moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rolls-Royce dla marynarzy

Koncern Rolls-Royce Holdings dostarczy zespoły napędowe – silniki wysokoprężne, agregaty prądotwórcze oraz system sterowania i monitoringu – do trzech fregat rakietowych Miecznik, które są budowane w Gdyni. Napęd każdego z okrętów będzie miał moc 33,6 MW i pozwoli osiągnąć prędkość maksymalną około 26 w., to mniej więcej tyle co 48 km/h.

Będąca częścią koncernu Rolls-Royce Holdings firma Rolls-Royce Solutions Gmbh jest największym na świecie producentem zespołów napędowych dla statków i okrętów. W silniki – skonstruowane na podstawie rozwiązań Rolls-Royce/MTU – wyposażane są zarówno statki pasażerskie i transportowe, jak i najnowocześniejsze okręty wojenne. Po tego typu rozwiązania sięgnęli m.in. konstruktorzy fregat rakietowych Typ-31 (projekt Arrowhead 140), budowanych przez Brytyjczyków. A teraz zdecydowali się na nie także inżynierowie pracujący nad polskimi fregatami rakietowymi o kryptonimie „Miecznik”, których konstrukcja również oparta jest na projekcie fregat Arrowhead 140.

Umowę dotyczącą napędów podpisali pod koniec 2023 roku Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stocznia Wojenna oraz Paul Röck, dyrektor sprzedaży dla sektora rządowego i przemysłowego w firmie Rolls-Royce Solutions Gmbh. Dokument
przewiduje, że w przyszłym roku koncern przekaże Polsce komponenty zespołu napędowego do pierwszej fregaty – ORP „Wicher”. Silniki do kolejnych będą dostarczane sukcesywnie wg postępów w budowie okrętów.

Zespoły napędowe Mieczników będą skonfigurowane z układzie CODAD (Combined Diesel And Diesel) i będą się składać z czterech silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M71 (każdy o mocy 8,2 MW) oraz czterech agregatów prądotwórczych MTU 16V 2000 M41B (każdy o mocy 900 kW). Łączna moc takiego napędu ma wynieść około 33,6 MW i pozwoli jednostce osiągać prędkość maksymalną około 26 w., a prędkość „marszową” około 12 w. (pozwoli ona okrętowi bez uzupełniania paliwa pokonać odległość około 8000 Mm).

Zgodnie z harmonogramem programu budowy fregat rakietowych Miecznik, pierwszy z nich – ORP Wicher – ma wejść do służby w 2026 roku, drugi – ORP „Burza” w 2030 roku, a trzeci – ORP „Huragan” w 2031 roku.

Firma Rolls-Royce Solutions Gmbh podbija rynki swoimi produktami w dużej mierze dzięki istniejącej od 1909 firmie MTU-Motoren-und Turbinen-Union, nad którą Rolls-Royce przejął kontrolę w 2011 roku. Dostarcza ona na cały świat silniki zarówno do pojazdów wojskowych (czołgi czy transportery opancerzone), jak i jednostek pływających.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Czas na polskie Borsuki
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Kapral Bartnik mistrzem świata
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Nadchodzi era Borsuka
Holenderska misja na polskim niebie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Plan na WAM
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Z Su-22 dronów nie będzie
Uczelnie łączą siły
Komplet medali wojskowych na ringu
Zwrot na Bałtyk
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Czwarta dostawa Abramsów
Po co wojsku satelity?
Wojskowa łączność w Kosmosie
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Borsuki jadą do wojska!
Wojsko ma swojego satelitę!
Przygotowani znaczy bezpieczni
Mundurowi z benefitami
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Niebo pod osłoną
Gdy ucichnie artyleria
Zmierzyli się z własnymi słabościami
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pancerniacy jadą na misję
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szwedzi w pętli
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
W krainie Świętego Mikołaja
Najdłuższa noc
Don’t Get Hacked
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Militarne Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Artylerzyści mają moc!
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Dzień wart stu lat
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Nowe zdolności sił zbrojnych
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojsko przetestuje nowe technologie
Polski „Wiking” dla Danii
Razem na ratunek
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO