moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy znajdą się chętni na rządowe samoloty?

700 tysięcy złotych chce Agencja Mienia Wojskowego za jednego z dwóch rządowych Jaków-40. To cena 3,5-krotnie niższa od tej, którą zaproponowano w pierwszym przetargu w ubiegłym roku. Oprócz samolotów można też nabyć warte blisko dwa miliony pakiety części zamiennych do nich. Oferty kupna można składać do końca września.

Przetargi na dwie maszyny należące do nieistniejącego już 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i części zamienne do samolotów Agencja organizowała już trzy razy. W listopadzie ubiegłego roku AMW po raz pierwszy ogłosiła sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym. I choć nabyciem jednego z Jaków-40 zainteresowała się polska firma, do transakcji nie doszło. – Oferent, z którym prowadziliśmy wówczas rozmowy, wciąż jest zainteresowany kupnem maszyn. Nie chcemy jednak zamykać drogi innym chętnym, dlatego po raz drugi wystawiamy samoloty na sprzedaż – wyjaśnia Małgorzata Golińska, rzecznik prasowy AMW.

Cena zaproponowana przez AMW za jeden samolot to 700 tysięcy. – Zgodnie jednak z trybem sprzedaży „po przetargu” zainteresowani mogą zaproponować własną cenę. Nie może być ona niższa niż połowa ceny wywoławczej z ostatniego przetargu – tłumaczy Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego AMW. W praktyce Jaka-40 można więc kupić już za 499,5 tysiąca złotych. Zanim potencjalny nabywca zdecyduje się na zakup, samoloty może obejrzeć w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Osobną ofertę stanowią pakiety części zamiennych do dwóch typów statków powietrznych.
Te do Jaka-40 w ilości 341 pozycji asortymentowych kosztują 1 milion 800 tysięcy. Wśród nich są m.in. hamulce, filtry hydrauliczne, pompy paliwowe, pulpit sterowania i silniki lotnicze. O 100 tysięcy więcej kosztuje 300 elementów do Tu-154M. W tym przypadku można się stać nabywcą m.in. odbiorników nawigacyjnych, sygnalizatorów ciśnienia, ogrzewanych szyb, wózka z liną do holowania samolotu, akumulatorów i anten.

Według informacji AMW kupnem samolotów zainteresowane są dziś dwa podmioty. Ilu ostatecznie będzie chętnych, także na części, okaże się 30 września. W tym bowiem dniu upływa termin składania ofert. Jak Agencja wybierze nowego właściciela rządowych statków powietrznych? – Najkorzystniejsza dla nas będzie oferta z najwyższą ceną zakupu. Jeśli otrzymamy równorzędne propozycje cenowe, wówczas zwrócimy się o ponowne przygotowanie oferty. W przypadku ponownej równorzędności skorzystamy z prawa swobodnego wyboru nabywcy – tłumaczy Małgorzata Golińska.

W pierwszym przetargu za powietrzną maszynę trzeba było zapłacić co najmniej 2,5 mln. Podczas drugiej licytacji cena była niższa o milion. We wrześniowym, trzecim przetargu każdy z samolotów wyceniono na 999 tysięcy złotych. Podobnie spadała cena części zamiennych do Jaków i Tu-154 M. Najpierw AMW chciała je sprzedać odpowiednio za 8,65 mln zł, i 9,5 mln zł. W drugim postępowaniu ceny były niższe o połowę. Kupiec nie znalazł się także wtedy, gdy AMW obniżyła cenę do 2 mln 175 tys. zł (części do Jaka) i 2 mln 375 tys. zł (części do Tu-154 M).

*****
Ponadtrzydziestoletnie Jaki-40 o numerach bocznych 047 i 048 to luksusowe wersje samolotów, przystosowane do przewozu 15 osób. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Oba samoloty przeszły po pięć remontów, ostatni w 2008 na Białorusi. 

Paulina Glińska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Święto sportów walki w Warendorfie
 
Rakiety dla polskich FA-50
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Inwestycja w żołnierzy
K2. Azjatycka pantera
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Specjalsi pod nowym dowództwem
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Planowano zamach na Zełenskiego
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Policjanci w koszarach WOT
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ratownik w akcji
The Power of Infrastructure
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Podróż w ciemność
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Podejrzane manewry na Bałtyku
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
NATO przechodzi do działania
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Strażnicy polskiego nieba
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nowa dostawa Homarów-K
Flyer, zdobywca przestworzy
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wyższe stawki dla niezawodowych
Kajakami po medale
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Świat F-35
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wypadek Rosomaka
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Śmierć gorsza niż wszystkie
GROM’s DNA
Pionierski dron
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Pierwsze oficerskie gwiazdki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO