moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MayFly dostarczone

Ważą zaledwie 1,6 kg i będą jednymi z najmniejszych dronów, jakimi dysponują Siły Zbrojne RP. Firma Asseco poinformowała kilka dni temu, że wywiązała się z podpisanego dwa lata temu kontraktu i dostarczyła wojsku sześć zestawów dronów klasy mikro MayFly. Z zestawów zawierających po cztery aparaty latające będą korzystać najprawdopodobniej żołnierze wojsk specjalnych.

MayFly to drony klasy mikro, do których zalicza się konstrukcje o wadze nieprzekraczającej 2–3 kg (według różnych typów klasyfikacji). Bez śmigieł (wirników), których każde z urządzeń ma po cztery, bezzałogowce mają około 35 cm szerokości i 35 cm długości. Ważące blisko 1,6 kg MayFly są w stanie spędzić w powietrzu około pół godziny i osiągają maksymalną wysokość 2 tys. m n.p.m. Od operatora mogą się oddalić maksymalnie o 2 km w terenie otwartym i do 300 m w terenie zurbanizowanym.

Kilka dni temu firma Asseco Poland poinformowała, że dostarczyła Wojsku Polskiemu sześć zestawów MayFly. Kontrakt w tej sprawie, o wartości 4,6 mln zł, został podpisany dwa lata temu, w październiku 2020 roku. Przedstawiciele Asseco podkreślają, że drony MayFly zostały opracowane i wyprodukowane w Polsce.

– Oznacza to, że mamy pełną kontrolę nad bezpieczeństwem zarówno sprzętu, jak i oprogramowania – podkreśla Tomasz Mosiej, lider zespołu zajmującego się platformami bezzałogowymi w Asseco. Jak dodaje, inżynierom pracującym nad MayFly nie było łatwo podołać wymaganiom wojska. – Krytyczne było spełnienie rygorystycznych norm wojskowych. Poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem, chociaż wymagało to wielu miesięcy prac badawczych i testów – mówi Mosiej.

W ocenie producenta MayFly wyróżnia nie tylko autorski system łączności, który ma być odporny na zakłócenia ze strony systemów walki radioelektronicznej oraz systemów antydronowych przeciwnika, lecz także krótki czas niezbędny do przygotowania dronów do wykonywania zadań.

– Sprzęt jest gotowy do użycia w zaledwie kilka minut. Drony MayFly doskonale sprawdzą się podczas prowadzenia bliskiej obserwacji, kiedy trzeba podejmować szybkie decyzje, np. czy jest na tyle bezpiecznie, aby jednostka specjalna weszła do danego budynku lub pomieszczenia – wyjaśnia Tomasz Mosiej.

Z dronów MayFly będą korzystać najprawdopodobniej wojska specjalne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Asseco Poland

dodaj komentarz

komentarze

~Janusz
1668949560
Takich dronów powinny być grube setki
77-2C-81-F7

Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
 
Misja PKW „Olimp” doceniona
Obierki z błotem
Podniebny Pegaz
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Nowa partia Abramsów już w Polsce
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ogień z nabrzeża
Szabla hubalczyków
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Nowy prezes PGZ-etu
Apache’e na horyzoncie
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Podniebne wsparcie sojuszników
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Sport kształtuje mentalność
Gdy sekundy decydują o życiu
Ukwiał z Gdańska
Na pomoc po katastrofie
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Pracowity dyżur Typhoonów
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Walka pod napięciem
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Mamy pierwszych pilotów F-35
Gra o kapitulację
Czołgi końca wojny
Historyczna umowa z Francją
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Początek „Burzy”
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polskie F-16 w służbie NATO
Więcej na mieszkanie za granicą
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pierwsza misja Gripenów
DriX – towarzysz okrętu
Składy wysokiego ryzyka
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Rodzina na wagę złota
Więcej amunicji do Rosomaków
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Wiedza na trudne czasy
Koniec wojny, którego nie znamy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Nasi czołgiści najlepsi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Nowa siła uderzeniowa
Pegaz nad Europą
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ustawa bliżej żołnierzy
Wspólna wola obrony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO