moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wzmacnianie wschodniej flanki NATO

#ObliczaArmii – Kwestia wzmocnienia bezpieczeństwa tzw. flanki wschodniej Sojuszu nabrała zasadniczego znaczenia w związku z rosyjskimi działaniami na Ukrainie. Podważyły one kluczowe elementy pozimnowojennego systemu bezpieczeństwa w Europie, jak też nienaruszalność granic i poszanowanie suwerenności innych państw. Wzmocnienie sojuszniczej obecności wojskowej w naszym regionie to obecnie kluczowy element debaty o rozwoju odstraszania i obrony kolektywnej NATO.

Choć od pierwszego rozszerzenia NATO na Wschód minęło kilkanaście lat, Sojusz nie wypracował optymalnych środków gwarantujących w pełni skuteczną możliwość realizacji swej funkcji obronnej na flance wschodniej. Co więcej, jeszcze w drugiej połowie ostatniej dekady poprzedniego stulecia wprowadził istotne samoograniczenia dla swej polityki wojskowej na terytoriach nowych członków Sojuszu. Towarzyszący temu argument zaniku strategicznych zagrożeń w Europie brutalnie został jednak zweryfikowany dwie dekady później.

Kryzys ukraiński jednoznacznie unaocznił bowiem deficyt bezpieczeństwa w tym zakresie. Wcześniejsze postrzeganie przez NATO środowiska bezpieczeństwa w Europie Środkowej jako stabilnego i pozbawionego doraźnych zagrożeń z kierunku wschodniego sprawiło, że brakowało woli zapewnienia stałej obecności sił i odpowiedniej wspólnej infrastruktury na Wschodzie. Ewentualne wsparcie dla sojuszników z naszego regionu miało opierać się raczej na wysłaniu przez Sojusz w sytuacji kryzysu odpowiednich sił wzmocnienia (reinforcement). Doświadczenia z kryzysu ukraińskiego, zwłaszcza ocena zdolności mobilizacyjnych i mobilności sił rosyjskich, wyraźnie wskazują, iż ta koncepcja jest dziś niewystarczająca. Problemem pozostają nie tylko deficyt sił i sojuszniczej infrastruktury obronnej w regionie, ale w szerszym ujęciu także poziom gotowości i dostępności sił NATO – „spinane” odpowiednio precyzyjnym planowaniem dostępnych sił i środków.

Dlatego w odpowiedzi na aneksję Krymu NATO podjęło pilne kroki mające na celu wzmocnienie bezpieczeństwa (reassurance) wschodnich sojuszników. Wzmocniono misję Air Policing nad państwami bałtyckimi, zainicjowano rotacyjną obecność żołnierzy państw sojuszniczych w regionie (głównie z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, także z Niemiec), zwiększono liczbę wspólnych ćwiczeń, poprawiono rozpoznanie sytuacyjne wzdłuż wschodnich granic (AWACS), zwiększono obecność sił morskich na Morzu Bałtyckim. Działania te prowadzą do zwiększenia bezpieczeństwa wschodnich sojuszników.

Decyzje szczytu w Walii (wrzesień 2014) umocniły ten kierunek w polityce sojuszniczej. Uzgodniono rotacyjną obecność sił sojuszniczych na wschodzie NATO, intensyfikację polityki ćwiczeń w regionie, ustanowienie w Polsce i innych państwach regionu elementów koordynacyjno-dowódczych szczebla taktycznego (tzw. NFIU) oraz wzmocnienie dowództwa Korpusu Północno-Wschodniego w Szczecinie. Działania te uzupełnione zostały szerszym zaangażowaniem USA, które zwiększyły obecność swoich sił w regionie, a następnie podjęły decyzję o rozlokowaniu tu składów sprzętu wojskowego i uzbrojenia.

Liczymy, że szczyt w Warszawie będzie kolejnym etapem wyrównywania poziomu bezpieczeństwa w Sojuszu. W tym celu potrzebne są rozwiązania zakładające równowagę pomiędzy tradycyjnym wzmocnieniem (reinforcement) a stałą, wysuniętą obecnością sił i zdolności Sojuszu w naszym regionie (forward presence). Jest to szczególnie istotne w obliczu rozwoju rosyjskich możliwości szybkiego przemieszczania sił na znaczne odległości oraz zdolności typu Anti Access / Area Denial. Mogą one ograniczać swobodę działania NATO także na terytorium sojuszniczym.

Dalsze wzmocnienie widoczności NATO na wschodniej flance stanowi dla Polski jeden z najważniejszych postulatów w dyskusji przed przyszłorocznym szczytem w Warszawie. Naszym założeniem jest utrwalenie i usystematyzowanie dotychczasowej rotacyjnej obecności wojsk sojuszniczych w regionie oraz realizacja dalszych inwestycji NATO w infrastrukturę obronną (m.in. składy sprzętu). Tak zarysowany rozwój wzmocnienia powinien prowadzić do wzrostu potencjału odstraszania Sojuszu i podniesienia poziomu bezpieczeństwa państw jego wschodniej flanki.

dr hab. Robert Kupiecki , wiceminister obrony narodowej

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - pediatra
1446466140
Wystarczy , że przyślą to samo co my wysłaliśmy Ukraińcom. p.s. z wyjątkiem liczby kocy.
FF-6C-B3-6A

Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
 
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Awanse na Trzeciego Maja
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
NATO na północnym szlaku
Posłowie dyskutowali o WOT
Dumni z munduru
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Szybki marsz, trudny odwrót
Pytania o europejską tarczę
Zmiany w dodatkach stażowych
Weterani pod wszechstronną opieką
Pierwsi na oceanie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Pływacy i maratończycy na medal
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pilecki ucieka z Auschwitz
Gunner, nie runner
W Italii, za wolność waszą i naszą
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ameryka daje wsparcie
Daglezje poszukiwane
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
W obronie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Husarz na straży nieba
Święto stołecznego garnizonu
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Pod skrzydłami Kormoranów
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wioślarze i triatlonistka na podium
Biel i czerwień łączy pokolenia
Wytropić zagrożenie
Wojna w świętym mieście, epilog
Barwy Ojczyzny
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO