moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Serwis bliżej domu

Drugie na świecie centrum serwisowe autonomicznych pojazdów podwodnych Gavia zostało oficjalnie uruchomione w Gdyni. Utworzyła je firma Enamor. Pracownicy centrum będą obsługiwać pojazdy należące do polskiej marynarki wojennej. Liczą też na kontrahentów zagranicznych. Dotychczas Gavie były serwisowane głównie w Islandii.

Gavia to niewielki pojazd podwodny islandzkiej firmy Teledyne. Ma nieco ponad dwa metry długości i 20 centymetrów średnicy. Służy przede wszystkim do poszukiwania min i działa na zasadach podobnych do holowanego sonaru. Operator wpisuje do komputera w urządzeniu określoną trasę i opuszcza pojazd do wody z pokładu okrętu bądź niewielkiej łodzi. Gavia przez kilka godzin zbiera dane. Potrafi przy tym zejść na głębokość 1000 metrów i poruszać się ledwie kilka metrów ponad dnem, skutecznie omijając przeszkody. Dzięki zainstalowanym na burtach sonarom przeczesuje pas o szerokości 120 metrów. Z kolei moduł BlueView MB2250 pozwala skanować dno bezpośrednio pod pojazdem. Gavia rejestruje obraz w bardzo wysokiej rozdzielczości. Po zakończeniu misji operator zgrywa materiał i szczegółowo go analizuje. Wyszukuje tzw. obiekty minopodobne, które potem muszą zostać jeszcze poddane weryfikacji przez nurków, albo innego typu pojazdy podwodne. Prawdopodobieństwo, że operator przeprowadził prawidłowe typowanie jest jednak bardzo duże.

Gavia jest bardzo skuteczna, a do tego wszechstronna. Można ją wykorzystywać nie tylko w operacjach MCM (poszukiwanie i zwalczanie min – przyp. red.), lecz także do monitorowania podwodnej infrastruktury czy prac hydrograficznych. Modułowa konstrukcja pozwala na stosunkowo szybką zmianę konfiguracji urządzenia – podkreśla kadm. Piotr Sikora, dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Jednostka, którą dowodzi, jest wyposażona w cztery tego typu pojazdy. Korzystają z nich załogi niszczycieli min typu Kormoran i nurkowie minerzy z 12 oraz 13 Dywizjonu Trałowców. Niebawem jednak liczba Gavii w jednostce znacząco się zwiększy. Flotylla chciałby mieć kilkanaście tego typu pojazdów.

Do tej pory naprawą i serwisem urządzeń zajmowała się w niepełnym zakresie gdyńska firma Enamor – partner Teledyne. Znaczną część prac z tym związanych trzeba było bowiem wykonywać bezpośrednio u producenta. Teraz się to zmieni. A wszystko za sprawą drugiego na świecie centrum serwisowego Gavii, które powstało w Gdyni. Mieści się ono w Akademickim Centrum Technologii Podwodnych Akademii Marynarki Wojennej. – Mamy tam świetne zaplecze techniczne, choćby głęboki na 12 metrów basen z opuszczanym dnem czy żurawie do przenoszenia pojazdów – tłumaczy Łukasz Przystalski z firmy Enamor, kierownik centrum serwisowego. Dodaje też, że choć placówka została oficjalnie uruchomiona w środę, faktycznie jej historia jest dłuższa. – Gaviami zajmujemy się od dziesięciu lat. Zdobyliśmy spore doświadczenie. W ubiegłym roku pojechaliśmy na Islandię, gdzie przeszliśmy kompleksowe szkolenia. Stały się one przepustką do stworzenia autoryzowanego serwisu, który tak naprawdę ruszył kilka miesięcy temu. Firma Teledyne uznała, że taka placówka jest potrzebna, po tym jak wypuściła na rynek setny pojazd – wspomina Przystalski.

Centrum serwisowe zajmuje się przede wszystkim Gaviami należącymi do polskiej marynarki. Ale Enamor liczy także na kontrahentów z zagranicy. Z islandzkich pojazdów korzystają m.in. Holandia, Dania, Francja czy Portugalia. – Serwisowanie urządzeń w Islandii wymaga dopełnienia licznych formalności związanych z transportem. Kraj ten nie jest przecież członkiem Unii Europejskiej. Znacznie łatwiej wysłać Gavię do serwisu znajdującego się w innym kraju członkowskim – przyznaje Przystalski.

Oficjalne otwarcie centrum serwisowego zbiegło się ze zjazdem użytkowników Gavii. Na dwudniowym spotkaniu w Gdyni pojawili się przedstawiciele sił morskich i przemysłu z kilku państw. Podobne spotkania organizowane są co pół roku. Do tej pory jednak ich gospodarzem była Islandia. – Mieliśmy okazję, by wymienić doświadczenia, lepiej się poznać. Dla nas to niezwykle ważne. Mocno stawiamy na rozwój sił przeciwminowych, pojazdy podwodne zaś stanowią jeden z trzech filarów, na jakich będą się one opierać. Pozostałe dwa to nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran i autonomiczne platformy nawodne. Kolejne okręty sukcesywnie wchodzą do służby, a prace koncepcyjne dotyczące platform trwają – podsumowuje kadm. Sikora.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 13 DTr

dodaj komentarz

komentarze


W wojsku orientują się najlepiej
Niezłomni w obronie
Koniec dzieciństwa
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Speczespół wybierze „Orkę”
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Jelcz się wzmacnia
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Abolicja dla ochotników
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„Droga do GROM-u”
„JUR” dla terytorialsów
Polskie Bayraktary nad Turcją
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
W poszukiwaniu majora Serafina
Mity i manipulacje
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Polski „Wiking” dla Danii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Kircholm 1605
Transbałtycka współpraca
Kosmiczny Perun
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Standardy NATO w Siedlcach
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Maratońskie święto w Warszawie
Priorytetowe zaangażowanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szli po odznakę norweskiej armii
Zawiszacy na Litwie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
DragonFly czeka na wojsko
WOT na Szlaku Ratunkowym
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Sztuka i służba w jednym kadrze

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO