moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Morska Bryza z sercem na pokładzie

27 sierpnia, po południu, zakończyła się kolejna operacja transportu personelu medycznego z sercem do przeszczepu. Zadanie wykonała załoga samolotu Bryza z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Lotnicy morscy po raz kolejny wsparli w ten sposób Klinikę Kardiochirurgii i Transplantologii w Aninie.

W sobotę, 26 sierpnia, późnym wieczorem warszawska klinika zwróciła się do wojska z prośbą o pomoc w organizacji transportu personelu medycznego. O godzinie 2.23 Dyżurna Służba Operacyjna Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej otrzymała zadanie przygotowania przelotu na lotnisko Okęcie, gdzie na pokład samolotu podjęty miał zostać zespół lekarzy – transplantologów. Start transportowej Bryzy, pod dowództwem kmdr ppor. pil. Romana Czyża, nastąpił z lotniska macierzystego 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Babich Dołach o godzinie 5.14, 27 sierpnia. Kilka minut po godzinie ósmej Bryza wraz z personelem medycznym wracała do Gdyni, gdzie lądowała o godzinie 9.32. Natychmiast po lądowaniu samolot poddany został odtwarzaniu gotowości bojowej, oczekując powrotu zespołu lekarzy, z pobranym w Gdańsku organem do przeszczepu.

Lot do Warszawy z sercem na pokładzie rozpoczął się o 12.10 i zakończył na Okęciu po godzinie i sześciu minutach lotu. Z Okęcia serce zostało przewiezione do Anina, gdzie rozpoczęto operację transplantacji. Bryza rozpoczęła powrót na macierzyste lotnisko, startem z Okęcia o 14.06. Akcja zakończyła się lądowaniem na Babich Dołach o 15.16. Od chwili startu, rankiem do Okęcia, do chwili lądowania na Babich Dołach akcja trwała 10 godzin i dwie minuty. Po powrocie dowódca załogi otrzymał informację, że operacja przeszczepu serca w Aninie zakończyła się sukcesem.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej uczestniczy w akcji „Serce” od wielu lat. W 2007 roku lotnicy morscy podjęli stałą współpracę z Kliniką Kardiochirurgii Akademii Medycznej w Gdańsku. Od tamtej pory w akcjach transportu zespołów medycznych z organami do przeszczepu uczestniczyły zarówno załogi śmigłowców ratowniczych jak i samolotów patrolowych i transportowych Bryza.

Tekst: kpt. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Marynarze podjęli wyzwanie
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Odznaczenia za wzorową służbę
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Starcie pancerniaków
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Szansa na nowe życie
Koniec dzieciństwa
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Abolicja dla ochotników
Mity i manipulacje
OPW budują świadomość obronną
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sportowcy na poligonie
Standardy NATO w Siedlcach
Kircholm 1605
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Kaman – domknięcie historii
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Męska sprawa: profilaktyka
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pomnik nieznanych bohaterów
Kolejny kontrakt Dezametu
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Inwestycja w bezpieczeństwo
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces Polaka w biegu z marines
Marynarze mają nowe motorówki
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rusza program „wGotowości”
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Lojalny skrzydłowy bez pilota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wellington „Zosia” znad Bremy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zasiać strach w szeregach wroga
Niespokojny poranek pilotów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
„Road Runner” w Libanie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nie daj się zhakować
Arteterapia dla weteranów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO