moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bezpieczne drogi to priorytet
Miał to być kolejny patrol w okolicach miasta Ghazni.


Krzysztof Ilnicki

Po pół godzinie od opuszczenia bazy pluton otrzymał wiadomość, że zadanie zostało zmienione. Okazało się, że przy głównej drodze prowincji Ghazni łączącej Kabul z Kandaharem Highway 1 prawdopodobnie zostały podłożone improwizowane urządzenia wybuchowe (IED – Improvised Explosive Device). Patrol musiał zawrócić do bazy, gdzie miał do niego dołączyć pojazd amerykańskiego plutonu rozminowania EOD (Explosive Ordnance Disposal). „Informacje o podłożonych ładunkach wybuchowych są przez nas zawsze traktowane priorytetowo. Miny pułapki są znacznie większym zagrożeniem dla ludności cywilnej niż dla opancerzonych pojazdów sił koalicyjnych”, mówi dowódca Zgrupowania Bojowego „Alfa” podpułkownik Rafał Miernik.

Wzmocniony patrol udał się w okolice wioski Nani, gdzie rozpoczęła się mozolna praca saperów z grupy inżynieryjnej. Pozostali żołnierze osłaniali kolegów, a także sprawdzali, czy w pewniej odległości od drogi nie ma tak zwanych odciągów, czyli kabli służących do zainicjowania detonacji IED.
Trudne zadanie miała również drużyna, która jechała w ostatnim wozie i musiała wstrzymać spory o tej porze dnia ruch na drodze Highway 1. „Czasami trudno jest wytłumaczyć podróżującym, że ze względu na własne bezpieczeństwo muszą poczekać. Niecierpliwią się, próbują objeżdżać naszą blokadę poboczami. Nie możemy na to pozwolić, gdyż w ten sposób narażają nie tylko siebie, ale również naszych żołnierzy pracujących przy usuwaniu ładunków wybuchowych”, mówił zastępca dowódcy plutonu chorąży Paweł Kołodziej. A sposoby podróżowania w Afganistanie znacznie odbiegają od europejskich standardów. Nikogo tu nie dziwi widok samochodów osobowych, w których mocno ściśnięta siedzi zaskakująco duża liczba osób. Dzieci bywają przewożone w bagażnikach, dorośli na dachach. Również samochody ciężarowe zaskakują ilością przewożonego ładunku, a dodatkowo na ich dachach często umieszczane są auta osobowe bądź nawet busy.  

Tym razem droga skrupulatnie sprawdzona przez polskich i amerykańskich specjalistów okazała się bezpieczną. Niemniej jednak Polskie Siły Zadaniowe nigdy nie lekceważą sygnałów o ewentualnych ładunkach podłożonych przez rebeliantów przy drogach, gdyż od tego zależy i bezpieczeństwo żołnierzy koalicji, i mieszkańców prowincji.

Po siedmiu godzinach 2 pluton wrócił do bazy. Żołnierzy czekała jeszcze obsługa sprzętu, uzupełnienie środków bojowych i prowiantu, bo następnego dnia o 3 nad ranem był dla nich zaplanowany kolejny wyjazd.

Fot.: ppor. Anna Wisłocka

dodaj komentarz

komentarze


Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kapral Bartnik mistrzem świata
Z Su-22 dronów nie będzie
Artylerzyści mają moc!
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Dzień wart stu lat
Pancerniacy jadą na misję
Komplet medali wojskowych na ringu
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Przygotowani znaczy bezpieczni
Borsuki jadą do wojska!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Zwrot na Bałtyk
Holenderska misja na polskim niebie
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Najdłuższa noc
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Szwedzi w pętli
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Plan na WAM
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Razem na ratunek
Czas na polskie Borsuki
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Niebo pod osłoną
Polski „Wiking” dla Danii
Wojsko przetestuje nowe technologie
Czwarta dostawa Abramsów
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Uczelnie łączą siły
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Sportowcy podsumowali 2025 rok
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Po co wojsku satelity?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
W krainie Świętego Mikołaja
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Militarne Schengen
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Don’t Get Hacked
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Wojsko ma swojego satelitę!
Nadchodzi era Borsuka
Wojskowa łączność w Kosmosie
Gdy ucichnie artyleria
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Nowe zdolności sił zbrojnych
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO