moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Norwegia, jako pierwsza, ma już wszystkie zmówione F-35

Lockheed Martin przekazał ostatnie trzy samoloty wielozadaniowe F-35A z 52 maszyn zamówionych przez Królewskie Norweskie Siły Powietrzne (Luftforsvaret). – F-35 sprawiają, że możemy chronić suwerenność i zachować jeszcze lepszą kontrolę nad naszymi obszarami na lądzie, morzu i w powietrzu – skomentował Tore O. Sandvik, norweski minister obrony.

Norweskie „efy” nad Polską

Dwie z trzech maszyn opuściły zakłady w Fort Worth w Teksasie i poleciały do Norwegii, gdzie czekają na próby odbiorcze. Trzeci samolot jeszcze przez jakiś czas pozostanie w Stanach Zjednoczonych i posłuży do testów integracji pocisku przeciwokrętowego JSM, produkowanego przez norweskiego Kongsberga. Formalnie jest to już maszyna Luftforsvaret, co oznacza, że Norwegia to pierwsze z 20 państw odbiorców F-35, które otrzymało wszystkie zamówione samoloty. Symboliczne zwieńczenie procesu zakupu i wdrożenia do służby ma nastąpić podczas zaplanowanej na koniec kwietnia uroczystości. Odbędzie się ona w bazie w Ørland.

REKLAMA

Przypomnijmy, władze w Oslo podjęły decyzję o zakupie myśliwców F-35 jeszcze w 2008 roku. Pierwsze egzemplarze odebrano w 2015 roku – były to maszyny, które następnie wykorzystano do szkolenia norweskich pilotów i mechaników w USA. Pierwsze dostawy do Norwegii miały miejsce w 2017 roku. Norweskie „trzydziestki piątki” stacjonują w Ørland Air Base, a także w Evenes Air Station – na północy kraju, blisko granicy z Rosją. Norwegowie używają ich do misji NATO Air Policing, także w regionie Morza Bałtyckiego i Arktyki. Kilka królewskich F-35 zostało wysłanych do Polski, by ochraniać lotnisko w Jasionce pod Rzeszowem.

Globalna flota z polskim udziałem

W komunikacie, w którym Lockheed Martin poinformował o zakończeniu dostaw dla Norwegii, Chauncey McIntosh, wiceprezes i dyrektor generalny programu F-35, zauważył, że odrzutowce tego typu na całym świecie osiągnęły już ponad milion godzin lotu. „Globalna flota liczy już ponad 1100 maszyn, a F-35 operują z 48 baz na całym świecie” – czytamy. Największym użytkownikiem „efów” pozostają Stany Zjednoczone, które planują nabyć łącznie 2,5 tys. maszyn. Drugim najliczniejszym odbiorcą będzie Japonia, z docelową flotą liczącą 147 samolotów. 138 maszyn zamierza kupić Wielka Brytania, na liście nabywców są też m.in. Włochy, Australia, Holandia, Dania, Korea Południowa, Izrael, Finlandia, Niemcy i Polska.

Umowa na zakup myśliwców F-35 dla Wojska Polskiego, opiewająca na sumę 4,6 mld dolarów, została podpisana w styczniu 2020 roku. Kontrakt przewiduje, że Amerykanie dostarczą 32 samoloty oraz m.in. pakiet logistyczny i teleinformatyczny system zarządzania eksploatacją samolotów. Zapewnią również przeszkolenie w amerykańskich ośrodkach 24 pilotów z Polski i około 90 osób personelu technicznego. Ponadto kontrakt obejmuje modernizację maszyn w trakcie ich użytkowania przez Siły Powietrzne RP. Pierwsze F-35 mają przybyć do naszego kraju w 2026 roku. Będą stacjonować w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku i w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Dostawy potrwają do 2030 roku. W sierpniu ubiegłego roku w Forth Worth zaprezentowano pierwszego polskiego F-35.

„Efy” za „efy”

F-35 jest obecnie podstawowym samolotem bojowym Luftforsvaret. Wcześniej, przez ponad 40 lat, taką rolę pełnił F-16. Jeszcze dekadę temu w służbie pozostawało około 60 „szesnastek”, proces ich wycofywania rozpoczął się wraz ze wprowadzeniem do służby pierwszych F-35A, w 2017 roku. Ostatni dyżur operacyjny norweskich F-16 zakończył się 6 stycznia 2022 roku. W 2023 roku Norwegia podpisała umowę sprzedaży 32 używanych F-16AM/BM do Rumunii. Samoloty zostały wcześniej zmodernizowane do standardu MLU (Mid-Life Update). Umowa była warta około 388 mln euro i obejmowała też części zamienne, szkolenie i wsparcie logistyczne. Dostawy rozpoczęły się w 2024 roku. Norweskie „efy” dołączyły do innych używanych maszyn platformy F-16, które Rumunia kupiła wcześniej w Portugalii.

W sierpniu 2023 roku premier Jonas Gahr Støre ogłosił, że Norwegia przekaże Ukrainie „pewną liczbę F-16”. 19 marca tego roku prezydent Wołodymyr Zełenski ogłosił, że do Ukrainy dotarła nowa partia myśliwców F-16 od „jednego z państw Europy Zachodniej”. Zełenski poinformował, że chodzi o kilka maszyn, ale nie ujawnił ich dokładnej liczby i miejsca pochodzenia. Zdaniem części komentatorów, mogły to być maszyny norweskie. Na chwilę obecną nie ma jednak oficjalnego potwierdzenia tych spekulacji.

Marcin Ogdowski

autor zdjęć: Paweł Krzeszkiewicz/31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


Spartakiadowe zmagania w Łasku
 
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
DriX – towarzysz okrętu
Podniebne wsparcie sojuszników
Apache’e na horyzoncie
Szabla hubalczyków
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Początek „Burzy”
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Polskie F-16 w służbie NATO
Składy wysokiego ryzyka
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowa siła uderzeniowa
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Walka pod napięciem
Pierwsza misja Gripenów
Gdy sekundy decydują o życiu
Gra o kapitulację
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Rodzina na wagę złota
Podniebny Pegaz
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Pegaz nad Europą
Ukwiał z Gdańska
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Ustawa bliżej żołnierzy
Więcej na mieszkanie za granicą
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Poznać rakietowego Homara
Sport kształtuje mentalność
Więcej amunicji do Rosomaków
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Koniec wojny, którego nie znamy
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Pracowity dyżur Typhoonów
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Wspólna wola obrony
Wiedza na trudne czasy
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Filary bezpieczeństwa
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Medycyna na morzu
Na pomoc po katastrofie
Więcej polskiego trotylu dla USA
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Ogień z nabrzeża
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO