moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Double Eagle po nowemu

Posłużą do identyfikacji min morskich i podkładania pod nie ładunków wybuchowych. Będą mogły działać nawet przy silnych prądach, które występują na Morzu Północnym. Polska kupi dwa nowoczesne pojazdy Double Eagle Sarov firmy Saab. Znajdą się one w wyposażeniu budowanych właśnie niszczycieli min typu Kormoran.

Double Eagle Sarov to urządzenie wszechstronne. Może być wykorzystywany zarówno jako pojazd zdalnie sterowany, połączony z pokładem okrętu za pomocą kabloliny, jak też jako pojazd autonomiczny. Ma trzy metry długości, waży 730 kilogramów, rozwija prędkość sześciu węzłów, potrafi też zejść na głębokość 300 metrów. Służy do identyfikacji zalegających na dnie obiektów, a także niszczenia min morskich i niewybuchów. – Do tego celu może wykorzystywać ładunki wybuchowe typu Toczek – informuje kmdr Piotr Sikora z Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Polska kupi dwa takie pojazdy. Znajdą się one w wyposażeniu niszczycieli min typu Kormoran II. Zamówienie złożył Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. w Gdyni. To jedna z firm wchodzących w skład konsorcjum, które buduje wspomniane okręty. – Cieszę się, że nasze świetne relacje z OBR CTM S.A. zaowocowały umową, dzięki której Marynarka Wojenna RP pozyska wiodący na świecie system stworzony do działań przeciwminowych – podkreśla Jyrki Kujansuu, szef Saab Polska. W podobnym tonie wypowiada się prezes gdyńskiego ośrodka Marcin Wiśniewski. – Elastyczna i modułowa technologia opracowanego przez nas Systemu Zarządzania Walką SCOT pozwala na integrację dowolnych elementów. W tym oczywiście nowo pozyskanych pojazdów podwodnych – zapewnia.

Double Eagle Sarov zastąpi wykorzystywany na prototypowym Kormoranie pojazd podwodny Morświn. – Prowadząc badania eksploatacyjno-wojskowe, doszliśmy do wniosku, że Morświn nie do końca spełnia nasze oczekiwania. Dotyczy to przede wszystkim zadań wykonywanych na akwenach, gdzie występują silne prądy. Mam tu na myśli choćby Morze Północne – wyjaśnia kmdr Sikora. Eksperci doszli do wniosku, że należy pozyskać inny system. Zaczęli testować kolejne urządzenia. – Sarov spełnił wszystkie wymagania stawiane przed nowoczesnymi pojazdami podwodnymi – przyznaje kmdr Sikora. – Podczas wizyty w Szwecji prowadziliśmy testy poznawcze. W Danii, Belgii i Holandii rozmawialiśmy z użytkownikami tego systemu. Pojazd ma własny system pozycjonowania, który pozwala mu zająć w toni stabilną pozycję i podłożyć pod minę ładunek wybuchowy. Ze względu na swoją konstrukcję pod wodą Sarov stawia mniejszy opór i porusza się sprawniej od swojego poprzednika. Do tego, choć sam jest trochę cięższy, to cały system, w ramach którego pracuje, waży mniej. A wszystko dzięki nowemu typowi wciągarki – wylicza oficer.

Szwedzkie pojazdy mają trafić do Polski w latach 2021 i 2022. – Na nowych Kormoranach zrezygnujemy też z Double Eagle Mk III, czyli innego pojazdu firmy Saab – zapowiada kmdr Sikora. Jest to zamontowany na kablolinie samobieżny sonar, który przeczesuje akwen w poszukiwaniu niebezpiecznych obiektów. Działa równolegle z sonarem głównym zamontowanym pod kilem okrętu. Mk III może zejść na głębokość 500 metrów, zaś obraz z niego jest przesyłany w czasie rzeczywistym na pokład jednostki. – To świetny pojazd, jednak system SPVDS (samobieżny sonar o zmiennej głębokości) jako całość nie spełnił naszych wymagań. W to miejsce wprowadzimy autonomiczne pojazdy podwodne Gavia, w ich najnowszej konfiguracji – podkreśla kmdr Sikora. Prócz tego, ORP „Albatros” i ORP „Mewa”, tak jak prototyp, zostaną wyposażone w autonomiczne pojazdy Hugin oraz Głuptaki w dwóch wersjach – inspekcyjnej do identyfikacji podwodnych obiektów oraz bojowej do ich niszczenia.

Okręty projektu Kormoran to jedne z najnowocześniejszych niszczycieli min na świecie. Pierwszy z nich – ORP „Kormoran” wszedł do służby w listopadzie 2017 roku. Zbudowało go konsorcjum, na którego czele stoi gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding. Prace nad kolejnymi dwoma okrętami trwają. Pod koniec ubiegłego roku w Gdańsku odbyło się wodowanie ORP „Albatros” i położenie stępki pod ORP „Mewa”. Nowe niszczyciele min będą służyć w 13 Dywizjonie Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Zastąpią tam jednostki projektu 206FM.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Saab

dodaj komentarz

komentarze


Brytyjczycy żegnają Malbork
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Debiut polskich Patriotów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Krok ku niezależności
Zwycięska batalia o stolicę
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Kurs dla najlepszych w SERE
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy na wschodniej straży
W poszukiwaniu majora Serafina
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Największy transport Abramsów w tym roku
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Dwie agresje, dwie okupacje
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
17 września 1939. Nigdy więcej
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Black Hawki nad Warszawą
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Cios w plecy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Święto Wojsk Lądowych
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Hekatomba na Woli
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Rekompensaty na nowych zasadach
Husarz z polskim instruktorem
NATO – jesteśmy z Polską
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Pożegnanie z Columbią
Czołgiści w ogniu
„Road Runner” w Libanie
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Defendery skompletowane
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Orlik na Alfę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO