moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rolls-Royce dla marynarzy

Koncern Rolls-Royce Holdings dostarczy zespoły napędowe – silniki wysokoprężne, agregaty prądotwórcze oraz system sterowania i monitoringu – do trzech fregat rakietowych Miecznik, które są budowane w Gdyni. Napęd każdego z okrętów będzie miał moc 33,6 MW i pozwoli osiągnąć prędkość maksymalną około 26 w., to mniej więcej tyle co 48 km/h.

Będąca częścią koncernu Rolls-Royce Holdings firma Rolls-Royce Solutions Gmbh jest największym na świecie producentem zespołów napędowych dla statków i okrętów. W silniki – skonstruowane na podstawie rozwiązań Rolls-Royce/MTU – wyposażane są zarówno statki pasażerskie i transportowe, jak i najnowocześniejsze okręty wojenne. Po tego typu rozwiązania sięgnęli m.in. konstruktorzy fregat rakietowych Typ-31 (projekt Arrowhead 140), budowanych przez Brytyjczyków. A teraz zdecydowali się na nie także inżynierowie pracujący nad polskimi fregatami rakietowymi o kryptonimie „Miecznik”, których konstrukcja również oparta jest na projekcie fregat Arrowhead 140.

Umowę dotyczącą napędów podpisali pod koniec 2023 roku Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stocznia Wojenna oraz Paul Röck, dyrektor sprzedaży dla sektora rządowego i przemysłowego w firmie Rolls-Royce Solutions Gmbh. Dokument
przewiduje, że w przyszłym roku koncern przekaże Polsce komponenty zespołu napędowego do pierwszej fregaty – ORP „Wicher”. Silniki do kolejnych będą dostarczane sukcesywnie wg postępów w budowie okrętów.

Zespoły napędowe Mieczników będą skonfigurowane z układzie CODAD (Combined Diesel And Diesel) i będą się składać z czterech silników wysokoprężnych MTU 20V 8000 M71 (każdy o mocy 8,2 MW) oraz czterech agregatów prądotwórczych MTU 16V 2000 M41B (każdy o mocy 900 kW). Łączna moc takiego napędu ma wynieść około 33,6 MW i pozwoli jednostce osiągać prędkość maksymalną około 26 w., a prędkość „marszową” około 12 w. (pozwoli ona okrętowi bez uzupełniania paliwa pokonać odległość około 8000 Mm).

Zgodnie z harmonogramem programu budowy fregat rakietowych Miecznik, pierwszy z nich – ORP Wicher – ma wejść do służby w 2026 roku, drugi – ORP „Burza” w 2030 roku, a trzeci – ORP „Huragan” w 2031 roku.

Firma Rolls-Royce Solutions Gmbh podbija rynki swoimi produktami w dużej mierze dzięki istniejącej od 1909 firmie MTU-Motoren-und Turbinen-Union, nad którą Rolls-Royce przejął kontrolę w 2011 roku. Dostarcza ona na cały świat silniki zarówno do pojazdów wojskowych (czołgi czy transportery opancerzone), jak i jednostek pływających.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ S.A.

dodaj komentarz

komentarze


Musimy być szybsi niż zagrożenie
 
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
The Power of Infrastructure
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Planowano zamach na Zełenskiego
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Wyższe stawki dla niezawodowych
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bezpieczniejsza Europa
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
BWP-1 – historia na dekady
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Strażnicy polskiego nieba
Inwestycja w żołnierzy
Czarna Pantera celuje
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Pracowity pobyt w kosmosie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Policjanci w koszarach WOT
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Śmierć gorsza niż wszystkie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Ratownik w akcji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Święto sportów walki w Warendorfie
Broń przeciwko wrogim satelitom
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Świat F-35
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pancerny kot w polskim wojsku
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Drukowanie dronów
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Demony wojny nie patrzą na płeć
Flyer, zdobywca przestworzy
Kajakami po medale
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Prezydent na wschodniej granicy
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Dzieci wojny
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Wypadek Rosomaka
Ewakuacja Polaków z Izraela
Podróż w ciemność
„Różycki” zwodowany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO