moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Silniki dla wojska zbudują w Poznaniu

Polska armia będzie potrzebowała w najbliższych latach tysięcy silników do nowych ciężarówek, czołgów, bojowych wozów piechoty i samobieżnych haubic. Ich produkcją, remontami i serwisem zajmie się Centrum Silników Wojskowych, które powstanie w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. Dziś zawarto umowę w tej sprawie.

Umowę dotyczącą powstania Centrum Silników Wojskowych podpisują (od lewej): Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej oraz Janusz Potocki, prezes zarządu WZM S.A w Poznaniu.

Porozumienie inwestycyjne w sprawie utworzenia w stolicy Wielkopolski Centrum Silników Wojskowych podpisali Tomasz Siemoniak – minister obrony narodowej, Wojciech Dąbrowski – prezes Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Janusz Potocki – prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania.

Jak podkreślał szef MON, polska armia w ramach programów modernizacyjnych planuje duże zakupy pojazdów, w tym przede wszystkim ciężarówek. Zgodnie z promowaną przez rząd ideą polonizacji, mają być one produkowane w naszym kraju. Niestety, po likwidacji zakładów PZL Wola, nie wytwarza się już u nas interesujących armię zespołów napędowych. A ponieważ wojsko będzie potrzebowało tysięcy silników, nie tylko do nowych ciężarówek, ale również do czołgów, bojowych wozów piechoty i samobieżnych dział, MON postanowiło wznowić produkcję motorów dla armii.

– Chcemy budować zdolności polskiego przemysłu obronnego, wykorzystując zagraniczne know-how do produkcji w Polsce – wyjaśniał minister Tomasz Siemoniak.

Szef resortu obrony dodał, że MON wybrało na miejsce produkcji silników poznańskie WZMot., ponieważ jest to przedsiębiorstwo, które ma ogromne doświadczenie w remontach użytkowanych przez naszą armię zespołów napędowych i dysponuje zapleczem naukowo-badawczym, które podoła transferowi technologii, związanemu z uruchomieniem produkcji nowoczesnych silników.


Janusz Potocki, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania, wyjaśniał, że wielkopolska firma szukając partnera strategicznego, przez ostatni rok prowadziła rozmowy ze wszystkimi największymi producentami zespołów napędowych na świecie – Po długich negocjacjach wybraliśmy ostatecznie niemiecki koncern MTU Friedrichshafen GmbH – wyjawił prezes WZMot.

MTU Friedrichshafen GmbH to jedna z największych na świecie firm zajmujących się produkcją zespołów napędowych. Motory MTU znajdziemy m.in. w czołgach Leopard, a także, co nie jest bez znaczenia, w najnowszych wojskowych ciężarówkach rodzimego Jelcza – 442.32.

Jak podkreślał Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, która będzie współfinansowała uruchomienie w Poznaniu Centrum Silników Wojskowych, pierwsze zespoły napędowe na licencji MTU powinny opuścić hale WZMot. już za dwa lata.

* * * * *

Polskie Siły Zbrojne mają ponad szesnaście tysięcy ciężarówek. Większość wojskowego taboru ciężarowego to auta wyprodukowane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Samych Starów 266, których produkcja rozpoczęła się w 1973 roku, armia ma ponad trzynaście tysięcy. Plan modernizacji technicznej na lata 2012–2022 zakłada stopniową wymianę wojskowych pojazdów. Obecnie trwają negocjacje z Jelczem w sprawie kupna 866 samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tadeusz Wróbel, mjr Robert Siemaszko / DPI MON

dodaj komentarz

komentarze

~JSM
1518960360
Minęło lat pięć i o produkcji silników wszyscy zapomnieli.
D7-43-4B-F3
~ja-nek
1382972700
To dobrze że wybrali MTU, ciekawe czy będą robić same silniki, czy też power-packi.
D6-4D-38-A9

Kolejowy sabotaż udaremniony
 
W Ełku wykuwają charaktery
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Święto ludzi z pasją
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
„Pułaski” na Atlantyku
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zatopiony problem
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Piękny przykład patriotyzmu
Pracowity dyżur Typhoonów
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Trzy dekady DGW
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Więcej polskiego trotylu dla USA
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Powstaje armia dronów
Sport kształtuje mentalność
Szabla hubalczyków
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Rodzina na wagę złota
Poznać rakietowego Homara
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Pierwsza misja Gripenów
Więcej na mieszkanie za granicą
Debiut polskiego AW149
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Podniebne wsparcie sojuszników
Viva Polaki! Viva liberatori!
Podniebny Pegaz
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Wyrok za tragiczny wypadek
Feniks zakończony. Pomoc trwa
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Medycyna na morzu
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Strażnik nieba
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Wyścig zbrojeń wystartował
Polskie F-16 w służbie NATO
Składy wysokiego ryzyka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zwycięstwo mordercy
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Baltic Sea Under Control
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Pilecki ucieka z Auschwitz
Więcej amunicji do Rosomaków
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rex Bolizlavus
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Double Eagle – podwodny tropiciel

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO