moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie F-16 w zakładach w Bydgoszczy

Duży sukces polskiej zbrojeniówki. Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą przez pięć lat serwisowały i naprawiały samoloty F-16 US Air Force w Europie. Dziś pierwszy amerykański myśliwiec został przekazany do naprawy. W uroczystym spotkaniu wzięli udział premier Mateusz Morawiecki i Mark Brzezinski, ambasador USA w Polsce.

Dzisiejsze wydarzenie jest efektem umowy, którą kilka miesięcy temu podpisały polskie zakłady lotnicze z AAR Government Services INC. Amerykańska firma specjalizuje się w serwisowaniu i naprawach amerykańskich wojskowych samolotów, m.in. wielozadaniowych F-16. Od kilku lat realizuje na rzecz US Air Force program SLEP (Service Life Extension Program), który przewiduje kompleksowe wydłużanie resursów technicznych efów użytkowanych przez siły powietrzne Stanów Zjednoczonych.

AAR Government Services INC i Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy podpisały w lipcu pięcioletnią umowę (z opcją przedłużenia aż do 2032 roku), na mocy której polska spółka będzie zajmować się serwisem i naprawami F-16 stacjonujących w Europie w ramach kontyngentu sił powietrznych USA (US Air Forces in Europe, USAFE).

Polsko-amerykańska współpraca

Dziś w bydgoskich zakładach został przyjęty pierwszy samolot F-16 z US Air Force. W uroczystości wzięli udział premier Mateusz Morawiecki oraz ambasador USA w Polsce Mark Brzezinski. Podczas konferencji prasowej szef rządu mówił o sukcesie spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. I podkreślał, że weszła ona do elitarnego grona firm, które mogą serwisować i naprawiać samoloty F-16. Premier przypominał, że Polska musi dla własnego bezpieczeństwa inwestować w swoją zbrojeniówkę. – Obowiązkiem rządzących jest doprowadzić do takiej siły obronnej polskiej armii, aby uniknąć wojny. Wzmacnianie wszystkich naszych zakładów zbrojeniowych jest działaniem na rzecz obronności – mówił Mateusz Morawiecki.

Mark Brzezinski, ambasador USA w Polsce, podkreślał wyjątkowe więzi łączące nasze kraje. Wspomniał amerykańskich lotników z jednostki noszącej imię Tadeusza Kościuszki, którzy walczyli po naszej stronie w czasie wojny polsko-bolszewickiej, a także Polaków z dywizjonu imienia generała Kościuszki, którzy broni brytyjskiego nieba i osłaniali amerykańskie bombowce w czasie II wojny światowej. Zaznaczył, że obecny rok jest wyjątkowym, ponieważ polscy i amerykańscy żołnierze stoją ramię w ramię wobec zagrożenia ze strony Rosji. – I jednocześnie Amerykanie i Polacy pracują ramię w ramię na polskiej ziemi, aby przeprowadzić remont amerykańskiego samolotu F-16 na potrzeby lotnictwa USA w Europie – mówił ambasador. Mark Brzezinski wyjaśnił, że pierwszy samolot F-16 należący do US Air Force, który trafił do WZL nr 2, przejdzie w Bydgoszczy nie tylko serwis, lecz także skomplikowane naprawy podwozia, które zostało uszkodzone w czasie lądowania.

Możliwości bydgoskich zakładów

Co dokładnie polscy specjaliści będą wykonywać na podstawie umowy z Amerykanami? – Będziemy zajmowali się wszelkiego rodzaju pracami konserwacyjnymi i remontowymi m.in. awioniki, goleni podwozia oraz obszarów lakierniczych – wyjaśniał Szymon Dankowski, członek zarządu i dyrektor rozwoju produktu i jakości WZL nr 2.

Wejście bydgoskich zakładów do łańcucha podwykonawców ARR to ogromny sukces. Amerykańska firma zawiera bowiem kontrakty z czołowymi przedsiębiorstwami lotniczymi na całym świecie, serwisuje m.in. F-16 użytkowane przez państwa Bliskiego Wschodu. – Ta umowa otwiera WZL nr 2 drzwi do pogłębienia wiedzy technologicznej oraz uzyskania szerszego doświadczenia w obsłudze samolotów z rodziny F-16, które są w wyposażeniu amerykańskich jak i polskich sił powietrznych – podkreślał Piotr Skrzyński, prezes WZL nr 2.

Choć ani przedstawiciele ARR ani WZL nr 2 nie ujawnili, ile sztuk samolotów F-16 obejmuje pięcioletnia umowa, zadeklarowali, że ich liczba będzie z każdym rokiem coraz większa. – Jeszcze w tym roku trafią do WZL nr 2 kolejne nasze samoloty – zapowiedział ambasador Mark Brzezinski.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: KPRM, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Pięciobojowe duety na medal
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Dwóch polskich żołnierzy zginęło w Stanach Zjednoczonych
Kircholm 1605
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Katorżniczka z przypadku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Setki dronów nad poligonem
Kolejne nieznane obiekty powietrzne odnalezione w Polsce
Dwie agresje, dwie okupacje
Medale na ściance i na torze regatowym
Przedwczesny triumf
W poszukiwaniu majora Serafina
Brytyjczycy żegnają Malbork
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Polskie wojsko na Gotlandii
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Rekompensaty na nowych zasadach
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Małe, ale mogą wiele. Bezzałogowce z WITU
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Człowiek w pętli
MJR otworzyła ogień
Orlik na Alfę
Krótka droga na Gotlandię
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Zwycięska batalia o stolicę
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Namiastka selekcji do GROM-u? Taki jest GROM Challenge!
Czarne skrzynki samolotu „Slaba” zbadane
Poligon dla dronów, test dla sztabowców
Tusk: Jesteśmy gotowi zestrzelić rosyjskie myśliwce nad Polską
Krok ku umocnieniu obronności
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Prezydent w ONZ-ecie: Stoimy w punkcie zwrotnym historii
200 lat, panie poruczniku!
Poligon zamiast plaży
Nowoczesne MCC dla programu Wisła
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Potrzeba matką wynalazku
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Nowość z MSPO 2025: pocisk kierowany Spike NLOS
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Ochrona dla polskich czołgów
Od akademii do uniwersytetu
Cios w plecy
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Udana rywalizacja na planszach i macie
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Strzelcy z Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Polski astronauta opowie o kosmosie
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Ciężary, drążek, pot i krew
W Krakowie o budowaniu społecznej odporności
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO