moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Większa flota Szkoły Orląt

Dwa śmigłowce i cztery samoloty chce kupić dęblińska Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych. Maszyny mają służyć do szkolenia podchorążych, trenować na nich mają piloci. – Obecnie trwa analiza złożonych w przetargach ofert. Sprawdzamy, czy spełniają wszystkie nasze wymagania – mówi ppłk Jarosław Wojtyś, rzecznik prasowy uczelni.

Uczelnia planuje kupno dwóch fabrycznie nowych śmigłowców z napędem tłokowym oraz czterech samolotów z silnikiem tłokowym. Kwota maksymalna, jaką uczelnia może zapłacić za śmigłowce, wynosi 6 mln zł, w przypadku samolotów zaś – 11 mln 290 tys. zł. – To niezbędne zakupy. Szkolimy przecież przyszłych pilotów wojskowych, a z roku na rok kandydatów jest coraz więcej. Inwestycja w sprzęt zaprocentuje, bo przełoży się na jakość szkolenia – mówi ppłk Jarosław Wojtyś, rzecznik prasowy Szkoły Orląt.

Dwa przetargi na statki powietrzne zostały ogłoszone w kwietniu. W pierwszej połowie maja minął termin składania ofert. Obecnie przedstawiciele uczelni analizują złożone propozycje. Dostawy śmigłowców zaproponowały dwie firmy: BRJ sp. z o.o. oraz JB Investments sp. z o.o. W przypadku samolotów zgłosił się jeden oferent – JB Investments. – Postawiliśmy konkretne wymagania techniczne, dotyczące na przykład konstrukcji maszyny, wyposażenia pokładowego i kabiny załogi. Teraz musimy sprawdzić, czy złożone oferty spełniają wszystkie nasze warunki. Liczy się też cena oraz gwarancje, jakie na maszyny udzielą oferenci – mówi ppłk Wojtyś. Jeśli uczelnia zdecyduje się na zakup maszyn, trafią one do Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego WSOSP. Termin ich dostarczenia to koniec listopada tego roku.

Jakie wymagania?

Samoloty, które chce kupić Szkoła Orląt, muszą być wyprodukowane w 2017 roku lub później, a nalot nie może być większy niż 70 godzin. W kabinie potrzebne są co najmniej cztery miejsca. Jeśli chodzi o układ i konstrukcję, uczelni zależy, by były to jednopłaty o podwoziu trójpodporowym, dzięki któremu będzie możliwa eksploatacja maszyn z lotnisk utwardzonych oraz trawiastych.

Samoloty muszą mieć certyfikat dopuszczający do lotów VFR (Visual Flight Rules – loty z widocznością ziemi) oraz lotów IFR (Instrumental Flight Rules – lot wykonywany według wskazań przyrządów) w dzień i w nocy. Wymagania co do wyposażenia pokładowego obejmują m.in. zintegrowane urządzenie komunikacyjno-nawigacyjne (w tym odbiornik nawigacji satelitarnej GNSS, radiostacja pokładowa VHF), elektroniczne zobrazowanie map podejścia (Jeppesen Electronic Charts), a także dwa wyświetlacze na tablicy przyrządów: nawigacyjny i podstawowy – do zobrazowania położenia przestrzennego, prędkości, wysokości lotu oraz sytuacji horyzontalnej. Niezbędny jest też autopilot oraz dwa systemy – antykolizyjny TAS oraz ten służący do informowania o wyładowaniach atmosferycznych.

W przypadku śmigłowców wymagania są podobne. Jednak nalot nie może być większy niż 50 godzin, a w kabinie muszą znajdować się minimum trzy fotele. Wiropłat musi być fabrycznie nowy (data produkcji nie starsza niż 2017 rok), z certyfikatem dopuszczającym do lotów VFR.

Poza kupnem maszyn uczelnia zamierza też wynająć trzy dwumiejscowe śmigłowce tłokowe. Zgodnie z ogłoszonym przetargiem dzierżawa ma objąć okres trzech miesięcy – od 15 lipca do 15 października 2018 roku. Jak przyznają przedstawiciele uczelni, śmigłowce są niezbędne ze względu na zaplanowaną liczbę godzin nalotu, jaką ma w tym czasie wykonać Akademickie Centrum. Loty wynajętymi maszynami będą wykonywane z Dęblina i Nowego Miasta nad Pilicą, z możliwością lądowania na innych lotniskach i lądowiskach na terenie kraju. Na oferty Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych czeka do 27 czerwca.

Akademickie Centrum Szkolenia Lotniczego WSOSP jest wyposażone w sumie w 23 maszyny. To m.in. Diamondy DA20 i DA-42, Zliny143LS, 242L i 526 oraz lekkie śmigłowce G-2 Cabri.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Kolejne „Husarze” w powietrzu
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
„Droga do GROM-u”
Transbałtycka współpraca
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kircholm 1605
Żołnierze na trzecim stopniu podium
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Polski „Wiking” dla Danii
Kosmiczny Perun
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Maratońskie święto w Warszawie
Koniec dzieciństwa
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Standardy NATO w Siedlcach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W wojsku orientują się najlepiej
Niezłomni w obronie
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Mity i manipulacje
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Sztuka i służba w jednym kadrze
Priorytetowe zaangażowanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
„Road Runner” w Libanie
W poszukiwaniu majora Serafina
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
„JUR” dla terytorialsów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Szli po odznakę norweskiej armii
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Jelcz się wzmacnia
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Abolicja dla ochotników
Polskie Bayraktary nad Turcją
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
WOT na Szlaku Ratunkowym
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Speczespół wybierze „Orkę”
DragonFly czeka na wojsko
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Zawiszacy na Litwie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO