moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwsza Polka za sterami Su-22

W powietrzu spędziła już ponad 200 godzin. Pilotowała Iskry i Orliki, a kilka dni temu zasiadła za sterami odrzutowego Su-22. Tym samym ppor. pil. Barbara Trzybulska stała się pierwszą Polką, która odbyła samodzielny lot na tym typie samolotu. – To historyczny moment nie tylko dla naszej bazy, ale i dla całych sił powietrznych – mówi płk pil. Ireneusz Starzyński.

Ppor. pil. Barbara Trzybulska jest absolwentką Wydziału Lotnictwa w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Naukę na kierunku lotnictwa i kosmonautyki w specjalności pilot samolotu odrzutowego ukończyła w 2012 roku z drugą lokatą. Dziś służy w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie.

Kilka dni temu zasiadła za sterami bez instruktora i po raz pierwszy sama pilotowała samolot Su-22, zwany przez pilotów „Suką”. – To historyczny moment, nie zdarzyło się jeszcze w historii, by kobieta pilotowała Su-22 – mówi płk pil. Ireneusz Starzyński, dowódca świdwińskiej bazy.

Lot ppor. Trzybulskiej trwał około 50 minut. Po wystartowaniu na wysokości od 900 do 5 tysięcy metrów ćwiczyła lot do strefy. Wykonała w niej podstawowe figury prostego pilotażu, w tym m.in. kilka wiraży z różnym przechyleniem, a także popularne „beczki”, czyli figury polegające na obrocie maszyny dookoła swojej osi. Po tym wszystkim oficer bezpiecznie wylądowała na świdwińskim lotnisku. Gratulowali jej gen. bryg. pil. Tadeusz Mikutel, dowódca 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, płk Starzyński oraz koledzy piloci. – To nie było dla mnie jakieś szczególnie niezwykłe wydarzenie. Każdy lot wcześniej, choć w towarzystwie wspierającego mnie instruktora, wyglądał dokładnie tak samo i tak samo się kończył – przekonuje pani pilot.

Dowódca bazy przyznaje, że nikt, kto z ziemi oglądał podniebny lot ppor. Trzybulskiej, nie miał żadnych wątpliwości, że sobie poradzi. – Przekonanie przełożonych o dobrym przygotowaniu pilota jest podstawą samodzielnego lotu. Tak było i w tym przypadku. Gdyby było inaczej, lotu w ogóle by nie było – mówi pułkownik.

Zanim podporucznik odbyła samodzielny lot, przeszła kilkumiesięczne szkolenie praktyczne. Za sterami Su-22 w towarzystwie instruktora spędziła ponad 13 godzin, ćwicząc podstawowe elementy pilotażowe i manewry lotnicze. Teraz, podczas kilku kolejnych godzin w powietrzu, będzie doskonalić umiejętności. – Potem znów w towarzystwie instruktora pani podporucznik zasiądzie za sterami Su, by uczyć się bardziej skomplikowanych elementów pilotażu, np. lotów według wskazań przyrządów (IFR) – mówi płk Starzyński. Następnie przejdzie szkolenie bojowe, w czasie którego ćwiczyć będzie m.in. szturmowanie, zwalczanie celów naziemnych i nawodnych, wykonywanie zadań typu CAS (Close Air Support) czy walki powietrzne.

Łączny nalot powietrzny ppor. Trzybulskiej to ponad 200 godzin. Poza lotami odrzutowcem w świdwińskiej bazie, w Dęblinie pilotowała też odrzutowe Iskry i turbośmigłowce Orliki. – Su-22 to bardzo dobry samolot, lubię nim latać i nie chciałabym zmieniać tej maszyny na żadną inną – mówi ppor. Trzybulska.

– Możemy się tylko cieszyć z tego, że kobiety też chcą być pilotami. Skoro są dowódcami czołgów, szkolą żołnierzy na poligonach, dlaczego nie miałyby zasiadać za sterami samolotów – uważa mjr Mirosław Lorenc z 21 Bazy.

Ppor. Trzybulska jest obecnie jedną z kilku kobiet latających w siłach powietrznych samolotami odrzutowymi. Pierwsza była ppor. pil. Katarzyna Tomiak z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku, która w wyposażeniu ma MiG-i-29. Dwie ubiegłoroczne absolwentki Szkoły Orląt w specjalności pilot odrzutowca służą też w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Kobiety pilotują też samoloty transportowe i śmigłowce: Bryzy, Casy oraz Sokoły.

PG

autor zdjęć: Arch. 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze

~krzysztof_gps
1438718340
Chyba nastąpiło przekłamanie w zakresie objaśnienia terminu CAS. In military tactics, close air support (CAS) is defined as air action by fixed or rotary-winged aircraft against hostile targets that are close to friendly ground or naval forces, and which requires detailed integration of each air mission with fire and movement of these forces. Czyli ogólnie rzecz biorąc, chodzi o zwalczanie celów naziemnych w niedużej odległości od własnych wojsk... Pozdrawiam
D0-D8-E6-2F
~Elżbieta
1437481500
Brawo Pani Katarzyno.Gratuluję z całego serca.
37-CF-43-5A
~adam
1402568700
WIELKIE GRATULACJE dla Pani !!!! a raczej Pań bo mamy już dwie panie latające na myśliwcach .
2A-D8-DA-E4
~Gość
1395430380
Nowa Świetłana Sawicka?
E2-8C-CC-21
~Jack Bauer
1394991660
Skoro nad Afganistanem mogą latać parami w Tornado dziewczyny z RAF to dlaczego nasze miałyby być gorsze?
56-9C-61-0D
~żołnierz
1394906820
Gratuluję Pani Porucznik.
BE-A6-7B-4F
~sarkafarka
1394894340
Że też kustosz pozwolił ?
B4-BF-4C-63

Poznać rakietowego Homara
 
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Baltic Sea Under Control
Pierwsza misja Gripenów
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zatopiony problem
W Ełku wykuwają charaktery
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Sport kształtuje mentalność
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Trzy dekady DGW
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Więcej polskiego trotylu dla USA
Więcej amunicji do Rosomaków
Wyrok za tragiczny wypadek
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Święto ludzi z pasją
Zwycięstwo mordercy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Więcej na mieszkanie za granicą
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Składy wysokiego ryzyka
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Pracowity dyżur Typhoonów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rex Bolizlavus
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Polskie F-16 w służbie NATO
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Debiut polskiego AW149
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
„Pułaski” na Atlantyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podniebny Pegaz
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Medycyna na morzu
Henry Szymanski na tropie prawdy
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Strażnik nieba
Rodzina na wagę złota
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Piękny przykład patriotyzmu
Viva Polaki! Viva liberatori!
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Powstaje armia dronów
Kolejowy sabotaż udaremniony
Podniebne wsparcie sojuszników
Double Eagle – podwodny tropiciel
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Szabla hubalczyków
Wyścig zbrojeń wystartował

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO