moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MON szuka następców Honkera i Tarpana

Resort obrony rozpoczyna rozmowy z firmami, które chcą sprzedać wojsku samochody osobowo-ciężarowe tzw. wysokiej mobilności. Za 1600 aut, armia będzie musiała zapłacić ok. 200 mln zł. – Chcemy, by ich produkcja odbywała się w Polsce – podkreśla Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony.


Inspektorat Uzbrojenia MON czeka do 19 lipca na oferty firm zainteresowanych dostawą dla wojska samochodów osobowo-ciężarowych wysokiej mobilności. Ich waga nie powinna przekraczać 3,5 tony.

– Rozpoczynamy dialog techniczny z firmami – mówi gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy. – Po tych rozmowach spodziewamy się wyłonienia firmy, która dostarczy wojsku następcę Honkera. Chcemy, by był to samochód skonstruowany i produkowany w oparciu o najnowsze technologie. Firma, która wygra przetarg musi też zgodzić się na przeniesienie produkcji lub jej części do Polski – dodaje Skrzypczak.

MON chce kupić dwa typy aut: nieopancerzone i opancerzone. Pierwsze, mają być przystosowane do przewozu dziewięciu osób lub dwóch ton ładunku. Ponadto model ten musi mieć dach w dwóch odmianach – wykonany z materiału (i zdejmowany) oraz klasyczny, metalowy.

Druga wersja aut musi mieć klasę opancerzenia zgodną z normą Stanag 4569 poziomu drugiego lub wyższego. Powinna też być w stanie przetransportować pięć osób, albo sześćset kilogramów ładunku.

Ministerstwo obrony wymaga, aby modele – opancerzony jak i nieopancerzony – osiągały na drogach utwardzonych prędkość co najmniej dziewięćdziesięciu, a na nieutwardzonych pięćdziesięciu kilometrów na godzinę. Muszą też mieć taką pojemność, by na „jednym baku” pokonać 650 kilometrów.

W ramach dialogu technicznego resort chce dowiedzieć się, jakie oferenci proponują ceny, harmonogram dostaw, koszty serwisu i remontów samochodów. Wojskowi specjaliści chcą także poznać szczegółowe dane techniczne, w tym kluczowe parametry podzespołów takich jak silnik, skrzynia biegów, wał napędowy itd. Tematem rozmów, jak zapowiedział wiceminister Skrzypczak, będzie również udział polskiego przemysłu w realizacji kontraktu.

Według planów MON do 2022 roku armia ma dostać tysiąc sześćset nowych aut osobowo-ciężarowych wysokiej mobilności. MON będzie musiało przeznaczyć na ten cel około dwustu milionów złotych.

Obecnie w wojsku podstawowym pojazdem tego typu są Honkery. W jednostkach i instytucjach wojskowych jest ich ponad półtora tysiąca. Najwięcej jest Honkerów 2000, czyli w wersji zmodernizowanej. Jednak są też starsze, kilkunastoletnie modele sygnowane przez Daewoo i ponad dwudziestoletnie Tarpany.

Program samochodowy, który zakłada wymianę całego parku samochodowego, liczącego kilkanaście tysięcy różnego typu pojazdów, będzie jednym z najdroższych programów modernizacyjnych czekających wojsko. Jego pierwszy etap – przetarg na dostawę prawie dziewięciuset ciężarówek, jest obecnie w końcowej fazie negocjacji handlowych.

Dialog techniczny w sprawie aut osobowo-ciężarowych wysokiej mobilności ruszy w sierpniu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Aleksander Rawski

dodaj komentarz

komentarze

~ADM
1373583660
Najlepszym rozwiazaniem byla by produkcja URO VAMTAC na licencji ! Humviee jest niestety za toporna i za droga konstrukcja w codziennym uzytkowaniu , co do tur'a on bardziej pasuje na lekki kolowy transporter opancerzony niz pojazd do ciagniecia armaty (wiem wiem tur tez moze ale on bardziej pasuje na polu walki u boku rosomaka).
5E-46-45-E4
~zaprzaniec
1372238580
Anglik, Francuz, Niemiec jest po to aby wyprodukował a Polak po to aby kupić tylko czym zapłaci? pewnie pracą na budowie za granicą. Biurokratów, etatystów, nierobów pełno a przemysł leży. Nic nie potrafimy skonstruować ani wyprodukować, wszystko zagraniczne, nawet to dla armii.
EA-69-47-A8
~gość
1372216440
3,5 TONY!!!!!!!!!!!!!!!! OBŁĘD. TYLKO HONKER TU SIĘ ZMIEŚCI. TO JAKA BA BYĆ GRUBOŚĆ BLACH OCHRONNYCH- 2mm. TO SAMOCHÓD DLA SAMOBÓJCÓW. TYLKO TUR, ŻUBR I DZIK ZAPEWNIAJĄ JAKIEKOLWIEK BEZPIECZEŃSTWO. A WAGA TO POWINNA BYĆ OD 6 TON.
37-58-0C-0E
~GJ
1372158120
Taki WASH&GO trudno będzie pogodzić te wszystkie wymagania w masie całkowitej 3,5 tony/ ilość osób,metalowa i kuloodporna skorupa,mocny silnik,duży prześwit, duży zbiornik paliwa itd/ ale podobno mamy świetnych inżynierów niech się wykażą i zbudują produkt na światowym poziomie w całości polski i oczywiście nie drogi.Nie tylko armia czeka na takie auto ale i inne służby Policja,Straż Pożarna,Graniczna,Miejska,Energetyka,Rolnictwo,Leśnictwo itd itp no i w końcu rynek cywilny.Pożyjemy zobaczymy na ile stać polski przemysł i miliardy wykładane na szkolnictwo wyższe.
CF-50-91-C8
~Chasim
1372151760
Odchudzić troche to: http://www.amz.pl/pl,341,0_tur.html i mamy genialny pojazd! (TUR II )
AC-56-6E-22

Demony wojny nie patrzą na płeć
 
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pracowity pobyt w kosmosie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Broń przeciwko wrogim satelitom
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Flyer, zdobywca przestworzy
The Power of Infrastructure
Dzieci wojny
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Inwestycja w żołnierzy
Świat F-35
Wypadek Rosomaka
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Czarna Pantera celuje
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakami po medale
Planowano zamach na Zełenskiego
Drukowanie dronów
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
Pancerny kot w polskim wojsku
Ratownik w akcji
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Ewakuacja Polaków z Izraela
„Różycki” zwodowany
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Bezpieczniejsza Europa
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wyższe stawki dla niezawodowych
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
BWP-1 – historia na dekady
Podróż w ciemność
Strażnicy polskiego nieba
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Prezydent na wschodniej granicy
Policjanci w koszarach WOT
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Śmierć gorsza niż wszystkie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO