moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włosi i ich F-35 w Malborku

Cztery supernowoczesne F-35 włoskich sił powietrznych, a wraz z nimi piloci maszyn i dbający o nie technicy od ponad miesiąca stacjonują w bazie lotniczej w Malborku. Są tu, by wykonywać zadania w ramach misji Enhanced Air Policing. – Jesteśmy świetnie przygotowani do takich operacji. Mamy też doskonałe samoloty, które nam to ułatwiają – zapewniają włoscy lotnicy.

Cztery samoloty F-35 z 6 i 32 Skrzydła włoskich sił powietrznych, ich piloci oraz personel techniczny i logistyczny przylecieli do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w sierpniu 2023 roku. Włoscy piloci wzmacniają siły patrolujące wschodnią flankę NATO. Są w ciągłej gotowości, by poderwać samoloty w razie alarmu Alpha Scramble. – W powietrzu musimy zidentyfikować maszyny, które naruszają międzynarodowe regulacje i przepisy – wyjaśnia płk Ciro Maschione, dowódca włoskiego kontyngentu. Podkreśla, że jego piloci szkolą się, by wykonywać m.in. tego typu misje. – Mamy świetnie przygotowany personel oraz statki powietrzne gotowe do takich zadań – zapewnia włoski dowódca.

 

F-35 już kilkukrotnie były podrywane na sygnał Alpha Scramble. Pierwszy taki alarm ogłoszono 21 września. Włoska agencja prasowa Ansa podała wówczas, że lotnicy zidentyfikowali prawdopodobnie rosyjskie samoloty. – Nie chciałbym podawać zbyt wielu szczegółów, ale od chwili, kiedy tu przylecieliśmy, mieliśmy od pięciu do dziesięciu takich wylotów. Dla nas to żadne zaskoczenie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jesteśmy w bardzo ważnym dla NATO miejscu – wyjaśnia płk Ciro Maschione. – Mamy też F-35, a to wspaniałe maszyny, dzięki którym każdą misję wykonuje się łatwiej – dopowiada oficer.

Film: Ewa Korsak, Aleksander Kruk / ZbrojnaTV

Włosi nie po raz pierwszy realizują misję Baltic Air Policing. Siły powietrzne tego kraju wysyłały już w rejon wschodniej flanki NATO m.in. Eurofightery Typhoon, które pełniły natowski dyżur w Malborku rok temu. – Rzeczywiście bywamy tu często i czujemy się tu jak w domu – śmieje się płk Maschione. – Mamy pełne wsparcie ze strony polskich sił powietrznych – dodaje.

Ze współpracy z włoskimi lotnikami zadowolony jest również płk Mariusz Wiączkowski, dowódca 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. – Ich obecność to wsparcie dla nas i całego NATO – przyznaje. Włoscy i polscy piloci wykonują także wspólne loty treningowe. – Mimo różnych platform powietrznych, nie ma między nami różnic, bo jesteśmy wyszkoleni w tym samym natowskim systemie – mówi dowódca malborskiej bazy. – A loty z włoskimi pilotami i F-35 to dla nas ogromna przyjemność – zapewnia dowódca.

Włoski kontyngent zostanie w Polsce do sierpnia przyszłego roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Aleksander Kruk

dodaj komentarz

komentarze


Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Dywersja na kolei. Są dowody
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Torpeda w celu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Plan na WAM
Marynarze podjęli wyzwanie
Ułani szturmowali okopy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Is It Already War?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
My, jedna armia
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Czy to już wojna?
Mity i manipulacje
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Im ciemniej, tym lepiej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ogień z Leopardów na Łotwie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Polski „Wiking” dla Danii
Dzień wart stu lat
Wojskowy bus do szczęścia
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
„Road Runner” w Libanie
Awanse w dniu narodowego święta
Kaman – domknięcie historii
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mundurowi z benefitami
Kosmiczna wystawa
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
„Zamek” pozostał bezpieczny
Pięściarska uczta w Suwałkach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO