem, który w tym samym roku przyprowadził jedną z tego typu maszyn do kraju. W międzyczasie dwukrotnie, w 2011 i 2012 roku, pełnił także służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Islamskiej Republice Afganistanu gdzie latał śmigłowcami Mi-17.

Kapitan Adam Pojawa posiada uprawnienia instruktora oraz pilota doświadczalnego II stopnia. W sumie za sterami aż czterech typów śmigłowców, Mi-2, W-3, Mi-17 i SH-2G, spędził 2400 godzin. W trakcie 29 lat służby wyróżniony został Srebrnym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju, Srebrnym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę, dwukrotnie Gwiazdą Afganistanu a także statuetką Ikara.

Z końcem lutego zawodową służbę wojskową kończy również kmdr ppor. Adam Mądrzak, szef sekcji operacyjnej 44. Bazy Lotnictwa Morskiego oraz dwóch żołnierzy z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego: dowódca obsługi bosm. Paweł Żołnierczyk i młodszy elektromechanik st. mar. Leszek Kubik.

Tekst: Marian Kluczyński

red. PZ

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
 
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Konkurs MON-u na pracę o cyberbezpieczeństwie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Debata o bezpieczeństwie pod szyldem Defence24
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO on Northern Track
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pytania o europejską tarczę
Awanse na Trzeciego Maja
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Posłowie dyskutowali o WOT
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojna w świętym mieście, epilog
Zmiany w dodatkach stażowych
Szybki marsz, trudny odwrót
Czarne oliwki dla sojuszników
Pierwsi na oceanie
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wytropić zagrożenie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
W obronie wschodniej flanki NATO
Pod skrzydłami Kormoranów
Polskie czołgi w „najgroźniejszym z portów”
Barwy Ojczyzny
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wioślarze i triatlonistka na podium
Patriotyczny maraton
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Biel i czerwień łączy pokolenia
Husarz na straży nieba
Nowe boiska i hala dla podchorążych AWL-u
Święto stołecznego garnizonu
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Daglezje poszukiwane
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
NATO na północnym szlaku
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Pływacy i maratończycy na medal
25 lat w NATO – serwis specjalny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO