moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Program Air Show 2017

Łącznie 20 godzin podniebnych atrakcji, prawie 150 samolotów i śmigłowców z Polski, Włoch, Holandii, Ukrainy, Rumunii, Austrii, Niemiec, Łotwy, Czech i USA. Podczas Air Show 2017 będzie można zobaczyć pokazy pilotów cywilnych i wojskowych, a także motoparalotniarzy, skoczków spadochronowych oraz – po raz pierwszy w historii imprezy – baloniarzy.

Każdego dnia tegorocznych Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu odbędzie się po 10 godzin podniebnych występów. Impreza zarówno w sobotę, jak i w niedzielę (26-27.08) rozpocznie się o godzinie 8.00 pokazem z udziałem balonów wypełnionych gorącym powietrzem. Następnie miłośnikom lotnictwa zaprezentują się zespoły i soliści cywilni oraz Aeroklub Polski. Od godziny 9.00 do 11.00 na niebie zobaczymy desant z samolotu i przelot motoparalotniarzy z The Flying Dragons Team. Później widownia Air Show będzie mogła zobaczyć maszyny: czeski samolot Tulak, górnopłat Husky, radziecki Jak-18, wiatrakowiec Xenon, historyczny Piper Cub (podczas II wojny światowej używany jako wojskowy samolot łącznikowy), polskie Ts-11 Iskra, TS-8 Bies, CSS-13, RWD 5R (rodzima konstrukcja z 1931 roku, samolot wsławił się rekordowym przelotem przez Atlantyk) i słynny An-2 „Wiedeńczyk”, którym w kwietniu 1982 roku załoga polskich lotników podjęła udaną próbę ucieczki do zachodniej Europy, niemiecki Extra 300 (wysokowyczynowy samolot akrobacyjny zaprojektowany przez niemieckiego pilota akrobacyjnego) oraz brytyjski DH82A Tiger Moth. Umiejętności pilotażu zespołowego zademonstrują członkowie polskich zespołów Cellfast na samolotach Socata Morane oraz 3AT-3 Formation Flying Team.

W samo południe wystartują piloci wojskowi. Najpierw odbędzie się lotnicza defilada. – Zobaczymy aż 65 samolotów oraz śmigłowców – mówi kpt. Magdalena Busz. Wśród nich będą śmigłowcowe: PZL SW-4 Puszczyk, Mi-2, PZL W-3 Sokół, Mi-8, Mi-17, Mi-24, myśliwce: F-16, Su-22, transportowe samoloty CASA i Herculesy oraz szkolno-treningowe PZL-130 Orlik i TS-11 Iskra. Zaraz po defiladzie zaplanowano występy indywidualne oraz zespołowe. W akcji zobaczymy m.in. polskich pilotów MiG-29, F-16 oraz zespół akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry. Na niebie pojawią się też goście z krajów bałtyckich, na przykład Zespół Akrobacyjny „Baltic Bees” („Bałtyckie Pszczoły”, ich maszyny są pomalowane w charakterystyczne czarno-żółte pasy), odbędzie też pokaz pilota z Ukrainy, który wykona lot na myśliwcu Su-27. Pilot z Austrii poleci natomiast na szkolno-bojowym samolocie Saab J105 OE, a lotnicy ze Stanów Zjednoczonych zaprezentują umiejętności swoje oraz bombowców B-52 (w sobotę) i B-1 (w niedzielę). Będzie też okazja, by przyjrzeć się natowskiemu samolotowi wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej E-3A AWACS.

O godzinie 15.00 na niebie znowu zobaczymy maszyny pilotów cywilnych: śmigłowiec Bo 105, samoloty Edge 540 i XtremeAir XA-41. Następnie wystartują: Grupa Akrobacyjna Żelazny oraz Grupa Red Bull – The Flying Bulls z Austrii. Później przyjdzie czas na wojskowych pilotów i ich maszyny: polskie F-16, CASA, Su-22, W-3 Sokół, Mi-17, MiG-29, Hercules i Mi-24 oraz rumuńskie MiG-21 i czeskie MiG-15 UTI. Atrakcyjnie zapowiadają się też kolejne punkty programu – pokazy ratownictwa lotniczego oraz desantowania technikami linowymi. O godzinie 19.00 nad płytą radomskiego lotniska ponownie wzniosą się balony.

Program będzie taki sam w sobotę i w niedzielę (prócz amerykańskich bombowców, w sobotę bowiem przeleci B-52, a w niedzielę – B-1). – Maszyny, które zobaczymy w akcji, będzie można także obejrzeć z bliska, na lotniczej wystawie statycznej – mówi kpt. Magdalena Busz, rzeczniczka prasowa Air Show. Wojskowi przywiozą do Radomia także sprzęt lądowy – transportery Rosomak, czołgi Leopard i PT-91, HMMWV, M-ATV, wozy rozpoznawcze BRDM-2, samobieżne przeciwlotnicze zestawy rakietowe POPRAD, stacje radiolokacyjne i wyrzutnie rakiet, roboty saperskie, zestawy nurkowe, bezzałogowe pojazdy podwodne, systemy rozpoznawcze, sprzęt spadochronowo-desantowy, sprzęt obserwacyjny oraz uzbrojenie i wyposażenie taktyczne jednostek specjalnych. – Podczas Air Show będzie też okazja, by przyjrzeć się wyposażeniu, jakim dysponują wojska amerykańskie, co będzie niewątpliwie wielką atrakcją dla wszystkich fanów militariów – zachęca kpt. Busz.

Ewa Korsak

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek/ CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Kircholm 1605
Standardy NATO w Siedlcach
Rusza program „wGotowości”
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Marynarze podjęli wyzwanie
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Zasiać strach w szeregach wroga
Niespokojny poranek pilotów
Odznaczenia za wzorową służbę
Pięściarska uczta w Suwałkach
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Koniec dzieciństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Kaman – domknięcie historii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Inwestycja w bezpieczeństwo
Mundurowi z benefitami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polski „Wiking” dla Danii
Kolejny kontrakt Dezametu
Mity i manipulacje
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Sportowcy na poligonie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Abolicja dla ochotników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nie daj się zhakować
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Męska sprawa: profilaktyka
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szansa na nowe życie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Starcie pancerniaków
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Pomnik nieznanych bohaterów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze mają nowe motorówki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wellington „Zosia” znad Bremy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO