moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włosi i ich F-35 w Malborku

Cztery supernowoczesne F-35 włoskich sił powietrznych, a wraz z nimi piloci maszyn i dbający o nie technicy od ponad miesiąca stacjonują w bazie lotniczej w Malborku. Są tu, by wykonywać zadania w ramach misji Enhanced Air Policing. – Jesteśmy świetnie przygotowani do takich operacji. Mamy też doskonałe samoloty, które nam to ułatwiają – zapewniają włoscy lotnicy.

Cztery samoloty F-35 z 6 i 32 Skrzydła włoskich sił powietrznych, ich piloci oraz personel techniczny i logistyczny przylecieli do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w sierpniu 2023 roku. Włoscy piloci wzmacniają siły patrolujące wschodnią flankę NATO. Są w ciągłej gotowości, by poderwać samoloty w razie alarmu Alpha Scramble. – W powietrzu musimy zidentyfikować maszyny, które naruszają międzynarodowe regulacje i przepisy – wyjaśnia płk Ciro Maschione, dowódca włoskiego kontyngentu. Podkreśla, że jego piloci szkolą się, by wykonywać m.in. tego typu misje. – Mamy świetnie przygotowany personel oraz statki powietrzne gotowe do takich zadań – zapewnia włoski dowódca.

 

F-35 już kilkukrotnie były podrywane na sygnał Alpha Scramble. Pierwszy taki alarm ogłoszono 21 września. Włoska agencja prasowa Ansa podała wówczas, że lotnicy zidentyfikowali prawdopodobnie rosyjskie samoloty. – Nie chciałbym podawać zbyt wielu szczegółów, ale od chwili, kiedy tu przylecieliśmy, mieliśmy od pięciu do dziesięciu takich wylotów. Dla nas to żadne zaskoczenie. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jesteśmy w bardzo ważnym dla NATO miejscu – wyjaśnia płk Ciro Maschione. – Mamy też F-35, a to wspaniałe maszyny, dzięki którym każdą misję wykonuje się łatwiej – dopowiada oficer.

Film: Ewa Korsak, Aleksander Kruk / ZbrojnaTV

Włosi nie po raz pierwszy realizują misję Baltic Air Policing. Siły powietrzne tego kraju wysyłały już w rejon wschodniej flanki NATO m.in. Eurofightery Typhoon, które pełniły natowski dyżur w Malborku rok temu. – Rzeczywiście bywamy tu często i czujemy się tu jak w domu – śmieje się płk Maschione. – Mamy pełne wsparcie ze strony polskich sił powietrznych – dodaje.

Ze współpracy z włoskimi lotnikami zadowolony jest również płk Mariusz Wiączkowski, dowódca 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. – Ich obecność to wsparcie dla nas i całego NATO – przyznaje. Włoscy i polscy piloci wykonują także wspólne loty treningowe. – Mimo różnych platform powietrznych, nie ma między nami różnic, bo jesteśmy wyszkoleni w tym samym natowskim systemie – mówi dowódca malborskiej bazy. – A loty z włoskimi pilotami i F-35 to dla nas ogromna przyjemność – zapewnia dowódca.

Włoski kontyngent zostanie w Polsce do sierpnia przyszłego roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Aleksander Kruk

dodaj komentarz

komentarze


Kircholm 1605
Polskie Bayraktary nad Turcją
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Jelcz się wzmacnia
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Maratońskie święto w Warszawie
Młodzi i bezzałogowce
Wojny na rzut kostką
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Terytorialsi w akcji
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kawaleria w szkole
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Speczespół wybierze „Orkę”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Deterrence in Polish
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Mity i manipulacje
Kosmiczny Perun
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Abolicja dla ochotników
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Koniec dzieciństwa
Medycy na start
Człowiek jest najważniejszy
„Droga do GROM-u”
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Medicine for Hard Times
Dywersanci atakują
Koniec pewnej epoki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kopuła nad bewupem
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W wojsku orientują się najlepiej
Czarnomorski szlif minerów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pływali jak morscy komandosi
Priorytetowe zaangażowanie
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Pasja i fart
Polski „Wiking” dla Danii
„Road Runner” w Libanie
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO