moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Myśliwi z podejścia numer 10

Żeby mieć zdjęcie lądującego samolotu, potrafią godzinami wpatrywać się w niebo. Ich ulubionym miejscem jest podejście numer 10. Stamtąd samoloty prezentują się najlepiej. – Od najmłodszych lat nad głową huczały mi Su, już wtedy załapałem bakcyla – mówi jeden ze spottersów, którzy regularnie pojawiają się z aparatami w pobliżu wojskowego lotniska w Powidzu. Od niedawna samoloty stojące na jego płycie mogą fotografować legalnie.


Wszyscy pochodzą z Powidza i okolic. Fotografują przede wszystkim wojskowe samoloty i śmigłowce. Głównie te, które na co dzień stacjonują w 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego: Herculesy, Casy, Bryzy oraz Sokoły i Mi-17. Okazjonalnie także F-16 oraz AWACS, gdy te gościnnie lądują w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego. – Interesują nas głównie wojskowe statki powietrzne, ich dane techniczne, historie bazowania. Wychowaliśmy się przy wojskowym lotnisku, a część z nas pochodzi z rodzin mundurowych – mówi Michał Turowski.

– Od najmłodszych lat nad głową huczały mi Su i już wtedy załapałem bakcyla. Prawdziwa pasja zrodziła się jednak po moim pierwszym locie samolotem pasażerskim w 2004 roku. Wtedy postanowiłem, że zrobię wszystko, żeby swoje życie zawodowe związać z lotnictwem – mówi Tomasz Blejwas, który czeka właśnie na rozpoczęcie kursu przygotowującego go do zdobycia licencji dyspozytora lotniczego (FDL).

Każdy z nich ma mniejsze lub większe doświadczenie w fotografii lotniczej. Pierwsze „podpłotowe” wypady pod powidzkie lotnisko zaczęły się w 2008 roku. Spontanicznie i nieregularnie. Wojsko wiedziało o ich istnieniu i zaproponowało współpracę.


– Poznałem chłopaków wtedy, gdy spotykali się pod ogrodzeniem naszego lotniska. Kilka razy zaprosiłem ich do jednostki, by mogli z bliska zrobić zdjęcia samolotom. Krótko potem zaproponowali stworzenie grupy. Obiecaliśmy im wsparcie i nasz nieformalny patronat – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Tak powstała grupa EPPW Spotters. Ośmiu jej stałych członków ma dziś pełną akceptację wojska na fotografowanie wszystkiego, co lata wokół miejscowego lotniska – nie tylko „zza ogrodzenia”. Założyli swoją stronę i profil na Facebooku.

Co jest najfajniejsze w tej pasji? Zdaniem Michała to, że łączy dwie rzeczy: lotnictwo i fotografię. – Można ją realizować niezależnie od wieku i miejsca, w którym się jest. Wszędzie na świecie znajdzie się kawałek miejsca, z którego będzie operował statek powietrzny godny uwiecznienia – dodaje Tomasz.

Nie rywalizują o to, kto zrobi lepsze zdjęcie. Wiedzą, że wszystko zależy od warunków atmosferycznych, sprzętu, momentu naciśnięcia migawki. Czasem, by osiągnąć zamierzony efekt, potrafią osiem godzin wpatrywać się w niebo i wyczekiwać nadlatującej maszyny. – Miło jest spędzać czas z osobami, które mają wspólne zainteresowania i niekończące się tematy do rozmów. Od kiedy powstała nasza grupa, spotykamy się przynajmniej raz w tygodniu – mówi Michał.

Ich ulubionym miejscem przy powidzkim lotnisku jest podejście numer 10. Stamtąd, na tle wieży, hangaru, a czasem zachodzącego słońca, samoloty prezentują się najlepiej. W swoich komputerowych archiwach przechowują imponującą liczbę fotografii. – Uzbierałem ich już ponad 38 tysięcy. Połowa z tego jest mojego autorstwa, reszta to ulubione zdjęcia innych pasjonatów z całego świata – mówi Michał.

Tomasz swoim aparatem zrobił już ponad 14 tysięcy fotografii. – Rzadko „łapałem w kadr” rzeczy niezwiązane z lotnictwem, no może poza słońcem, które koledzy często wypominają mi na spottingach – opowiada Tomasz. Jednym z jego ulubionych obrazów jest fotografia Piotra Zdunka, przedstawiająca trzy Su-22 „koszące” nad lotniskiem w Powidzu.

Choć w lotnictwie wojskowym plany lotów nie są ogólnodostępne, spottersi mają swoje sposoby, by dowiedzieć się, kiedy i jaka maszyna pojawi się w okolicach.– Czasem liczymy na łut szczęścia, innym razem informacje zdobywamy w jednostce. Niekiedy korzystamy też z nasłuchów korespondencji wieży lotniska i gdy samolot zbliża się do podejścia, wyjmujemy aparaty i bierzemy się do pracy – mówi Michał.

Wojskowym pilotom cywilna inicjatywa spottersów bardzo się spodobała. – Planujemy wykonać specjalne identyfikatory, które umożliwią im wejście na teren lotniska. Mamy też ich dane kontaktowe, więc jeśli jakiś ciekawy samolot będzie miał u nas lądować, na pewno ich o tym poinformujemy – wyjaśnia kpt Baran.

Na współpracy ze spottersami skorzysta też wojsko. – Będziemy promować 3 Skrzydło, lotnictwo transportowe oraz lotnisko w Powidzu na portalach poświęconych lotniczej fotografii – zapewnia Michał.

Już teraz pasjonaci z grupy EPPW Spotters dzielą się z wojskiem efektami swojej pracy. – Wykorzystujemy ich zdjęcia na naszych stronach, a wojskowi piloci mogą obejrzeć swoje loty widziane z ziemi – mówi kpt Baran.


O bazie lotniczej w Powidzu czytaj także na portalu polska-zbrojna.pl:

 

Pięć polskich Herculesów

W bazie lotniczej w Powidzu oficjalnie powitano ostatni – piąty samolot transportowy, który Amerykanie przekazali polskiej armii w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Minister Tomasz Siemoniak podkreślił, że Herculesy zwiększą możliwości operacyjne naszego wojska.

PG

autor zdjęć: Arch. EPPW Spotters

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1361199240
Czy to prawda , że c-130 w Powidzu stoją "pod chmurką' a nie w hangarze ?
00-B3-ED-57

Inwestycja w żołnierzy
 
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Pionierski dron
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Rakiety dla polskich FA-50
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Wyższe stawki dla niezawodowych
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Ratownik w akcji
Drukowanie dronów
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Nie żyje żołnierz PKW Irak
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Ewakuacja Polaków z Izraela
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto sportów walki w Warendorfie
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Różycki” zwodowany
Policjanci w koszarach WOT
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Wypadek Rosomaka
Dzień, który zmienił bieg wojny
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Podejrzane manewry na Bałtyku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Świat F-35
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Śmierć gorsza niż wszystkie
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Planowano zamach na Zełenskiego
Podróż w ciemność
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
K2. Azjatycka pantera
Flyer, zdobywca przestworzy
NATO przechodzi do działania
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Specjalsi pod nowym dowództwem
Nowa dostawa Homarów-K
Kajakami po medale
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
GROM’s DNA
Pancerny kot w polskim wojsku
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
The Power of Infrastructure
Strażnicy polskiego nieba

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO