moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Anakonda na ratunek

Załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM Anakonda ewakuowała wczoraj wieczorem pracownika platformy wydobywczej na Bałtyku. O tym, że mężczyzna potrzebuje specjalistycznej opieki zdecydował lekarz pracujący na platformie. – Pacjent doznał urazu barku i musiał zostać zbadany przez lekarzy-specjalistów – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik prasowy Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.



Informację o mężczyźnie potrzebującym transportu z platformy wiertniczej załoga Anakondy, pełniąca dyżur na lotnisku 43 Bazy Lotnictwa Morskiego, otrzymała o godzinie 19. – Ratownik medyczny, który znajdował się na pokładzie śmigłowca, wiedział, że mężczyzna doznał urazu barku – wyjaśnia kmdr ppor Czesław Cichy. Po 13 minutach od otrzymania sygnału Anakonda wystartowała z Gdyni-Babich Dołów. Po kolejnych 30 minutach śmigłowiec dotarł w rejon platformy położonej ponad 100 km na północ od lotniska. – Kilka minut po godzinie 20 poszkodowany został podjęty na pokład Anakondy. Dokładnie 31 minut później maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni, gdzie mężczyzna został przekazany obsadzie karetki pogotowia ratunkowego – mówi kmdr Cichy.


W składzie załogi śmigłowca byli: kmdr ppor. pil. Adam Sołopa, dowódca załogi, kmdr por. pil. Mariusz Konopka, drugi pilot, chor. Krzysztof Bilecki, ratownik i st. chor. Paweł Stefański, technik pokładowy.


To była szósta w tym roku akcja ratownicza z udziałem śmigłowca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90-tych lotnicy z Marynarki Wojennej uczestniczyli w 564 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 298 osobom.


Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w kraju formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Przez całą dobę dyżury w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełnią załogi śmigłowców typu W-3RM Anakonda i Mi-14PŁ/R na lotniskach w Gdyni Babich Dołach i Darłowie. System wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach. Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza.




Ewa Korsak

autor zdjęć: Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

dodaj komentarz

komentarze


Wojskowi szachiści z medalem NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Pożegnanie z Columbią
Orlik na Alfę
Żandarmeria skontroluje także cywilów
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Road Runner” w Libanie
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Rekompensaty na nowych zasadach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Cios w plecy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Z najlepszymi na planszy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
17 września 1939. Nigdy więcej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Wielkie zbrojenia za Odrą
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Debiut polskich Patriotów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Hekatomba na Woli
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Święto Wojsk Lądowych
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Husarz z polskim instruktorem
Dwie agresje, dwie okupacje
Krok ku niezależności
W poszukiwaniu majora Serafina
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Defendery skompletowane
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Kurs dla najlepszych w SERE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Black Hawki nad Warszawą
NATO – jesteśmy z Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Czołgiści w ogniu
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Największy transport Abramsów w tym roku
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO