moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pattony podbijają kolejne kraje

Trwa operacja sprowadzenia z Grecji dwóch amerykańskich czołgów M-48 i M-68. Eskortujący je żołnierze pokonują mosty i tunele z centymetrem w ręku, bo wysokie na trzy metry i ważące 80 ton kolosy nie po każdej drodze mogą przejechać. Zabytkowe Pattony to dar od greckiej armii. 
  
Czołgi transportowane na specjalnych lawetach muszą pokonać niemal dwa tysiące kilometrów. Pattony przejadą przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry i Słowację. Wyznaczenie trasy nie było łatwe, bo ze względu na wyjątkowo duże rozmiary czołgów nie mogą one być przewożone po drodze każdego rodzaju. Dlatego żołnierze musieli wcześniej dokładnie sprawdzić szerokość i wysokość tuneli i przejazdów na granicach. Zanim kolumna wyruszyła z greckiej bazy wojskowej trzeba też było zbadać czy pojazdy o tak dużym tonażu mogą przejechać przez znajdujące się na szlaku mosty. Wreszcie, trasa musiała być uzgodniona z ministrami transportu aż sześciu państw.

Odpowiedzialni za transport Pattonów są żołnierze 11 Batalionu Ewakuacji Sprzętu z Czarnego. Dodatkowo, każdy kilometr drogi odbywa się w asyście żandarmerii wojskowej. – Nie obeszło się bez problemów technicznych – relacjonuje z trasy chor. Marcin Szubert, rzecznik prasowy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. – Załogi zestawów niskopodwoziowych, na których przewożone są czołgi musiały wymienić dwa koła z powodu  wysokiej temperatury i wielkości ładunku. Naprawiono także uszkodzone przewody elektryczne w jednym z ciągników. 

Legendarne Pattony wzbudzają sensację wszędzie, gdzie się pojawią. Wiadomość o niecodziennych pojazdach rozchodzi się lotem błyskawicy. Głównie za sprawą kierowców TIR-ów i ciężarówek, którzy poprzez CB-radio informują innych o mijanych na drodze czołgach. – Podczas postojów cała kolumna jest oblegana przez ciekawskich, którzy chcą zrobić zdjęcie – donosi chor. Szubert. W Polsce pojazdy będzie można zobaczyć na trasie Chyżne – Katowice – Wrocław – Poznań.

Podarunek greckiej armii to prawdziwa gratka dla polskich miłośników militariów. W naszych muzeach wojskowych są eksponaty rosyjskie i niemieckie, ale mało jest sprzętu używanego przez armię amerykańską. Pattony, wykorzystywane przez USA m.in. podczas wojny w Wietnamie i Korei, uchodziły za symbol zachodniego sprzętu wojskowego. Armia amerykańska wycofała je z użytku dopiero w latach 90.

Egzemplarze, które jadą do nas z Grecji zostały wyprodukowane w latach 50. i 60., ale nadal są sprawne. Dlatego posłużą do celów edukacyjnych – studenci szkół wojskowych będą mogli nie tylko wejść do środka, ale także przejechać się tymi maszynami. Cywile zaś będą mogli obejrzeć je w Muzeum Broni Pancernej przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Na miejscu powinny być 18 września.  

Źródło: SPWL Poznań

JT

autor zdjęć: SPWL

dodaj komentarz

komentarze

~Filozoph
1349614140
Jedna sprawa to myślniki. W amerykańskiej nomenklaturze czołgowej nie występują (w przeciwieństwie do m.in. lotniczej), dlatego o ile T34 był czołgiem amerykańskim, to już T-34 radzieckim. Ponadto nie słyszałem o M68, mniemam więc że chodzi o M60 (no chyba że sprowadzamy granat).
13-28-3D-61
~DS
1347782340
Ale tu pewnie chodzi o wagę: czołg plus laweta. Przecież czołgi same nie przejeżdżają te tunele...
A3-56-E4-29
~Linoge
1347706320
Panowie! Na litość boską! Jakie 80-tonowe kolosy?? Te czołgi ważą po 50 ton maks. Ba! Nawet Jagdtiger nie ważył 80 ton! Poprawcie to bo aż wstyd....
D6-18-06-EF

Tragiczne zdarzenie na służbie
 
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Posłowie dyskutowali o WOT
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wojna na detale
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO on Northern Track
Metoda małych kroków
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Szybki marsz, trudny odwrót
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wytropić zagrożenie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Święto stołecznego garnizonu
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Szpej na miarę potrzeb
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Zachować właściwą kolejność działań
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Kadisz za bohaterów
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Front przy biurku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
W Italii, za wolność waszą i naszą
Gunner, nie runner
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Rekordziści z WAT
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, część druga
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Ramię w ramię z aliantami
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, epilog
SOR w Legionowie
Sprawa katyńska à la española
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Pod skrzydłami Kormoranów
Kolejne FlyEye dla wojska
Sandhurst: końcowe odliczanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO