moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kto wyszkoli pilotów Gulfstreamów?

Polska armia szuka firmy, która w latach 2021–2023 zajmie się szkoleniem załóg dwóch samolotów Gulfstream G550, którymi podróżują najważniejsze osoby w państwie. Przetarg w sprawie organizacji szkoleń ogłosiła 1 Baza Lotnictwa Transportowego. Zainteresowani mogą składać wnioski do końca lipca. Szacunkowa wartość umowy to około 8 mln zł.

1 Baza Lotnictwa Transportowego w Warszawie dysponuje dwoma samolotami Gulfstream G550. To maszyny kupione w 2016 roku od amerykańskiego koncernu Gulfstream Aerospace. Samoloty zostały przystosowane do przewozu VIP, a przede wszystkim wyposażone w zaawansowane systemy łączności satelitarnej, system identyfikacji swój-obcy IFF Mark XII A oraz system EVS – Enhanced Vision System, który umożliwia (dzięki kamerze termowizyjnej) lądowanie przy bardzo trudnych warunkach pogodowych. Samoloty G550, które zabierają na pokład maksymalnie 16 pasażerów, są przystosowane do tego, aby pokonać np. trasę Warszawa – Nowy Jork bez międzylądowania. Do obsługi maszyn nazwanych „Książę Józef Poniatowski” oraz „Gen. Kazimierz Pułaski” wyznaczono 6 załóg, czyli dwunastu pilotów.

Pod koniec czerwca 1 Baza Lotnictwa Transportowego ogłosiła, że szuka firmy, która w latach 2021–2023 zajmie się dodatkowym szkoleniem – teoretycznym i symulatorowym – pilotów polskich Gulfstreamów. Szacunkowa wartość umowy to 8 mln zł. Firmy zainteresowane przeprowadzeniem szkolenia mogą składać oferty do końca lipca 2021 roku. To drugi przetarg w tej sprawie ogłoszony przez wojsko w tym roku. Poprzednie postępowanie, z kwietnia, zostało unieważnione na początku czerwca. To dlatego, że jedyna poprawnie złożona oferta przekraczała przeznaczony na ten cel budżet.

Polskie wojsko oczekuje, że zwycięzca przetargu przygotuje dla pilotów G550 trzy pakiety szkoleniowe. Pierwszy – „Pilot Recurrent” powinien obejmować 16 godzin wykładów i 16 godzin pracy na symulatorze, podczas których żołnierze mają doskonalić umiejętności i pogłębiać wiedzę z przygotowania lotu, eksploatacji kluczowych systemów statku powietrznego oraz procedur startu i lądowania. Każdy ze szkolonych pilotów będzie musiał za sterami symulatora odbyć dzienny i nocy lot VFR (Visual Flight Rules – w warunkach normalnej widoczności) i IFR (Instrument Flight Rules – tylko na przyrządach).

Drugi pakiet szkoleniowy ma nazwę „Przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie”. Kurs ten ma przygotować pilotów do działania w sytuacjach krytycznych i awaryjnych. Według założeń będzie się składał z dwóch godzin wykładów i czterech godzin zajęć na symulatorze.

Ostatnia część szkolenia („Zarządzanie energią kinetyczną samolotu”) obejmie zajęcia dotyczące zarządzania maszyną podczas zniżania oraz efektywnego wykorzystania (podczas tego manewru) specjalistycznego wyposażenia samolotu. Ten kurs to 2 godziny zajęć teoretycznych i 4 godziny zajęć na symulatorze.

Pierwsze szkolenia powinny się odbyć we wrześniu 2021 roku. Będą to trzy turnusy w ramach „Pilot Recurrent” oraz trzy turnusy „Przerwanie lub kontynuowanie startu w jego krytycznej fazie”.

Trzyletnia umowa szkoleniowa, którą zamierza podpisać 1 BLTr, będzie drugim kontraktem obejmującym szkolenie teoretyczne i symulatorowe załóg G550 będących w gestii SZ RP. Pierwszą umowę, o wartości 3,6 mln złotych – na szkolenie w latach 2018–2019 – zawarto 27 września 2018 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


Gdy sekundy decydują o życiu
 
Polskie F-16 w służbie NATO
Ustawa bliżej żołnierzy
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Mamy pierwszych pilotów F-35
Pegaz nad Europą
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Gra o kapitulację
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Historyczna umowa z Francją
Podniebny Pegaz
Pierwsza misja Gripenów
Koniec wojny, którego nie znamy
Henry Szymanski na tropie prawdy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Na pomoc po katastrofie
Wiedza na trudne czasy
Czołgi końca wojny
Początek „Burzy”
Rodzina na wagę złota
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Nowa siła uderzeniowa
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Szabla hubalczyków
Podniebne wsparcie sojuszników
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Pracowity dyżur Typhoonów
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Wspólna wola obrony
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nasi czołgiści najlepsi
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Apache’e na horyzoncie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Ogień z nabrzeża
Więcej amunicji do Rosomaków
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Obierki z błotem
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Sport kształtuje mentalność
Ukwiał z Gdańska
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Składy wysokiego ryzyka
Walka pod napięciem
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Więcej polskiego trotylu dla USA
Nowy prezes PGZ-etu
DriX – towarzysz okrętu
Więcej na mieszkanie za granicą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO