moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsza taka obsługa na cyfrowej Bryzie

Żołnierze eskadry technicznej 8 Bazy Lotnictwa Transportowego wykonali pierwszą obsługę okresową numer 1. Do tej pory jednostka wysyłała samoloty M-28/B/PT z awioniką Glass Cockpit, które wylatały w powietrzu 200 godzin, do producenta w Mielcu. Teraz jej żołnierze przejęli to zadanie.


W 2013 roku w zakładach PZL Mielec odbyło się miesięczne szkolenie, które przygotowało 29 żołnierzy i jednego pracownika eskadry technicznej do wykonywania obsług okresowych i specjalnych. Składało się z części teoretycznej i praktycznej, a skończyło się egzaminami. Następnym etapem była miesięczna praktyka w eskadrze obsługi, podczas której technicy wykonywali obsługi samolotu M-28B/PT/GC pod nadzorem przedstawicieli firmy. Cały cykl szkolenia zakończyły egzaminy zdawane przed komisją, po których przeszkoleni zostali dopuszczeni do samodzielnego wykonywania obsług samolotu M-28/B/PT/GC.

Egzaminy zdało 18 żołnierzy w specjalności płatowiec i silnik, 6 w specjalności osprzęt oraz 6 specjalistów od urządzeń radioelektronicznych. W 2014 roku planowane jest przeszkolenie kolejnych 25 żołnierzy eskadry technicznej.

Pierwszym samolotem, na którym wykonano własną obsługę okresową, była Bryza o numerze bocznym 0218. Obsługa trwała około dwóch miesięcy, czyli podobnie jak w Mielcu. Teraz personel bazy może wykonywać takie obsługi na samolotach M-28B/PT/GC od numeru 0218 do numeru 0221, ponieważ upłynął już termin ich gwarancji.

Obsługa okresowa nr 1 dotyczy samolotów po 200 godzinach spędzonych w powietrzu i polega na sprawdzeniu wszystkich systemów, instalacji i podzespołów maszyny. Odbywa się ona zgodnie z zaleceniami producenta oraz obowiązującymi dla danego typu statku powietrznego przepisami inżynieryjno-lotniczymi. Każda czynność wykonywana jest na podstawie kart technologicznych i odnotowywana jest w dokumentacji samolotu oraz nadzorowana i sprawdzana  przez inżynierów SIL. Obsługę kończą próby na ziemi sprawdzające poprawność działania oraz parametry wszystkich urządzeń samolotu.

Po wykonaniu obsługi piloci odbywają lot próbny kontrolny, po zaliczeniu którego samolot może być dopuszczony do użytkowania. Taki oblot odbył się 21 maja, po czym samolot 0218 został przekazany do eskadry obsługi, a 22 maja wykonuje zadania lotnicze.

Przeszkolenie personelu eskadry technicznej pozwala na oszczędności na pracach wykonywanych na miejscu własnymi siłami oraz efektywniejsze wykorzystanie techników, którzy mogą obsługiwać dwa typy samolotów, C-295M i M-28B/PT/GC. Jednocześnie osoby dopuszczone do wykonywania obsługi nr 1 mogą pomóc eskadrze obsługi w przygotowaniu samolotów przed codziennymi lotami.

Tekst: kpt. Maciej Nojek

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
 
Pytania o europejską tarczę
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Posłowie dyskutowali o WOT
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
W Italii, za wolność waszą i naszą
Zmiany w dodatkach stażowych
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
NATO on Northern Track
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Dumni z munduru
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Husarz na straży nieba
NATO na północnym szlaku
Gunner, nie runner
W obronie wschodniej flanki NATO
Pływacy i maratończycy na medal
Awanse na Trzeciego Maja
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ameryka daje wsparcie
Pierwsi na oceanie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wytropić zagrożenie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Pod skrzydłami Kormoranów
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Szybki marsz, trudny odwrót
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Święto stołecznego garnizonu
Daglezje poszukiwane
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Pilecki ucieka z Auschwitz
Weterani pod wszechstronną opieką

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO