moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niebezpieczne loty? Najpierw na symulatorze

Skonstruowany przez polskich inżynierów „symulator dezorientacji” trafił do dęblińskiej Szkoły Orląt – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl. Piloci myśliwców i śmigłowców będą mogli na nim ćwiczyć loty w warunkach, które wywołują zaburzenia orientacji przestrzennej. W Polsce istnieje jeszcze tylko jedno podobne urządzenie.


Siedzący w kokpicie samolotu pilot ma wrażenie, że maszyna zaczyna się wznosić. W rzeczywistości jednak, co pokazują przyrządy pokładowe, jest ona w pozycji poziomej. Jednak pilot, tracąc orientację co do faktycznego położenia maszyny, decyduje się skorygować ustawienia. Popycha drążek do przodu i samolot zaczyna opadać ku ziemi.

To tylko jeden z groźnych scenariuszy, na które muszą być przygotowani wszyscy lotnicy, niezależnie od doświadczenia czy wysokości lotu.

– Do dezorientacji w powietrzu dochodzi najczęściej wtedy, gdy piloci nie mają wzrokowych punktów odniesienia lub gdy są one słabo widoczne, jak np. podczas lotu nocą, w chmurach lub przy złej pogodzie. Wówczas, gdy nie widzą np. ziemi czy świateł miast lub obserwują pozorny horyzont, trudno im prawidłowo ocenić pozycję samolotu – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego dęblińskiej uczelni.

Ten nowoczesny symulator ma nauczyć pilotów rozpoznawać objawy dezorientacji i minimalizować ryzyko wypadku. Nad urządzeniem przez blisko trzy lata pracowali inżynierowie z powołanego w tym celu konsorcjum naukowo-przemysłowego. W jego skład weszły: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych, Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej i firma Aerospace Industries Sp. z. o. o. Symulator trafił już do dęblińskiej szkoły i właśnie jest tam instalowany.  

Pulpit instuktorski i obsługi platformy.

Składa się z komputerów z oprogramowaniem i kabiny maszyny. Ważące siedem ton urządzenie można dostosować do różnych typów samolotów i śmigłowców. Studenci dęblińskiej uczelni i piloci będą mogli ćwiczyć w wersjach kabiny symulatora przystosowanej do lotów, m.in. na F-16, śmigłowcu W-3 Sokół i samolocie transportowym M-28.

Pierwsze wirtualne loty rozpoczną się w październiku. Do przyrządów i monitorów kabiny, w której zasiądą piloci, podgląd będzie miał instruktor. To on będzie decydował o warunkach lotu. W dowolnym momencie będzie mógł kabinę z siedzącym w niej lotnikiem wprowadzić w ruch obrotowy. – Choć pilot tego ruchu nie odczuje, to w efekcie spowoduje on zaburzenia jego układu przedsionkowego, czyli zmysłu równowagi. Tym samym lotnik będzie się czuł tak, jakby w powietrzu stracił świadomość położenia przestrzennego – wyjaśnia płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia WSOSP.

Instruktor będzie mógł także sprawić, by lotnik miał wrażenie pojawienia się np. „fałszywego horyzontu” lub ciemności. Podczas wirtualnego lotu urządzenie, za pomocą specjalnego systemu, będzie na bieżąco badało reakcje organizmu pilota.

– Dzięki takiemu ćwiczeniu piloci oswoją się z odczuciami, które mogą im towarzyszyć w momencie utraty orientacji. Ułatwi im to realną ocenę sytuacji i pozwoli zaufać wskaźnikom na przyrządach pokładowych – dodaje prorektor Szkoły.

Symulatorem dezorientacji dysponuje jeszcze Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej. Jednak płk Michał Burek podkreśla, że skonstruowane przez konsorcjum urządzenie to jedyne tak nowoczesne i jedno z najnowocześniejszych na świecie. Jego twórcy liczą, że kupnem symulatora zainteresują się inne państwa. Cena, ze względów komercyjnych, nie jest ujawniana.

PG

autor zdjęć: Bartosz Bera, Arch. WSOSP

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1373828340
Nie mogli się polacy doprosić o symulator to wymyślili własny,może by tak samo zrobić z nowymi samolotami,czołgami,rakietami itd...
72-91-D9-49

Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
 
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Gdy sekundy decydują o życiu
Rodzina na wagę złota
Polskie F-16 w służbie NATO
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Na pomoc po katastrofie
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Filary bezpieczeństwa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Wiedza na trudne czasy
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Medycyna na morzu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Pegaz nad Europą
Więcej amunicji do Rosomaków
Gra o kapitulację
Szabla hubalczyków
Ogień z nabrzeża
Walka pod napięciem
Podniebne wsparcie sojuszników
Nowa siła uderzeniowa
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Koniec wojny, którego nie znamy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Sport kształtuje mentalność
Pierwsza misja Gripenów
Początek „Burzy”
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Podniebny Pegaz
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Składy wysokiego ryzyka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pracowity dyżur Typhoonów
Wspólna wola obrony
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Poznać rakietowego Homara
Henry Szymanski na tropie prawdy
Ukwiał z Gdańska
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Więcej na mieszkanie za granicą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Apache’e na horyzoncie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa bliżej żołnierzy
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO