moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dla bezpieczeństwa lotów

Dzięki tym urządzeniom można stwierdzić, czy pas startowy na lotnisku spełnia normy bezpieczeństwa. Polska armia odebrała właśnie pierwszą partię – 11 z 15 zamówionych w ubiegłym roku – testerów CSR, czyli urządzeń, które umożliwiają pomiar współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych. Nowoczesny sprzęt trafił już do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Lądowanie wojskowych statków powietrznych, a szczególnie osiągających bardzo duże prędkości myśliwców czy mocno obciążonych samolotów transportowych, jest operacją niebezpieczną, której powodzenie zależy od zapewnienia danej maszynie odpowiedniej drogi hamowania. Jej długość, czyli odległość, którą musi pokonać samolot, aby się zatrzymać, jest zależna nie tylko od czynników atmosferycznych (takich jak deszcz, gołoledź czy śnieg), lecz także od stanu nawierzchni drogi startowej. Jeśli jej stan będzie zły, to nie zapewni ona oponom samolotu odpowiedniego tarcia. Wzrasta wówczas ryzyko, że maszyna nie zatrzyma się w bezpiecznej strefie, ale wyjedzie poza pas startowy. To z kolei może doprowadzić do poważnych uszkodzeń podwozia.

Obecnie polska armia do oceny stanu nawierzchni dróg startowych używa zagranicznych urządzeń – głównie skandynawskich, które trafiły do służby po naszym wejściu do NATO. Są one jednak mocno wyeksploatowane i nie spełniają wprowadzonej w 2015 roku Normy Obronnej NO-17-A501:2015 „Nawierzchnie lotniskowe – Badanie szorstkości”.

Na szczęście niedługo na wszystkich wojskowych lotniskach pojawią się nowe testery tarcia CSR (Continuous Skid Resistance). To urządzenia, które na podstawie przygotowanej przez nasze wojsko specyfikacji technicznej zbudowali inżynierowie z konsorcjum firm: Dobrowolski Sp. z. o.o. i HAX Warias Dariusz.

Pierwsze przyrządy tego typu zostały już przekazane 27 kwietnia 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Wojsko otrzymało 11 z 15 urządzeń zamówionych w 2021 roku przez 3 Regionalną Bazę Logistyczną. Pozostałe cztery urządzenia trafią do baz lotniczych SZRP jesienią tego roku. Obecnie trwa ich certyfikacja przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Wartość umowy wyniosła ponad 11 mln zł.

Testery tarcia CSR wyglądają niepozornie – to dostawcze samochody wraz z przyczepką. Elektroniczny system do badania tarcia został umieszczony w specjalistycznej zabudowie w tylnej, bagażowej części auta. Kluczowe dane są zbierane dzięki specjalistycznej oponie. – W urządzeniu zastosowana jest wysokociśnieniowa opona gładko bieżnikowana typu T520 o ciśnieniu 700 kPa, ze względu na to, że samoloty wojskowe, takie jak F-16, mają właśnie opony wysokociśnieniowe i daje to miarodajny efekt pomiaru – wyjaśnia ppłk Mariusz Wesołowski, kierownik Zakładu Lotniskowego ITWL. Dodaje, że urządzenie zostało tak skonstruowane, aby badało nawierzchnię w każdych, nawet trudnych, warunkach pogodowych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojsko ma swojego satelitę!
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Piątka z czwartego wozu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Pancerniacy jadą na misję
Przełomowy czas dla WZL-2
Kolejne AW149 nadlatują
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Noc na „pasku”
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
W hołdzie poległym
Przygotowani na każdy scenariusz
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Combat 56 u terytorialsów
Kto zostanie Asem Sportu?
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Dzień wart stu lat
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Panczeniści na podium w Hamar
Polski Rosomak dalej w produkcji
„Burza” nabiera kształtów
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Wisła dopłynęła
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Odpalili K9 Thunder
Mundurowi z benefitami
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Wojsko z nowym programem rozwoju
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Gdy ucichnie artyleria
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Snowboardzistka i pływacy na medal
Koniec bezkarności floty cieni?
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sojusznicza obrona
Paczka dla bohatera już w drodze!
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Historyczna „Wisła”
Gala Boksu na Bemowie
The Taste of Military Service
Najdłuższa noc
Astronauta w Szkole Orląt
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Niebo pod osłoną
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO