moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Metoda małych kroków

Polskie firmy są w stanie znacząco zwiększyć swój udział w produkcji czołgów K2PL, ale powinniśmy robić to stopniowo i ostrożnie. Z własnego doświadczenia wiemy, jak trudno jest integrować rozwiązania różnych producentów – mówi gen. rez. Eui-Seong Lee, wiceprezes Hyundai Rotem, producenta czołgów K2.

Panie Prezesie, dlaczego nie mamy jeszcze podpisanej umowy wykonawczej na produkcję w Polsce czołgów K2PL?

Eui-Seong Lee: Hyundai Rotem Company podpisał z Agencją Uzbrojenia kontrakt ramowy w lipcu 2022 roku. Jego założenia były bardzo ambitne. Po pierwsze, zakładał on dostawę 180 czołgów K2 Black Panther, których przekazywanie miało rozpocząć się praktycznie od razu i zakończyć w 2025 roku. Kontrakt ramowy przewidywał również, że od 2026 roku rozpoczną się dostawy czołgów K2PL, przy założeniu, że negocjacje dotyczące specyfikacji tej wersji pomiędzy konsorcjum a Agencją Uzbrojenia zakończą się w ciągu zaledwie czterech miesięcy.

To bardzo ambitny harmonogram.

Już wówczas było dla nas jasne, że aby go dotrzymać, musimy jeszcze w 2022 roku wynegocjować i podpisać umowę wykonawczą na czołgi K2PL. Niestety, osiągniecie porozumienia w tej sprawie okazało się bardzo trudne.

Dlaczego?

Zgodziliśmy się na podpisanie umowy wykonawczej w tym samym roku co umowy ramowej, ponieważ spodziewaliśmy się, że będzie możliwe osiągnięcie porozumienia z polskim przemysłem co do współpracy przy realizacji tego kontraktu. To jednak zajęło więcej czasu niż myśleliśmy. Sądzę, że byliśmy zbytnimi optymistami. K2PL to projekt o ogromnej skali, którego wartość przez 12 lat wyniesie około 100 mld zł. Rozumiemy, że potrzeba więcej czasu i wysiłku, żeby właściwie przeprowadzić ten ogromny projekt.

W jakim zakresie nie mogliście dojść do porozumienia z polskim przemysłem, a konkretniej z Polską Grupą Zbrojeniową, która została wskazana jako partner po naszej stronie?

Myślę, że na początku nikt nie jest wystarczająco dobry. Gdy Hyundai Rotem rozpoczynał program rodzimego czołgu podstawowego, także nie byliśmy do tego dobrze przygotowani. Byliśmy mocno zależni od amerykańskich partnerów i na początku w czołgu K1 była niewielka liczba koreańskich rozwiązań. Stopniowo zwiększaliśmy ich udział i teraz, w K2, niemal wszystkie systemy są już koreańskie. Ale ten proces zajął ponad 20 lat. Podobną drogę, stopniowego zwiększania zakresu polonizacji, proponowaliśmy Polskiej Grupie Zbrojeniowej, naszemu partnerowi w programie K2PL. Spodziewam się, że będziemy mogli zawrzeć odpowiednie porozumienia w tej sprawie z PGZ-etem i Agencją Uzbrojenia.

Na jakim jesteście etapie w tej sprawie?

Mamy ustaloną listę 12 podsystemów, które mogłyby być dostarczane do czołgu przez polskie firmy. To m.in. systemy łączności, sensory, granatniki, zdalnie sterowany system uzbrojenia.

Tylko tyle?

Wierzymy, że polskie firmy są w stanie znacząco zwiększyć swój udział w produkcji czołgów K2PL, ale uważamy, że powinniśmy robić to stopniowo i ostrożnie. Z własnego doświadczenia wiemy, jak trudno jest integrować rozwiązania różnych producentów. Hyundai Rotem ma bolesne doświadczenia z okresu, gdy w 2014 roku zaczął dostarczać czołgi K2 dla Sił Zbrojnych Republiki Korei. Koreańska skrzynia biegów nie była w stanie spełnić wymagań i z tego powodu dostawy opóźniły się o kilka lat, co kosztowało nas setki milionów złotych. Musimy mieć pewność, że polskie systemy stosowane w K2PL będą spełniały wymagania stawiane przez Wojsko Polskie, tak by czołg został dostarczony bez opóźnień i problemów.

Jakich zmian w wersji K2PL oczekuje Wojsko Polskie?

To m.in. aktywny system ochrony typu „hard-kill”, zwiększona osłona balistyczna, lepsza ochrona przeciwminowa i system antydronowy. Rozmawiamy o tym z Agencją Uzbrojenia i szukamy odpowiednich rozwiązań.

Rozmawiał: Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mł. chor. Daniel Wójcik, Hyundai Rotem

dodaj komentarz

komentarze


Zwrot na Bałtyk
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Z Su-22 dronów nie będzie
Holenderska misja na polskim niebie
Artylerzyści mają moc!
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Borsuki jadą do wojska!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szwedzi w pętli
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Wojsko przetestuje nowe technologie
Czwarta dostawa Abramsów
Wojskowa łączność w Kosmosie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojsko ma swojego satelitę!
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Komplet medali wojskowych na ringu
Militarne Schengen
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Mundurowi z benefitami
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nadchodzi era Borsuka
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Dzień wart stu lat
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Nowe zdolności sił zbrojnych
Po co wojsku satelity?
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Don’t Get Hacked
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Uczelnie łączą siły
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy jadą na misję
Razem na ratunek
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Najdłuższa noc
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Przygotowani znaczy bezpieczni
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
W krainie Świętego Mikołaja
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Czas na polskie Borsuki
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO