moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Technicy z Łasku przygotowują się na F-35

Specjaliści z amerykańskiej 495 Eskadry Myśliwców szkolili techników z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego, którzy w przyszłości będą zajmować się serwisem polskich F-35. Polacy dowiedzieli się, między innymi, jak przygotowywać do lotu maszynę V generacji. Było to pierwsze szkolenie X-Servicing dotyczące samolotów F-35.

Technicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego przeszli szkolenie z X-Servicing – procedury, która pozwoli na interoperacyjność jednostek używających takiego samego sprzętu. W tym przypadku chodzi o samoloty F-35, które wkrótce trafią do polskich sił powietrznych. – Szkolenia w ramach X-Servicingu mają na celu unifikację umiejętności personelu technicznego, tak aby możliwa była pełna wymienność żołnierzy i sprzętu – tłumaczy por. Marek Sobieraj, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Szkolenie przeprowadzili amerykańscy specjaliści z 495 Eskadry Myśliwców, którzy na co dzień stacjonują w Wielkiej Brytanii wraz z maszynami V generacji F-35. W szkoleniu wzięli udział technicy – specjaliści od płatowca i silnika samolotu F-16, ale w przyszłości przejdą je również awionicy, technicy uzbrojenia oraz specjaliści IT.

– Zaczęliśmy od podstaw, czyli omówienia warunków bezpieczeństwa podczas obsługi samolotu V generacji, a następnie zapoznaliśmy się z obsługą „launch”, czyli z bezpośrednim przygotowaniem samolotu do wylotu – mówi jeden z uczestników szkolenia. – W przyszłości weźmiemy udział w rozszerzonym szkoleniu, które omówi wszystkie aspekty obsługi codziennej, czyli tzw. day by day maintenance – dodaje technik.

Było to pierwsze takie szkolenie dotyczące samolotów F-35. Zorganizował je Zespół Organizacyjno-Przygotowawczy F-35 z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego. – Chcemy w ten sposób zachęcić naszych żołnierzy, by zdecydowali się wejść w szeregi personelu obsługi F-35 – informuje oficer prasowy. Wojskowi, którzy będą zajmować się polskimi samolotami F-35, prawdopodobnie w przyszłym roku rozpoczną szkolenie specjalistyczne w Stanach Zjednoczonych.

Pierwszy polski samolot F-35 może być gotowy do lotu już pod koniec sierpnia. Wkrótce też rozpocznie się szkolenie pilotów, którzy zasiądą za sterami supermyśliwca. Następnie zostanie wyszkolony personel techniczny, który zajmie się tymi maszynami. Pierwsza eskadra F-35 Lightning powstanie w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, kolejna – w Świdwinie. Samoloty wylądują w Polsce w 2026 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Senior Airman Jessi Monte / US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


My, jedna armia
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Im ciemniej, tym lepiej
Awanse w dniu narodowego święta
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pięściarska uczta w Suwałkach
Torpeda w celu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Święto wolnej Rzeczypospolitej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kosmiczna wystawa
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Mundurowi z benefitami
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Is It Already War?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dostawa Homarów-K
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
„Zamek” pozostał bezpieczny
Marynarze podjęli wyzwanie
Czy to już wojna?
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Wojskowy bus do szczęścia
Dywersja na kolei. Są dowody
„Road Runner” w Libanie
Dodatkowe zapory
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Sukces Polaka w biegu z marines
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Dzień wart stu lat
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Kaman – domknięcie historii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Merops wdrażany natychmiast
Ogień z Leopardów na Łotwie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Ułani szturmowali okopy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Standardy NATO w Siedlcach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO