moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czarne skrzynki samolotu „Slaba” zbadane

W amerykańskim laboratorium odczytano zapisy z czarnych skrzynek samolotu F-16 ppłk. pil. Macieja „Slaba” Krakowiana. Prokuratura Okręgowa w Warszawie informuje, że „wszystkie rejestratory były sprawne i zawierały zapis technicznych parametrów tragicznego lotu”. Dane na nich utrwalone mają być analizowane w dalszym toku śledztwa.

Zdjęcie ilustracyjne. Samolot F-16 zespołu F-16 Tiger Demo Team.

Informacje na temat badania czarnych skrzynek podał w komunikacie prokurator Piotr Antoni Skiba, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Warszawie. Wyjaśniono, że kilkudniowe badania wszystkich rejestratorów parametrów lotu – tzw. czarnych skrzynek znalezionych na miejscu katastrofy F-16 w Radomiu – zostały przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych w jednym z licencjonowanych laboratoriów. „Wszystkie rejestratory były sprawne i zawierały zapis technicznych parametrów tragicznego lotu” – podała prokuratura. Dodano, że informacje w nich zawarte będą analizowane w dalszym toku śledztwa.

Wskazano też, że badania rejestratorów z myśliwca ppłk. Macieja „Slaba” Krakowiana odbyły się w obecności polskiego prokuratora z Departamentu do spraw Wojskowych Prokuratury Krajowej i eksperta z Laboratorium Kryminalistycznego Żandarmerii Wojskowej. „Równocześnie na terenie Stanów Zjednoczonych trwały niezależne czynności i badania prowadzone przez członków polskiej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Logistyczne wsparcie zapewniła Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zaś formalności organizacyjne zostały dopełnione z pomocą służb dyplomatycznych RP i  Ministerstwa Spraw Zagranicznych” – podano w komunikacie. 

REKLAMA

Do tragedii doszło 28 sierpnia podczas prób przed Air Show w Radomiu. Warszawska prokuratura prowadzi w tej sprawie śledztwo w kierunku nieumyślnego spowodowania katastrofy w ruchu lotniczym. Jak wyjaśnił prokurator Skiba, badane są trzy wątki. Pierwszy dotyczy ewentualnej awarii samolotu. Drugi powiązany jest z samym pilotem – sprawdzane jest, czy nie popełnił błędu albo nie zasłabł. Trzeci wątek skupia się na kwestiach serwisowo-logistycznych.

Ppłk Maciej „Slab” Krakowian służył w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego na poznańskich Krzesinach. Był liderem zespołu F-16 Tiger Demo Team. 28 sierpnia pilotowana przez niego maszyna rozbiła się podczas próby przed pokazami Air Show Radom 2025. Pilot zginął na miejscu.

Anita Blinkiewicz

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~ja!
1758562260
Podobne zdarzenie zaistniało podczas lotu Białorusinów parę lat temu, zbyt późno zorientowali się że ziemia jest blisko. za blisko. Szkoda ludzi.
7C-55-9B-30

Polska, Litwa – wspólna sprawa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Standardy NATO w Siedlcach
Wojskowy bus do szczęścia
Awanse w dniu narodowego święta
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gdy ucichnie artyleria
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Mity i manipulacje
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
„Road Runner” w Libanie
Czy to już wojna?
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Marynarze podjęli wyzwanie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Im ciemniej, tym lepiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dzień wart stu lat
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Ułani szturmowali okopy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Kaman – domknięcie historii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dywersja na kolei. Są dowody
Sukces Polaka w biegu z marines
Plan na WAM
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
My, jedna armia
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Torpeda w celu
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Is It Already War?
Polski „Wiking” dla Danii
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Kosmiczna wystawa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Zamek” pozostał bezpieczny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO