moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Lekcja historii” w Akademii Sztuki Wojennej

O znaczeniu największego zrywu narodowego, w którym uczestniczyło 200 tys. Polaków, historycy opowiadali w Akademii Sztuki Wojennej. Tu odbyła się pierwsza „Lekcja historii” zorganizowana przez MON dla studentów szkół wojskowych i uczniów klas mundurowych. Tematem spotkania była 154. rocznica powstania styczniowego.

– Powstanie styczniowe odegrało ogromną rolę w tworzeniu polskiej mitologii niepodległościowej i naszej tożsamości narodowej – mówił wiceminister obrony prof. Wojciech Fałkowski w Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie na „Lekcji historii”. Podczas wykładu, którego wysłuchało 300 osób: studenci ASzW i Wojskowej Akademii Technicznej oraz uczniowie klas mundurowych, profesor zaznaczył, że powstanie styczniowe jest w polskiej historiografii oceniane niejednoznacznie.

Dwie oceny

Część historyków uważa, że zryw, który nie miał szans na militarne powodzenie, był niepotrzebnym wykrwawianiem narodu. W walkach zginęło ponad 20 tys. powstańców, prawie tysiąc stracono, a około 40 tys. zesłano na Syberię. Władze rosyjskie nasiliły represje wobec Polaków i zlikwidowały resztki odrębności państwowej Królestwa Polskiego. – Z drugiej strony powstanie pokazuje polską determinację, chęć oporu, wolę trwania przy polskości za wszelką cenę – podkreślał prof. Fałkowski. Wiceminister zaznaczył, że okres powstania to czas, kiedy powstawały pierwsze polskie podziemne struktury państwowe, a po jego upadku ukształtował się etos polskiej inteligencji.

Co prawda w wyniku powstania styczniowego nie udało się odzyskać niepodległości, zrealizowano natomiast inny cel – reformę społeczną. – Car został zmuszony do uwłaszczenia chłopów, co później dało impuls do rozwoju dawnych ziem Królestwa – dodał dr Adam Buława, dyrektor Muzeum Wojska Polskiego. W swoim wykładzie historyk mówił o genezie, przebiegu i upadku powstania. – Wybuchło 22 stycznia 1863 roku, a jego bezpośrednią przyczyną było zarządzenie przez rosyjskie władze branki, czyli przymusowego poboru Polaków do carskiego wojska – wyjaśniał dr Buława.

Powstanie trwało 16 miesięcy. Według szacunkowych danych w pierwszych walkach wzięło udział 4-8 tys. powstańców. – Natomiast przez cały okres zrywu przez szeregi polskiej armii przewinęło się około 200 tys. osób, z tego z bronią w ręku walczyło 130 tysięcy – wyliczył płk dr hab. Juliusz Tym, historyk Akademii Sztuki Wojennej. Jak podkreślił płk Tym, na legendzie powstania wychowało się wiele pokoleń Polaków. Szczególną czcią otaczano powstańców w okresie międzywojennym. – W 1919 roku marszałek Józef Piłsudski przyznał weteranom stałą pensję, stopień podporucznika i prawo noszenia specjalnych mundurów – mówił oficer.

Muzealna nauka

„Lekcja historii” to inicjatywa Ministerstwa Obrony Narodowej, która wpisuje się w cykl rocznic historycznych oraz kultywowania tradycji oręża polskiego. Ma ona służyć upowszechnianiu wśród młodzieży wiedzy historycznej i świadomości obywatelskiej. Spotkania będą przeznaczone dla słuchaczy szkół wojskowych i klas mundurowych. – Wykłady mają przypominać i rozszerzać wiedzę oraz zachęcić młodych ludzi do twórczego i świadomego poznawania historii. Chcemy, aby odbywały się one 2-3 razy do roku w różnych wojskowych szkołach wyższych – mówił wiceminister Fałkowski. Jednocześnie podkreślił, że „Lekcje” to nie tylko wykłady, ale całodniowy program edukacyjno-patriotyczny. Po wysłuchaniu prelekcji w Akademii Sztuki Wojennej słuchacze złożyli wieńce na Cytadeli Warszawskiej w miejscu stracenia w 1864 roku pięciu członków rządu narodowego sprawującego władzę nad powstaniem, na czele z Romualdem Trauguttem.

Potem uczestnicy „Lekcji” zwiedzili ekspozycje Muzeum Wojska Polskiego poświęcone powstaniu. Odwiedzili też Muzeum Niepodległości – X Pawilon na Cytadeli, gdzie przetrzymywani byli przez władze carskie polscy więźniowie polityczni. Z kolei w Centralnej Bibliotece Wojskowej młodzi ludzie obejrzeli wystawę poświęconą powstaniu i film „Bracia nie zasypiajmy sprawy” o księdzu Stanisławie Brzósce, naczelnym kapelanie wojsk powstańczych i dowódcy oddziału powstańczego w stopniu generała.

Wieczorem o 18.00 w klubie Akademii Sztuki Wojennej zaplanowano spektakl Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego „A w piersiach święty żar”. Muzycy wykonają m.in. pieśni powstańcze: „Pobudka 1863”, „Marsz Czachowskiego” czy „Marsz żołnierzy Langiewicza”.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Maciej Nędzyński/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


NATO na północnym szlaku
 
Wojna w świętym mieście, część druga
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Mundury w linii... produkcyjnej
Sprawa katyńska à la española
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Barwy walki
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO on Northern Track
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Ocalały z transportu do Katynia
Optyka dla żołnierzy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Strażacy ruszają do akcji
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, epilog
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Odstraszanie i obrona
Szpej na miarę potrzeb
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kolejne FlyEle dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Rakiety dla Jastrzębi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Zmiany w dodatkach stażowych
Front przy biurku
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
25 lat w NATO – serwis specjalny
Głos z katyńskich mogił
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Zachować właściwą kolejność działań
Charge of Dragon
Przygotowania czas zacząć
V Korpus z nowym dowódcą
Kadisz za bohaterów
Sandhurst: końcowe odliczanie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Szarża „Dragona”
Na straży wschodniej flanki NATO
Ramię w ramię z aliantami
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO