moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Program Air Show 2017

Łącznie 20 godzin podniebnych atrakcji, prawie 150 samolotów i śmigłowców z Polski, Włoch, Holandii, Ukrainy, Rumunii, Austrii, Niemiec, Łotwy, Czech i USA. Podczas Air Show 2017 będzie można zobaczyć pokazy pilotów cywilnych i wojskowych, a także motoparalotniarzy, skoczków spadochronowych oraz – po raz pierwszy w historii imprezy – baloniarzy.

Każdego dnia tegorocznych Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu odbędzie się po 10 godzin podniebnych występów. Impreza zarówno w sobotę, jak i w niedzielę (26-27.08) rozpocznie się o godzinie 8.00 pokazem z udziałem balonów wypełnionych gorącym powietrzem. Następnie miłośnikom lotnictwa zaprezentują się zespoły i soliści cywilni oraz Aeroklub Polski. Od godziny 9.00 do 11.00 na niebie zobaczymy desant z samolotu i przelot motoparalotniarzy z The Flying Dragons Team. Później widownia Air Show będzie mogła zobaczyć maszyny: czeski samolot Tulak, górnopłat Husky, radziecki Jak-18, wiatrakowiec Xenon, historyczny Piper Cub (podczas II wojny światowej używany jako wojskowy samolot łącznikowy), polskie Ts-11 Iskra, TS-8 Bies, CSS-13, RWD 5R (rodzima konstrukcja z 1931 roku, samolot wsławił się rekordowym przelotem przez Atlantyk) i słynny An-2 „Wiedeńczyk”, którym w kwietniu 1982 roku załoga polskich lotników podjęła udaną próbę ucieczki do zachodniej Europy, niemiecki Extra 300 (wysokowyczynowy samolot akrobacyjny zaprojektowany przez niemieckiego pilota akrobacyjnego) oraz brytyjski DH82A Tiger Moth. Umiejętności pilotażu zespołowego zademonstrują członkowie polskich zespołów Cellfast na samolotach Socata Morane oraz 3AT-3 Formation Flying Team.

W samo południe wystartują piloci wojskowi. Najpierw odbędzie się lotnicza defilada. – Zobaczymy aż 65 samolotów oraz śmigłowców – mówi kpt. Magdalena Busz. Wśród nich będą śmigłowcowe: PZL SW-4 Puszczyk, Mi-2, PZL W-3 Sokół, Mi-8, Mi-17, Mi-24, myśliwce: F-16, Su-22, transportowe samoloty CASA i Herculesy oraz szkolno-treningowe PZL-130 Orlik i TS-11 Iskra. Zaraz po defiladzie zaplanowano występy indywidualne oraz zespołowe. W akcji zobaczymy m.in. polskich pilotów MiG-29, F-16 oraz zespół akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry. Na niebie pojawią się też goście z krajów bałtyckich, na przykład Zespół Akrobacyjny „Baltic Bees” („Bałtyckie Pszczoły”, ich maszyny są pomalowane w charakterystyczne czarno-żółte pasy), odbędzie też pokaz pilota z Ukrainy, który wykona lot na myśliwcu Su-27. Pilot z Austrii poleci natomiast na szkolno-bojowym samolocie Saab J105 OE, a lotnicy ze Stanów Zjednoczonych zaprezentują umiejętności swoje oraz bombowców B-52 (w sobotę) i B-1 (w niedzielę). Będzie też okazja, by przyjrzeć się natowskiemu samolotowi wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej E-3A AWACS.

O godzinie 15.00 na niebie znowu zobaczymy maszyny pilotów cywilnych: śmigłowiec Bo 105, samoloty Edge 540 i XtremeAir XA-41. Następnie wystartują: Grupa Akrobacyjna Żelazny oraz Grupa Red Bull – The Flying Bulls z Austrii. Później przyjdzie czas na wojskowych pilotów i ich maszyny: polskie F-16, CASA, Su-22, W-3 Sokół, Mi-17, MiG-29, Hercules i Mi-24 oraz rumuńskie MiG-21 i czeskie MiG-15 UTI. Atrakcyjnie zapowiadają się też kolejne punkty programu – pokazy ratownictwa lotniczego oraz desantowania technikami linowymi. O godzinie 19.00 nad płytą radomskiego lotniska ponownie wzniosą się balony.

Program będzie taki sam w sobotę i w niedzielę (prócz amerykańskich bombowców, w sobotę bowiem przeleci B-52, a w niedzielę – B-1). – Maszyny, które zobaczymy w akcji, będzie można także obejrzeć z bliska, na lotniczej wystawie statycznej – mówi kpt. Magdalena Busz, rzeczniczka prasowa Air Show. Wojskowi przywiozą do Radomia także sprzęt lądowy – transportery Rosomak, czołgi Leopard i PT-91, HMMWV, M-ATV, wozy rozpoznawcze BRDM-2, samobieżne przeciwlotnicze zestawy rakietowe POPRAD, stacje radiolokacyjne i wyrzutnie rakiet, roboty saperskie, zestawy nurkowe, bezzałogowe pojazdy podwodne, systemy rozpoznawcze, sprzęt spadochronowo-desantowy, sprzęt obserwacyjny oraz uzbrojenie i wyposażenie taktyczne jednostek specjalnych. – Podczas Air Show będzie też okazja, by przyjrzeć się wyposażeniu, jakim dysponują wojska amerykańskie, co będzie niewątpliwie wielką atrakcją dla wszystkich fanów militariów – zachęca kpt. Busz.

Ewa Korsak

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek/ CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Kurs dla najlepszych w SERE
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Defendery skompletowane
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Z najlepszymi na planszy
Święto Wojsk Lądowych
Black Hawki nad Warszawą
Cios w plecy
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Hekatomba na Woli
17 września 1939. Nigdy więcej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Brytyjczycy na wschodniej straży
NATO – jesteśmy z Polską
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Husarz z polskim instruktorem
„Road Runner” w Libanie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Czołgiści w ogniu
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Rekompensaty na nowych zasadach
Największy transport Abramsów w tym roku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Dwie agresje, dwie okupacje
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Zwycięska batalia o stolicę
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Debiut polskich Patriotów
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Pożegnanie z Columbią
Krok ku niezależności
Orlik na Alfę
W poszukiwaniu majora Serafina
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO