moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dla bezpieczeństwa lotów

Dzięki tym urządzeniom można stwierdzić, czy pas startowy na lotnisku spełnia normy bezpieczeństwa. Polska armia odebrała właśnie pierwszą partię – 11 z 15 zamówionych w ubiegłym roku – testerów CSR, czyli urządzeń, które umożliwiają pomiar współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych. Nowoczesny sprzęt trafił już do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Lądowanie wojskowych statków powietrznych, a szczególnie osiągających bardzo duże prędkości myśliwców czy mocno obciążonych samolotów transportowych, jest operacją niebezpieczną, której powodzenie zależy od zapewnienia danej maszynie odpowiedniej drogi hamowania. Jej długość, czyli odległość, którą musi pokonać samolot, aby się zatrzymać, jest zależna nie tylko od czynników atmosferycznych (takich jak deszcz, gołoledź czy śnieg), lecz także od stanu nawierzchni drogi startowej. Jeśli jej stan będzie zły, to nie zapewni ona oponom samolotu odpowiedniego tarcia. Wzrasta wówczas ryzyko, że maszyna nie zatrzyma się w bezpiecznej strefie, ale wyjedzie poza pas startowy. To z kolei może doprowadzić do poważnych uszkodzeń podwozia.

Obecnie polska armia do oceny stanu nawierzchni dróg startowych używa zagranicznych urządzeń – głównie skandynawskich, które trafiły do służby po naszym wejściu do NATO. Są one jednak mocno wyeksploatowane i nie spełniają wprowadzonej w 2015 roku Normy Obronnej NO-17-A501:2015 „Nawierzchnie lotniskowe – Badanie szorstkości”.

Na szczęście niedługo na wszystkich wojskowych lotniskach pojawią się nowe testery tarcia CSR (Continuous Skid Resistance). To urządzenia, które na podstawie przygotowanej przez nasze wojsko specyfikacji technicznej zbudowali inżynierowie z konsorcjum firm: Dobrowolski Sp. z. o.o. i HAX Warias Dariusz.

Pierwsze przyrządy tego typu zostały już przekazane 27 kwietnia 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Wojsko otrzymało 11 z 15 urządzeń zamówionych w 2021 roku przez 3 Regionalną Bazę Logistyczną. Pozostałe cztery urządzenia trafią do baz lotniczych SZRP jesienią tego roku. Obecnie trwa ich certyfikacja przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Wartość umowy wyniosła ponad 11 mln zł.

Testery tarcia CSR wyglądają niepozornie – to dostawcze samochody wraz z przyczepką. Elektroniczny system do badania tarcia został umieszczony w specjalistycznej zabudowie w tylnej, bagażowej części auta. Kluczowe dane są zbierane dzięki specjalistycznej oponie. – W urządzeniu zastosowana jest wysokociśnieniowa opona gładko bieżnikowana typu T520 o ciśnieniu 700 kPa, ze względu na to, że samoloty wojskowe, takie jak F-16, mają właśnie opony wysokociśnieniowe i daje to miarodajny efekt pomiaru – wyjaśnia ppłk Mariusz Wesołowski, kierownik Zakładu Lotniskowego ITWL. Dodaje, że urządzenie zostało tak skonstruowane, aby badało nawierzchnię w każdych, nawet trudnych, warunkach pogodowych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Gala Boksu na Bemowie
Niemieckie wsparcie z powietrza
Niemcy dla Tarczy Wschód
Holenderska misja na polskim niebie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Nowe Warmate dla wojska
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Panczeniści na podium w Hamar
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Wojsko ma swojego satelitę!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Satelita MikroSAR nadaje
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Najdłuższa noc
Combat 56 u terytorialsów
Wszystkie Kormorany na wodzie
Szwedzi w pętli
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Kalorie to nie wszystko
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Mundurowi z benefitami
Trałowce do remontu
Plan na WAM
Polski „Wiking” dla Danii
Kontrakt na ratowanie życia
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Dzień wart stu lat
Obywatele chcą być wGotowości
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Święto sportowców w mundurach
Śnieżnik gotowy na Groty
Pancerniacy jadą na misję
Militarne Schengen
Niebo pod osłoną
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nowe zdolności sił zbrojnych
Amunicja od Grupy WB
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Smak służby
Gdy ucichnie artyleria
W ochronie granicy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO