moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pattony w drodze do Polski

Amerykańskie czołgi z lat 50., M48 Patton i M60 Patton, trafią z greckiej armii do polskiego Muzeum Broni Pancernej. Dziś w wojskowej bazie w Velestino w Grecji polska delegacja wzięła udział w oficjalnym przekazaniu tych pojazdów do naszego kraju.


Czołgi będzie można oglądać już od 17 września w muzeum przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.
– W polskich muzeach wojskowych jest sprzęt postsowiecki i niemiecki, brakuje natomiast eksponatów sprzed 1939 r. i z drugiej wojny światowej, gdy Polacy walczyli u boku aliantów na Zachodzie. Brakuje również sprzętu wojskowego naszych obecnych sojuszników z NATO. Czołgi M48 i M60 produkcji USA z pewnością wzbogacą polską kolekcję broni pancernej – powiedział wiceminister spraw zagranicznych Bogusław Winid. Podkreślił też, że w ostatnich latach Ministerstwo Spraw Zagranicznych sprowadza do Polski coraz więcej cennych militariów. Wymienił m.in. amerykański czołg Sherman, który znajdzie się w ekspozycji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, oraz TKS, czyli lekki czołg rozpoznawczy polskiej produkcji, sprowadzony z Norwegii.

Transport czołgów z Grecji sfinansuje Polska. Decyzję o przekazaniu ich do naszego kraju podjęli greccy ministrowie: obrony narodowej i finansów. Przejęcie wozów pancernych wymagało nie tylko negocjacji z władzami Grecji, ale też akceptacji władz USA, bo czołgi są w pełni sprawne.
Czołgi M48 Patton armia USA wycofała ze służby w połowie lat 90., ale są jeszcze używane przez wojska innych krajów. Wadą M48 są jego wymiary. Trzymetrowa wysokość czołgu powodowała, że łatwo było go zauważyć i trafić, był też dość wywrotny. W zamian za to M48 oferował wysoki komfort załodze. Pierwsze modele M48 – produkowane w latach 50. – napędzane były silnikiem benzynowym, który po trafieniu przez przeciwnika łatwo się zapalał, a duże zużycie paliwa ograniczało zasięg M48.

Czołgi M60 Patton produkowane były pod koniec lat 50. po odkryciu, że w Związku Radzieckim projektowany jest nowy czołg (później znany jako T-62) uzbrojony w armatę 115 mm, przewyższającą uzbrojenie czołgu M48. Amerykanie postanowili zmodernizować M48, uzbrajając go w silniejszą armatę (brytyjskie działo L7 105 mm) i wyposażając w nowy silnik. Przeprojektowano i wzmocniono również opancerzenie wieży oraz kadłuba. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie M68 i wszedł do produkcji w 1959 r.; w momencie wejścia do służby rok później otrzymał oficjalne oznaczenie M60 Patton.
Różne odmiany M60 pozostają nadal w służbie sił zbrojnych wielu państw, m.in. Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Egiptu, Hiszpanii, Izraela i Turcji.


autor zdjęć: mjr R. Siemaszko (DPI MON)

dodaj komentarz

komentarze


Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Maratońskie święto w Warszawie
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Priorytetowe zaangażowanie
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Szli po odznakę norweskiej armii
„Road Runner” w Libanie
DragonFly czeka na wojsko
Speczespół wybierze „Orkę”
Niezłomni w obronie
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Abolicja dla ochotników
Jelcz się wzmacnia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Droga do GROM-u”
Zawiszacy na Litwie
Koniec dzieciństwa
Kircholm 1605
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
WOT na Szlaku Ratunkowym
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Transbałtycka współpraca
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
W wojsku orientują się najlepiej
Polskie Bayraktary nad Turcją
Polski „Wiking” dla Danii
Kosmiczny Perun
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO