moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe pojazdy do desantu

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą mieć przynajmniej 1200 kilogramów ładowności, silnik o minimalnej mocy 75 koni mechanicznych oraz napęd na wszystkie osie. Armia szuka dla wojsk aeromobilnych nowych pojazdów, które będą przystosowane do desantowania techniką spadochronową. MON chce kupić 80 takich wozów oraz 160 przyczep.


Żołnierze z wojsk aeromobilnych, czyli z 6 Brygady Powietrznodesantowej oraz 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, do holowania 98-mm moździerzy i zestawów przeciwlotniczych ZUR-23-2 używają samochodów Honker, polskiej produkcji, albo amerykańskich HMMWV.

Jednak zdecydowana większość honkerów i HMMWV za kilka lat zostanie wycofana z eksploatacji. Powodem jest pogarszający się stan techniczny samochodów i rosnące koszty napraw, dlatego armia chce kupić nowe wozy.

Inspektorat Uzbrojenia MON czeka do 16 stycznia 2015 roku na zgłoszenia od firm, które są zainteresowanie takim zleceniem. Armia szuka „Pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności przeznaczonych do desantowania techniką spadochronową” oraz „Przyczep specjalnych do pojazdu wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności”.

Z producentami, którzy się zgłoszą, MON rozpocznie wiosną rozmowy o szczegółach technicznych. Firmy mają szansę przekonać armię do swoich konstrukcji, ale wstępne wymagania zostały już ogłoszone.

Ponieważ pojazdy mają być m.in. desantowane z samolotów przy użyciu dwunastostopowej platformy PDS „V”, muszą mieć ściśle określone wymiary. Ich wysokość nie powinna przekraczać 2,3 m, długość – 3,6 m, a szerokość – 2,1 metra.


Armia oczekuje ponadto, że auta nie będą ważyły więcej niż 3,5 tony i będą w stanie zabrać 1200 kilogramów ładunku. Ich silnik ma mieć moc przynajmniej 75 KM. Wozy powinny osiągać prędkość co najmniej 60 kilometrów na godzinę i mieć napęd na wszystkie osie (w systemie 4x4 lub 6x6).

Wymagania wobec przyczep nie są tak restrykcyjne. Maksymalna masa przyczepy to 750 kilogramów, a minimalna ładowność – 450 kilogramów. Nie mogą one być szersze niż – 2,10 m, a długość ich części ładunkowej musi mieć co najmniej metr.

Inspektorat uzbrojenia MON planuje zakończyć dialog techniczny z producentami w marcu, ale nie wyklucza, że w razie potrzeby termin zostanie przesunięty.

Natomiast kiedy zostanie ogłoszony przetarg zakup pojazdów i przyczep – dokładnie nie wiadomo. Jednak 80 aut oraz 160 przyczep ma trafić do jednostek do 2022 roku, czyli w ramach obowiązującego planu modernizacji technicznej sił zbrojnych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt Marcin Gil, Piotr Rams

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1417523760
.. żel na włosy - by fajnie wygladać, nową szmatkę na głowę z Zary i okulary, tanie suplementy diety, zniżkę na siłownię, pakiet full HD i to w tojocie, trenera fitnes, darmowej to na froncie : kręgle, masaż , suszi i talon do Auchan, więcej śmietany w kawie . 2 razy w miesiąc mizianie za uchem ...
4B-26-E9-39
~Katol
1417523400
Każdy "specjals" powinien mieć : plejstejszon portable, psycholożkę , wakacje w Tunezji, wypastowane buty - najlepiej prze szeregowych, drapaczkę, lep na muchy i gaśnicę... . .
4B-26-E9-39

SOR w Legionowie
 
Wytropić zagrożenie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ameryka daje wsparcie
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, epilog
Zachować właściwą kolejność działań
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Kadisz za bohaterów
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
NATO on Northern Track
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Sprawa katyńska à la española
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna na detale
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ramię w ramię z aliantami
Metoda małych kroków
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Szpej na miarę potrzeb
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zmiany w dodatkach stażowych
Pod skrzydłami Kormoranów
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Na straży wschodniej flanki NATO
Rekordziści z WAT
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Gunner, nie runner
Posłowie dyskutowali o WOT
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Sandhurst: końcowe odliczanie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Italii, za wolność waszą i naszą
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO