moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pattony w drodze do Polski

Amerykańskie czołgi z lat 50., M48 Patton i M60 Patton, trafią z greckiej armii do polskiego Muzeum Broni Pancernej. Dziś w wojskowej bazie w Velestino w Grecji polska delegacja wzięła udział w oficjalnym przekazaniu tych pojazdów do naszego kraju.


Czołgi będzie można oglądać już od 17 września w muzeum przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.
– W polskich muzeach wojskowych jest sprzęt postsowiecki i niemiecki, brakuje natomiast eksponatów sprzed 1939 r. i z drugiej wojny światowej, gdy Polacy walczyli u boku aliantów na Zachodzie. Brakuje również sprzętu wojskowego naszych obecnych sojuszników z NATO. Czołgi M48 i M60 produkcji USA z pewnością wzbogacą polską kolekcję broni pancernej – powiedział wiceminister spraw zagranicznych Bogusław Winid. Podkreślił też, że w ostatnich latach Ministerstwo Spraw Zagranicznych sprowadza do Polski coraz więcej cennych militariów. Wymienił m.in. amerykański czołg Sherman, który znajdzie się w ekspozycji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, oraz TKS, czyli lekki czołg rozpoznawczy polskiej produkcji, sprowadzony z Norwegii.

Transport czołgów z Grecji sfinansuje Polska. Decyzję o przekazaniu ich do naszego kraju podjęli greccy ministrowie: obrony narodowej i finansów. Przejęcie wozów pancernych wymagało nie tylko negocjacji z władzami Grecji, ale też akceptacji władz USA, bo czołgi są w pełni sprawne.
Czołgi M48 Patton armia USA wycofała ze służby w połowie lat 90., ale są jeszcze używane przez wojska innych krajów. Wadą M48 są jego wymiary. Trzymetrowa wysokość czołgu powodowała, że łatwo było go zauważyć i trafić, był też dość wywrotny. W zamian za to M48 oferował wysoki komfort załodze. Pierwsze modele M48 – produkowane w latach 50. – napędzane były silnikiem benzynowym, który po trafieniu przez przeciwnika łatwo się zapalał, a duże zużycie paliwa ograniczało zasięg M48.

Czołgi M60 Patton produkowane były pod koniec lat 50. po odkryciu, że w Związku Radzieckim projektowany jest nowy czołg (później znany jako T-62) uzbrojony w armatę 115 mm, przewyższającą uzbrojenie czołgu M48. Amerykanie postanowili zmodernizować M48, uzbrajając go w silniejszą armatę (brytyjskie działo L7 105 mm) i wyposażając w nowy silnik. Przeprojektowano i wzmocniono również opancerzenie wieży oraz kadłuba. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie M68 i wszedł do produkcji w 1959 r.; w momencie wejścia do służby rok później otrzymał oficjalne oznaczenie M60 Patton.
Różne odmiany M60 pozostają nadal w służbie sił zbrojnych wielu państw, m.in. Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Egiptu, Hiszpanii, Izraela i Turcji.


autor zdjęć: mjr R. Siemaszko (DPI MON)

dodaj komentarz

komentarze


Żandarmeria skontroluje także cywilów
Husarz z polskim instruktorem
Czołgiści w ogniu
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wielkie zbrojenia za Odrą
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Krok ku niezależności
17 września 1939. Nigdy więcej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Święto Wojsk Lądowych
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Kurs dla najlepszych w SERE
Debiut polskich Patriotów
Pożegnanie z Columbią
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Dwie agresje, dwie okupacje
Defendery skompletowane
Hekatomba na Woli
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Brytyjczycy żegnają Malbork
NATO – jesteśmy z Polską
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Rekompensaty na nowych zasadach
Orlik na Alfę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
„Road Runner” w Libanie
W poszukiwaniu majora Serafina
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Black Hawki nad Warszawą
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Cios w plecy
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Największy transport Abramsów w tym roku
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Z najlepszymi na planszy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO