moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Technicy z Łasku przygotowują się na F-35

Specjaliści z amerykańskiej 495 Eskadry Myśliwców szkolili techników z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego, którzy w przyszłości będą zajmować się serwisem polskich F-35. Polacy dowiedzieli się, między innymi, jak przygotowywać do lotu maszynę V generacji. Było to pierwsze szkolenie X-Servicing dotyczące samolotów F-35.

Technicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego przeszli szkolenie z X-Servicing – procedury, która pozwoli na interoperacyjność jednostek używających takiego samego sprzętu. W tym przypadku chodzi o samoloty F-35, które wkrótce trafią do polskich sił powietrznych. – Szkolenia w ramach X-Servicingu mają na celu unifikację umiejętności personelu technicznego, tak aby możliwa była pełna wymienność żołnierzy i sprzętu – tłumaczy por. Marek Sobieraj, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Szkolenie przeprowadzili amerykańscy specjaliści z 495 Eskadry Myśliwców, którzy na co dzień stacjonują w Wielkiej Brytanii wraz z maszynami V generacji F-35. W szkoleniu wzięli udział technicy – specjaliści od płatowca i silnika samolotu F-16, ale w przyszłości przejdą je również awionicy, technicy uzbrojenia oraz specjaliści IT.

– Zaczęliśmy od podstaw, czyli omówienia warunków bezpieczeństwa podczas obsługi samolotu V generacji, a następnie zapoznaliśmy się z obsługą „launch”, czyli z bezpośrednim przygotowaniem samolotu do wylotu – mówi jeden z uczestników szkolenia. – W przyszłości weźmiemy udział w rozszerzonym szkoleniu, które omówi wszystkie aspekty obsługi codziennej, czyli tzw. day by day maintenance – dodaje technik.

Było to pierwsze takie szkolenie dotyczące samolotów F-35. Zorganizował je Zespół Organizacyjno-Przygotowawczy F-35 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. – Chcemy w ten sposób zachęcić naszych żołnierzy, by zdecydowali się wejść w szeregi personelu obsługi F-35 – informuje oficer prasowy. Wojskowi, którzy będą zajmować się polskimi samolotami F-35, prawdopodobnie w przyszłym roku rozpoczną szkolenie specjalistyczne w Stanach Zjednoczonych.

Pierwszy polski samolot F-35 może być gotowy do lotu już pod koniec sierpnia. Wkrótce też rozpocznie się szkolenie pilotów, którzy zasiądą za sterami supermyśliwca. Następnie zostanie wyszkolony personel techniczny, który zajmie się tymi maszynami. Pierwsza eskadra F-35 Lightning powstanie w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, kolejna – w Świdwinie. Samoloty wylądują w Polsce w 2026 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Senior Airman Jessi Monte / US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Awanse w dniu narodowego święta
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Kolejny kontrakt Dezametu
Męska sprawa: profilaktyka
OPW budują świadomość obronną
Arteterapia dla weteranów
Czy to już wojna?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Standardy NATO w Siedlcach
Abolicja dla ochotników
Pięściarska uczta w Suwałkach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Odznaczenia za wzorową służbę
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Koniec dzieciństwa
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Inwestycja w bezpieczeństwo
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Mity i manipulacje
Wellington „Zosia” znad Bremy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rusza program „wGotowości”
Sukces Polaka w biegu z marines
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Zasiać strach w szeregach wroga
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Marynarze podjęli wyzwanie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mundurowi z benefitami
Kaman – domknięcie historii
Nie daj się zhakować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jesteśmy dziećmi wolności
Kircholm 1605
Marynarze mają nowe motorówki
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Polski „Wiking” dla Danii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sportowcy na poligonie
„Road Runner” w Libanie
Starcie pancerniaków
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Dzień wart stu lat
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Szef MON-u z wizytą we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO