moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
 
Wyścig zbrojeń wystartował
Polskie F-16 w służbie NATO
Podniebny Pegaz
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Piękny przykład patriotyzmu
Trzy dekady DGW
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Święto ludzi z pasją
Rodzina na wagę złota
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Pierwsza misja Gripenów
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Sport kształtuje mentalność
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Pracowity dyżur Typhoonów
Poznać rakietowego Homara
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki ucieka z Auschwitz
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Szabla hubalczyków
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Wyrok za tragiczny wypadek
Kolejowy sabotaż udaremniony
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Rex Bolizlavus
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Pułaski” na Atlantyku
Zatopiony problem
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Składy wysokiego ryzyka
Więcej amunicji do Rosomaków
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Podniebne wsparcie sojuszników
Prezydent wręczył awanse generalskie
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Więcej na mieszkanie za granicą
Henry Szymanski na tropie prawdy
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Baltic Sea Under Control
Medycyna na morzu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO