moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samodzielne loty Polaków na FA-50 już niebawem!

Starty, lądowania, loty w dobrej widoczności – tak szkolą się za sterami samolotów FA-50 polscy piloci tych maszyn. Na razie towarzyszą im koreańscy instruktorzy z firmy KAI, ale już wkrótce Polacy będą mogli latać samodzielnie. – Pierwszy samodzielny lot odbędzie się jeszcze w tym tygodniu, jeśli tylko pozwoli na to pogoda – zapowiadają lotnicy.

W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego rozpoczęło się szkolenie polskich pilotów FA-50. – Każdy z nich odbędzie co najmniej trzy loty z koreańskim instruktorem – mówi ppłk Marcin Boruta, oficer prasowy 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Podczas szkolenia piloci muszą wykonać określone zadania. – Chodzi m.in. o start, lądowanie, podejście do lądowania tzw. touch and go, czyli gdy samolot dotyka pasa startowego, ale po chwili podrywa się i startuje ponownie – wyjaśnia ppłk Boruta. Jeśli pilot zrealizuje wszystkie zadania poprawnie, będzie mógł wykonać pierwszy samodzielny lot. – Prawdopodobnie, jeśli pogoda na to pozwoli, pierwszy odbędzie się jeszcze w tym tygodniu – zapewnia oficer prasowy.

Polscy piloci po powrocie ze szkolenia w Korei Południowej mieli już wspólne loty z koreańskimi instruktorami. Jednak celem było sprawdzenie maszyn, które zostały dostarczone do Polski z Korei Południowej. – Takie loty nie mają nic wspólnego z programem szkolenia. Odbywają się na potrzeby komisji odpowiedzialnej za przyjęcie samolotów w struktury polskich sił powietrznych – mówi ppłk Marcin Boruta.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries (KAI). Polska zamówiła w 2022 roku 48 egzemplarzy tych maszyn. Pierwsze 12 sztuk to obecnie produkowana wersja FA-50, oznaczona jako GF (Gap Filler). Kolejne 36 egzemplarzy dotrze do Polski w nowej wersji oznaczonej jako FA-50PL, która będzie wyposażona m.in. w nowy radar AESA. Dostawy FA-50 PL mają się rozpocząć w 2025 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MICHAL ADAMOWSKI/REPORTER/East News

dodaj komentarz

komentarze


Świat F-35
 
The Power of Infrastructure
Broń przeciwko wrogim satelitom
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Demony wojny nie patrzą na płeć
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Pracowity pobyt w kosmosie
Bezpieczniejsza Europa
Drukowanie dronów
Inwestycja w żołnierzy
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Śmierć gorsza niż wszystkie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Wyższe stawki dla niezawodowych
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Strażnicy polskiego nieba
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Czarna Pantera celuje
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Miliardowe wsparcie dla PGZ
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Dzieci wojny
Policjanci w koszarach WOT
BWP-1 – historia na dekady
Planowano zamach na Zełenskiego
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Wypadek Rosomaka
Prezydent na wschodniej granicy
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Kajakami po medale
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pancerny kot w polskim wojsku
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Flyer, zdobywca przestworzy
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Różycki” zwodowany
Podróż w ciemność
Ratownik w akcji
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO