Ostatni transportowiec już w Polsce
1 grudnia, wylądował w Polsce − najpierw w Warszawie, a potem w Krakowie − samolot C-295 o numerze 025. To ostatni nowy transportowiec, który dotarł do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w tym roku.
Z fabryki w Sewilli w Hiszpanii przyprowadziła go załoga w składzie: dowódca − kpt. Arkadiusz Markowicz, II pilot – mjr Krzysztof Dzido, technik pokładowy – mjr Daniel Kubić i technik załadunku − kpt. Robert Antkowiak. Maszyna pochodzi z partii pięciu zamówionych przez Inspektorat Uzbrojenia w firmie Airbus Military na podstawie umowy zawartej 29 czerwca 2012 roku. Dołączyła do 13 maszyn tego typu, użytkowanych przez personel bazy.

Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
Po wykonaniu obsług bieżących oraz wprowadzeniu samolotu do Wojskowego Rejestru Statków Powietrznych, prowadzonego przez Inspektorat Wsparcia SZ RP, zacznie się jego normalna eksploatacja w 8 BLTr. Samolot, tak jak dwa poprzednie, otrzymał „łaciaty” kamuflaż. Ma też naniesione biało-czerwone szachownice na górne powierzchnie skrzydeł.
Grupa inżynierów i pilotów z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia przebywała w Sevilli od 27 listopada z zadaniem przyjęcia, sprawdzenia i przyprowadzenia samolotu do kraju. Sprawdzili oni maszynę pod względem sprawności technicznej i zgodności z postanowieniami umowy kupna-sprzedaży. Przeprowadzone inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. I to było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa.
Kolejne dwa samoloty C-295 trafią do bazy w 2013 roku. Wykonanie umowy zwiększy zdolności transportowe Sił Powietrznych, a ponadto sprawi, że Polska stanie się największym użytkownikiem C-295 na świecie.
tekst: kpt. Maciej Nojek
PZ
autor zdjęć: MON
Szwedzi w pętli
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Z Su-22 dronów nie będzie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Wojsko ma swojego satelitę!
Niebo pod osłoną
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Razem na ratunek
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Po co wojsku satelity?
Militarne Schengen
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowe zasady dla kobiet w armii
Uczelnie łączą siły
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Artylerzyści mają moc!
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Kapral Bartnik mistrzem świata
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Najdłuższa noc
Wojskowa łączność w Kosmosie
Holenderska misja na polskim niebie
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nadchodzi era Borsuka
Mundurowi z benefitami
Przygotowani znaczy bezpieczni
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Borsuki jadą do wojska!
Pancerniacy jadą na misję
Komplet medali wojskowych na ringu
Don’t Get Hacked
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Formoza – 50 lat morskich komandosów
W krainie Świętego Mikołaja
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Zwrot na Bałtyk
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czwarta dostawa Abramsów
Wojsko przetestuje nowe technologie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Plan na WAM
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Polski „Wiking” dla Danii
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Czas na polskie Borsuki
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nowe zdolności sił zbrojnych
Dzień wart stu lat

komentarze