moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Generał Wroński: lotnik z powołania

Jest instruktorem i pilotem klasy mistrzowskiej. W powietrzu spędził ponad 2700 godzin, pilotując śmigłowce Mi-2, Mi-24, Super Cobra, Gazelle i Apache. W Iraku dowodził pierwszą turą Samodzielnej Grupy Powietrzno-Szturmowej i wykonał tam 76 lotów bojowych. Za kilka dni gen. bryg. pil. Dariusz Wroński rozstanie się z mundurem. W armii służył 36 lat.

– To lotnik z krwi i kości. Pilot z powołania – przyznaje ppłk pil. Grzegorz Matejuk, szef szkolenia 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych w Inowrocławiu. Od lutego 2014 roku jej dowódcą jest generał Wroński.

Lider lotnictwa

– W imieniu wszystkich żołnierzy dziękuję panu za ponad 35 lat wzorowej służby, za godne reprezentowanie biało-czerwonej szachownicy, lotnictwa wojskowego i Sił Zbrojnych RP tak w powietrzu, jak i na lądzie, na licznych ćwiczeniach i treningach – mówił podczas uroczystego pożegnania gen. Lech Majewski, dowódca generalny RSZ. – Jestem przekonany, że podwładni zapamiętają pana nie tylko jako doświadczonego lotnika i oficera, lecz także jako prekursora nowych koncepcji funkcjonowania lotnictwa śmigłowcowego oraz prawdziwego lidera i przywódcę.

Generał Wroński urodził się w Ostaszewie w 1960 roku. Z lotnictwem związał się w 1979 roku, kiedy rozpoczął naukę w Wyższej Oficerskiej Szkole Lotniczej w Dęblinie (dzisiaj Wyższa Szkoła Oficerska SP). Szkołę Orląt ukończył jako podporucznik – pilot śmigłowca.

Służbę rozpoczął w 49 Pułku Śmigłowców Bojowych w Pruszczu Gdańskim. W jednostce zajmował szereg stanowisk, od dowódcy klucza po dowódcę pułku. – Poznałem go jako kapitana w Pruszczu Gdańskim, do którego trafiłem po promocji w 1996 roku – wspomina ppłk Matejuk. – Spotkaliśmy się na lotnisku. Kocha latanie, więc właśnie tam najczęściej można go było zobaczyć.

Brał udział w wielu międzynarodowych szkoleniach i ćwiczeniach. M.in. w 2001 roku szkolił się we Francji w działaniach bojowego poszukiwania i ratownictwa na polu walki. W 2004 roku poleciał do Fort Bragg w Stanach Zjednoczonych, gdzie ćwiczył działania w warunkach bojowych wspólnie z siłami koalicyjnymi.

Za ponadprzeciętne zaangażowanie i poświęcenie w służbie został uhonorowany prestiżowym wyróżnieniem ministra obrony w bezpieczeństwie lotniczym za 2005 rok.

Bojowe loty w Iraku

W 2005 roku stworzył Samodzielną Grupę Powietrzno-Szturmową, która miała wzmocnić Polski Kontyngent Wojskowy w Iraku. Był tym samym dowódcą pierwszego od 1987 roku, czyli od zakończenia misji humanitarnej w Etiopii, polskiego pododdziału śmigłowcowego działającego za granicą. Właśnie na misji wykonał 76 lotów bojowych, za co dostał odznaczenie lotnicze – gapę pilota z zielonym wieńcem. – Dla pilotów jest autorytetem. Ma ogromną wiedzę i umiejętności. Jest zawsze spokojny i opanowany – opisuje ppłk Matejuk.

W 2008 roku gen. Wroński stanął na czele powietrznych kawalerzystów z Tomaszowa Mazowieckiego. Pod jego dowództwem 25 Brygada otrzymała najwyższe wyróżnienie – Znak Honorowy Sił Zbrojnych. Kawalerzystów przygotowywał także do misji w Afganistanie i Czadzie. W składzie 25 Brygady utworzył Ośrodek Szkolenia Aeromobilno-Spadochronowego i zaczął przygotowania do budowy tunelu aerodynamicznego do szkolenia skoczków spadochronowych.

W 2010 roku został szefem wojsk aeromobilnych, a trzy lata później szefem szkolenia wojsk lądowych. Służył także jako szef zarządu wojsk aerobilnych i zmotoryzowanych w Dowództwie Generalnym RSZ.

W poniedziałek, zgodnie z ceremoniałem wojskowym, wykonał swój pożegnalny lot na śmigłowcu Mi-24. Na stanowisku dowódcy 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych zastąpi go czasowo płk Wiesław Franczak.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Mirosław Gawroński/ Aviateam.pl, mjr Robert Siemaszko/ DPI MON

dodaj komentarz

komentarze


Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
 
Gunner, nie runner
Pilecki ucieka z Auschwitz
Biel i czerwień łączy pokolenia
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Zmiany w dodatkach stażowych
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
25 lat w NATO – serwis specjalny
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Daglezje poszukiwane
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pierwsi na oceanie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Pływacy i maratończycy na medal
Posłowie dyskutowali o WOT
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wytropić zagrożenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patriotyczny maraton
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Wojna w świętym mieście, epilog
Szybki marsz, trudny odwrót
Barwy Ojczyzny
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
W obronie wschodniej flanki NATO
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
Awanse na Trzeciego Maja
Husarz na straży nieba
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pytania o europejską tarczę
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
NATO on Northern Track
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Weterani pod wszechstronną opieką
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Tragiczne zdarzenie na służbie
NATO na północnym szlaku
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wioślarze i triatlonistka na podium
Ameryka daje wsparcie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Święto stołecznego garnizonu
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Pod skrzydłami Kormoranów
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Czarne oliwki dla sojuszników
Dumni z munduru

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO