moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Aby wzmocnić wschodnią flankę NATO

Blisko 600 pojazdów i kontenerów z wyposażeniem należącym do US Army dotarło dziś przed świtem do duńskiego portu Aarhus. Ładunek przypłynął na pokładzie statku ARC „Independence”. To już kolejna partia sprzętu, która w ostatnich dniach trafia do Europy. Kilka dni temu podobny transport został dostarczony do Vlissingen.

– W czasie, kiedy tak cenne dla Zachodu wartości, jak wolność i demokracja, są podważane, udzielanie wsparcia naszemu głównemu sojusznikowi to kwestia absolutnie kluczowa – podkreśla Jakob Ellemann-Jensen, duński minister obrony. Według niego otwarcie przed amerykańską armią jednego z ważniejszych portów w kraju można uznać za wkład w kolektywną obronę NATO. Jeszcze w ubiegłym tygodniu część nabrzeża w Aarhus została wyłączona z użytku i przygotowana do przyjęcia transportu US Army. Dziś przed świtem do portu wszedł potężny samochodowiec ARC „Independence”. Statek należy do armatora, który od pewnego czasu ściśle współpracuje z wojskami USA. Na jego pokładzie do Danii dotarło blisko 600 pojazdów oraz kontenerów z wojskowym wyposażeniem. Niebawem sprzęt ten zostanie rozlokowany na wschodniej flance Sojuszu Północnoatlantyckiego.

To już kolejny transport US Army, który w ciągu kilku ostatnich dni trafił do Europy. Jeszcze w ubiegłym tygodniu w holenderskim porcie Vlissingen zacumował statek USNS „Mendonca”. Dostarczył tam ponad 1200 sztuk sprzętu, w tym czołgi Bradley, haubice Paladin oraz wozy bojowe Bradley. Pojazdy zostały rozładowane przez logistyków armii amerykańskiej i żołnierzy holenderskich. – Po przerzuceniu ładunku na nabrzeże skanujemy etykiety wysyłkowe, w które został zaopatrzony. Wykorzystujemy do tego specjalny program. Dzięki temu zyskujemy pewność, że każdy pojazd czy kontener trafi na odpowiednią ciężarówkę, platformę kolejową albo barkę, a potem do wyznaczonego wcześniej miejsca docelowego – tłumaczy kpt. Karl Bliven z 260 Zespołu Kontroli Ruchu, 39 Batalionu Transportu, cytowany przez stronę US Army. Port Vlissingen bowiem to zaledwie jeden z etapów długiej podróży, którą od kilku tygodni odbywa amerykański sprzęt. Duża część pojazdów i wyposażenia trafi niebawem do Polski i na Litwę. Wkrótce też do Europy dotrze kolejna partia sprzętu. Tym razem statek wysłany do Europy przez US Army zawinie do portu w Rydze.

Wyposażenie, które dociera na Stary Kontynent, należy do 2 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej w Fort Hood w Teksasie. Z kolei w grudniu ubiegłego roku do Gdyni na pokładzie statku ARC „Integrity” został przerzucony sprzęt 2 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej w Fort Riley w Kansas. W ładowniach jednostki przypłynęły do Polski m.in. czołgi Abrams i bojowe wozy piechoty Bradley. Transfery wpisują się w misję „Atlantic Resolve”. Jej początki sięgają 2014 roku. Operacja zainicjowana została w odpowiedzi na rosyjską aneksję Krymu. W ten sposób Amerykanie chcieli dodatkowo wesprzeć sojuszników w Europie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Forsvarskommandoen

dodaj komentarz

komentarze


Kopuła nad bewupem
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Koniec dzieciństwa
Wojny na rzut kostką
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Deterrence in Polish
Koniec pewnej epoki
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Medicine for Hard Times
Drugi wojskowy most
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Speczespół wybierze „Orkę”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Pływali jak morscy komandosi
Priorytetowe zaangażowanie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Człowiek jest najważniejszy
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Polskie Bayraktary nad Turcją
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Terytorialsi w akcji
Pasja i fart
Jelcz się wzmacnia
Kircholm 1605
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W poszukiwaniu majora Serafina
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Młodzi i bezzałogowce
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Kawaleria w szkole
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Mity i manipulacje
Medycy na start
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
„Droga do GROM-u”
W wojsku orientują się najlepiej
Abolicja dla ochotników
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Czarnomorski szlif minerów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dywersanci atakują
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Maratońskie święto w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO