moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Święto 10 Warszawskiego Pułku Samochodowego

Uroczysty apel z okazji święta jednostki odbył się 11 marca w Warszawie. Na uroczystości obecny był podsekretarz stanu w MON Wojciech Fałkowski oraz dowódca Garnizonu Warszawa płk Robert Głąb.

- Dzień dzisiejszy jest dla mnie pierwszym formalnym spotkaniem z wami. W dniu święta pułku wszystkim żołnierzom i pracownikom jednostki gratuluję z całego serca osiągnięć i życzę wszelkiej pomyślności w realizacji zadań służbowych - powiedział do zebranych dowódca Garnizonu Warszawa płk Robert Głąb.

Na placu obecni byli także dowódcy jednostek wojskowych podległych DGW, zaproszeni goście, kadra i pracownicy 10 Warszawskiego Pułku Samochodowego, kombatanci oraz młodzież szkolna.

- Ustanowienie święta pułku w dniu 13 marca, w rocznicę rozpoczęcia formowania 1 Dywizjonu Samochodowego Warszawa w 1919 roku, jest dla nas wyjątkowym powodem do dumy, a jednocześnie ogromnym zobowiązaniem - powiedział w swoim wystąpieniu na placu dowódca pułku płk Tomasz Dominikowski. Dzień ten nawiązuje bowiem do historycznych korzeni wojsk samochodowych, których tworzenie rozpoczęto u zarania II Rzeczpospolitej. To ogromny kapitał - dodał.

Do tradycji nawiązał także podsekretarz stanu Wojciech Fałkowski: - Być tutaj w dniu święta pułku jest dla mnie przyjemnością i przywilejem. Dzisiejszy apel nawiązuje do powołania 1 Dywizjonu Samochodowego w 1919 roku. Nawiązanie to pokazuje tradycję, pokazuje odnowę, budowanie polskiej armii po latach niewoli i rozbiorów. Pokazuje, jak rodziła się polska armia w sytuacji zagrożenia, tworzenia państwowości. (…) Przypomnienie tej daty jest ważną wskazówką, jak mają być kształtowane charaktery i postawy żołnierzy waszego pułku i całego wojska. Nie ma wojska bez zakorzenienia w tradycji, kultywowania dobrej pamięci o przeszłości, znajomości tej przeszłości i budowania na tym postaw moralnych i etycznych żołnierzy. Jeżeli to szwankuje, to będzie szwankowało rzemiosło wojskowe – powiedział podsekretarz stanu.

W minionym roku pojazdy pułku przejechały łącznie ponad 6 mln kilometrów, zużywając do tego celu 190 tys. litrów benzyny oraz 502 tys. litrów oleju napędowego. Średnia dzienna liczba dyspozycji transportowych w dni powszednie często przekraczała 200. - Od wielu lat nie odnotowaliśmy ani jednego wypadku drogowego z udziałem naszych zespołów zadaniowych - podsumował płk Dominikowski.

Podczas uroczystości zaprezentowano sprzęt wojskowy będący w wyposażeniu pułku, w tym m.in.: Skodę Superb, samochody terenowe: hmmwv Hummer i Land Rover, ciężarowo-terenowe: Iveco Euro Cargo, Star oraz Jelcz ze specjalistycznym wyposażeniem służby łączności i informatyki. Ponadto wystawione zostały mikrobusy oraz autobusy eksploatowane w siłach zbrojnych.

10 Warszawski Pułk Samochodowy jest jednostką wojskową przeznaczoną do zabezpieczenia potrzeb transportowych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej w tym Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego RSZ, Dowództwa Operacyjnego RSZ oraz Dowództwa Garnizonu Warszawa. Zadania te wykonuje w szczególności na terenie miasta stołecznego Warszawy, ale także Polski i Europy. W strukturze pułku znajdują się pododdziały transportowe, diagnostyczno-remontowe oraz specjalistyczne przeznaczone do funkcjonowania jednostki.

Organizacja, poziom wyszkolenia żołnierzy, fachowość pracowników wojska oraz posiadany sprzęt techniczny zapewniają jednostce zdolność do skutecznego i sprawnego wykonywania zadań transportowych. Kadra 10 Pułku to jedni z najlepiej wyszkolonych w tym względzie żołnierzy w Wojsku Polskim, czego dowodem są chociażby laury zdobywane w konkursach o miano najlepszego kierowcy w Wojsku Polskim. Jazda po ulicach 2 milionowej europejskiej aglomeracji wymaga znakomitej umiejętności prowadzenia samochodu, wyszkolenia, orientacji i opanowania w nibezpiecznych drogowych sytuacjach. Rocznie żołnierze pułku przejeżdżają dystans ok. 6 mln km, dla zobrazowania to jak przejechanie 150 razy wokół równika. Pułk dysponuje pojazdami osobowymi, terenowymi, mikrobusami, autobusami i samochodami ciężarowymi. Park samochodowy i zaplecze techniczne w pełni odpowiadają standardom NATO.

Tekst: ppłk Joanna Klejszmit-Bodziuch, mjr Artur Ochal

red. PZ

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Inwestycja w żołnierzy
 
Planowano zamach na Zełenskiego
Policjanci w koszarach WOT
Ewakuacja Polaków z Izraela
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Drukowanie dronów
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Ratownik w akcji
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Flyer, zdobywca przestworzy
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Podejrzane manewry na Bałtyku
Świat F-35
Święto sportów walki w Warendorfie
Pancerny kot w polskim wojsku
Wypadek Rosomaka
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Nowa dostawa Homarów-K
Pionierski dron
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
„Różycki” zwodowany
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Kajakami po medale
Specjalsi pod nowym dowództwem
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Śmierć gorsza niż wszystkie
Wyższe stawki dla niezawodowych
GROM’s DNA
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Rakiety dla polskich FA-50
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Podróż w ciemność
Strażnicy polskiego nieba
NATO przechodzi do działania
The Power of Infrastructure
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Bezpieczniejsza Europa
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO