moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rolls-Royce dla marynarzy

Koncern Rolls-Royce Holdings dostarczy zespoły napędowe – silniki wysokoprężne, agregaty prądotwórcze oraz system sterowania i monitoringu – do trzech fregat rakietowych Miecznik, które są budowane w Gdyni. Napęd każdego z okrętów będzie miał moc 33,6 MW i pozwoli osiągnąć prędkość maksymalną około 26 w., to mniej więcej tyle co 48 km/h.

Będąca częścią koncernu Rolls-Royce Holdings firma Rolls-Royce Solutions Gmbh jest największym na świecie producentem zespołów napędowych dla statków i okrętów. W silniki – skonstruowane na podstawie rozwiązań Rolls-Royce/MTU – wyposażane są zarówno statki pasażerskie i transportowe, jak i najnowocześniejsze okręty wojenne. Po tego typu rozwiązania sięgnęli m.in. konstruktorzy fregat rakietowych Typ-31 (projekt Arrowhead 140), budowanych przez Brytyjczyków. A teraz zdecydowali się na nie także inżynierowie pracujący nad polskimi fregatami rakietowymi o kryptonimie „Miecznik”, których konstrukcja również oparta jest na projekcie fregat Arrowhead 140.

Umowę dotyczącą napędów podpisali pod koniec 2023 roku Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stocznia Wojenna oraz Paul Röck, dyrektor sprzedaży dla sektora rządowego i przemysłowego w firmie Rolls-Royce Solutions Gmbh. Dokument
przewiduje, że w przyszłym roku koncern przekaże Polsce komponenty zespołu napędowego do pierwszej fregaty – ORP „Wicher”. Silniki do kolejnych będą dostarczane sukcesywnie wg postępów w budowie okrętów.

REKLAMA

Zespoły napędowe Mieczników będą skonfigurowane z układzie CODAD (Combined Diesel And Diesel) i będą się składać z czterech silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M71 (każdy o mocy 8,2 MW) oraz czterech agregatów prądotwórczych MTU 16V 2000 M41B (każdy o mocy 900 kW). Łączna moc takiego napędu ma wynieść około 33,6 MW i pozwoli jednostce osiągać prędkość maksymalną około 26 w., a prędkość „marszową” około 12 w. (pozwoli ona okrętowi bez uzupełniania paliwa pokonać odległość około 8000 Mm).

Zgodnie z harmonogramem programu budowy fregat rakietowych Miecznik, pierwszy z nich – ORP Wicher – ma wejść do służby w 2026 roku, drugi – ORP „Burza” w 2030 roku, a trzeci – ORP „Huragan” w 2031 roku.

Firma Rolls-Royce Solutions Gmbh podbija rynki swoimi produktami w dużej mierze dzięki istniejącej od 1909 firmie MTU-Motoren-und Turbinen-Union, nad którą Rolls-Royce przejął kontrolę w 2011 roku. Dostarcza ona na cały świat silniki zarówno do pojazdów wojskowych (czołgi czy transportery opancerzone), jak i jednostek pływających.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
 
Pływacy i maratończycy na medal
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Tragiczne zdarzenie na służbie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W obronie wschodniej flanki NATO
Biel i czerwień łączy pokolenia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Husarz na straży nieba
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Dumni z munduru
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO on Northern Track
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojna w świętym mieście, epilog
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Barwy Ojczyzny
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Awanse na Trzeciego Maja
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Daglezje poszukiwane
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Gunner, nie runner
Wytropić zagrożenie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zmiany w dodatkach stażowych
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
NATO na północnym szlaku
Pytania o europejską tarczę
Wioślarze i triatlonistka na podium
Posłowie dyskutowali o WOT
Pilecki ucieka z Auschwitz
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Szybki marsz, trudny odwrót
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Patriotyczny maraton
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Weterani pod wszechstronną opieką
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Pierwsi na oceanie
Święto stołecznego garnizonu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO