moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pattony w drodze do Polski

Amerykańskie czołgi z lat 50., M48 Patton i M60 Patton, trafią z greckiej armii do polskiego Muzeum Broni Pancernej. Dziś w wojskowej bazie w Velestino w Grecji polska delegacja wzięła udział w oficjalnym przekazaniu tych pojazdów do naszego kraju.


Czołgi będzie można oglądać już od 17 września w muzeum przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.
– W polskich muzeach wojskowych jest sprzęt postsowiecki i niemiecki, brakuje natomiast eksponatów sprzed 1939 r. i z drugiej wojny światowej, gdy Polacy walczyli u boku aliantów na Zachodzie. Brakuje również sprzętu wojskowego naszych obecnych sojuszników z NATO. Czołgi M48 i M60 produkcji USA z pewnością wzbogacą polską kolekcję broni pancernej – powiedział wiceminister spraw zagranicznych Bogusław Winid. Podkreślił też, że w ostatnich latach Ministerstwo Spraw Zagranicznych sprowadza do Polski coraz więcej cennych militariów. Wymienił m.in. amerykański czołg Sherman, który znajdzie się w ekspozycji Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, oraz TKS, czyli lekki czołg rozpoznawczy polskiej produkcji, sprowadzony z Norwegii.

Transport czołgów z Grecji sfinansuje Polska. Decyzję o przekazaniu ich do naszego kraju podjęli greccy ministrowie: obrony narodowej i finansów. Przejęcie wozów pancernych wymagało nie tylko negocjacji z władzami Grecji, ale też akceptacji władz USA, bo czołgi są w pełni sprawne.
Czołgi M48 Patton armia USA wycofała ze służby w połowie lat 90., ale są jeszcze używane przez wojska innych krajów. Wadą M48 są jego wymiary. Trzymetrowa wysokość czołgu powodowała, że łatwo było go zauważyć i trafić, był też dość wywrotny. W zamian za to M48 oferował wysoki komfort załodze. Pierwsze modele M48 – produkowane w latach 50. – napędzane były silnikiem benzynowym, który po trafieniu przez przeciwnika łatwo się zapalał, a duże zużycie paliwa ograniczało zasięg M48.

Czołgi M60 Patton produkowane były pod koniec lat 50. po odkryciu, że w Związku Radzieckim projektowany jest nowy czołg (później znany jako T-62) uzbrojony w armatę 115 mm, przewyższającą uzbrojenie czołgu M48. Amerykanie postanowili zmodernizować M48, uzbrajając go w silniejszą armatę (brytyjskie działo L7 105 mm) i wyposażając w nowy silnik. Przeprojektowano i wzmocniono również opancerzenie wieży oraz kadłuba. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie M68 i wszedł do produkcji w 1959 r.; w momencie wejścia do służby rok później otrzymał oficjalne oznaczenie M60 Patton.
Różne odmiany M60 pozostają nadal w służbie sił zbrojnych wielu państw, m.in. Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Egiptu, Hiszpanii, Izraela i Turcji.


autor zdjęć: mjr R. Siemaszko (DPI MON)

dodaj komentarz

komentarze


Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
 
Polskie F-16 w służbie NATO
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Wyrok za tragiczny wypadek
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wyścig zbrojeń wystartował
Medycyna na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Double Eagle – podwodny tropiciel
Rodzina na wagę złota
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Trzy dekady DGW
Baltic Sea Under Control
Szabla hubalczyków
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Składy wysokiego ryzyka
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
W Ełku wykuwają charaktery
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Piękny przykład patriotyzmu
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Pracowity dyżur Typhoonów
Strażnik nieba
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Sport kształtuje mentalność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pierwsza misja Gripenów
Powstaje armia dronów
Debiut polskiego AW149
Henry Szymanski na tropie prawdy
Viva Polaki! Viva liberatori!
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Święto ludzi z pasją
Więcej na mieszkanie za granicą
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Kolejowy sabotaż udaremniony
Poznać rakietowego Homara
Rex Bolizlavus
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Podniebne wsparcie sojuszników
Więcej amunicji do Rosomaków
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zwycięstwo mordercy
Zatopiony problem
Podniebny Pegaz
„Pułaski” na Atlantyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO