moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pięć polskich Herculesów

W bazie lotniczej w Powidzu oficjalnie powitano ostatni – piąty samolot transportowy, który Amerykanie przekazali polskiej armii w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Minister Tomasz Siemoniak podkreślił, że Herculesy zwiększą możliwości operacyjne naszego wojska.


– Wiemy, dlaczego Hercules jest samolotem produkowanym najdłużej w historii lotnictwa  i użytkowanym w kilkudziesięciu krajach. To prawdziwa perła  wśród samolotów transportowych – maszyna solidna, mocna i niezawodna – powiedział minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak podczas uroczystości przyjęcia samolotu.

Hercules o numerze 1505 będzie stacjonował w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Minister Siemoniak podkreślił, że dzięki Herculesom polskie wojsko stanie się bardziej mobile, a co za tym idzie, będzie miało większe możliwości w zakresie m.in. planowania zagranicznych misji wojskowych. – Samoloty Hercules C 130-E zwiększają zdolności operacyjne polskiego wojska – podkreślił minister Siemoniak.

Pierwszy z samolotów transportowych, które Polska otrzymała od USA, dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu w marcu 2009 roku. Kolejne dwa w 2010, następny – czwarty w ubiegłym roku. Na ostatniego Herculesa Siły Powietrzne czekały do 23 lipca 2012 roku. W bazie stacjonować będzie pięć latających maszyn oraz jeden „nielot”, używany jako naziemna pomoc szkoleniowa. „Nielota”, nazywanego przez żołnierzy „Czesio”, otrzymaliśmy 29 września 2010 roku.

W uroczystości w Powidzu uczestniczyli także ambasador USA w Polsce Lee Feinstein i dowódca Sił Powietrznych gen. Lech Majewski.

Źródło: MON

IS

autor zdjęć: A. Zakrzewski, W. Baran

dodaj komentarz

komentarze

~Rafał
1346092260
Ziggy ty umiesz liczyć? :))) Czy tego w PiS nie uczą? :> Nielot to 6 hercules a ten który uległ wypadkowi to 7 bo dwa zostały od USA wypożyczone.
27-08-22-BE
~Rafal
1346010420
Tak, oczywiście sami Polacy zaprojektowali by samolot transportowy ;))) Poczytaj sobie ile lat i ile krajów oraz za jakie pieniądze EADS wydało na projekt konkurencji na C-130 a mianowicie airbusa A400M. Jedna sztuka kosztuje około 140mln EURO :) za 5 trzeba by zapłacić 700mln euro a wiec prawie 3mld zł. Wtedy Polska miała by lepszy samolot transportowy niz obecnie. Problem w tym że na razie EADS nikomu nie przekazała ani jednego egz a wiec do nas by dotarły za 5-8 lat bo pierwszeństwo mają ci co wydali kasę na projekt który obecnie wynosi już 5 mld euro :) - tyle kosztuje program projektu nowego samolotu tansportowego przez firmę która ma w tym doświadczenie.
27-08-22-BE
~ziggy
1345980840
No to POliczmy. 1 nielot, 1 rozkraczony w A. To daje 3 sprawne. Z tego jeden bedzie na przegladzie. I tak z 5 zrobilo sie 2. Matoły.
75-1C-5C-66

Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Awanse w dniu narodowego święta
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Studenci ewakuowali szpital
Pięściarska uczta w Suwałkach
Borsuki zadomowiły się na poligonie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Merops wdrażany natychmiast
Mundurowi z benefitami
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojskowy bus do szczęścia
Is It Already War?
Kosmiczna wystawa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kapral Bartnik mistrzem świata
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Torpeda w celu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dywersja na kolei. Są dowody
Polski „Wiking” dla Danii
Marynarze podjęli wyzwanie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Road Runner” w Libanie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Sukces Polaka w biegu z marines
Plan na WAM
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
„Zamek” pozostał bezpieczny
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Horyzont” przeciw dywersji
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Mity i manipulacje
Militarne Schengen
Ogień z Leopardów na Łotwie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Dodatkowe zapory
My, jedna armia
Ułani szturmowali okopy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Dostawa Homarów-K
Im ciemniej, tym lepiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO