moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dla bezpieczeństwa lotów

Dzięki tym urządzeniom można stwierdzić, czy pas startowy na lotnisku spełnia normy bezpieczeństwa. Polska armia odebrała właśnie pierwszą partię – 11 z 15 zamówionych w ubiegłym roku – testerów CSR, czyli urządzeń, które umożliwiają pomiar współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych. Nowoczesny sprzęt trafił już do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Lądowanie wojskowych statków powietrznych, a szczególnie osiągających bardzo duże prędkości myśliwców czy mocno obciążonych samolotów transportowych, jest operacją niebezpieczną, której powodzenie zależy od zapewnienia danej maszynie odpowiedniej drogi hamowania. Jej długość, czyli odległość, którą musi pokonać samolot, aby się zatrzymać, jest zależna nie tylko od czynników atmosferycznych (takich jak deszcz, gołoledź czy śnieg), lecz także od stanu nawierzchni drogi startowej. Jeśli jej stan będzie zły, to nie zapewni ona oponom samolotu odpowiedniego tarcia. Wzrasta wówczas ryzyko, że maszyna nie zatrzyma się w bezpiecznej strefie, ale wyjedzie poza pas startowy. To z kolei może doprowadzić do poważnych uszkodzeń podwozia.

Obecnie polska armia do oceny stanu nawierzchni dróg startowych używa zagranicznych urządzeń – głównie skandynawskich, które trafiły do służby po naszym wejściu do NATO. Są one jednak mocno wyeksploatowane i nie spełniają wprowadzonej w 2015 roku Normy Obronnej NO-17-A501:2015 „Nawierzchnie lotniskowe – Badanie szorstkości”.

Na szczęście niedługo na wszystkich wojskowych lotniskach pojawią się nowe testery tarcia CSR (Continuous Skid Resistance). To urządzenia, które na podstawie przygotowanej przez nasze wojsko specyfikacji technicznej zbudowali inżynierowie z konsorcjum firm: Dobrowolski Sp. z. o.o. i HAX Warias Dariusz.

Pierwsze przyrządy tego typu zostały już przekazane 27 kwietnia 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Wojsko otrzymało 11 z 15 urządzeń zamówionych w 2021 roku przez 3 Regionalną Bazę Logistyczną. Pozostałe cztery urządzenia trafią do baz lotniczych SZRP jesienią tego roku. Obecnie trwa ich certyfikacja przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Wartość umowy wyniosła ponad 11 mln zł.

Testery tarcia CSR wyglądają niepozornie – to dostawcze samochody wraz z przyczepką. Elektroniczny system do badania tarcia został umieszczony w specjalistycznej zabudowie w tylnej, bagażowej części auta. Kluczowe dane są zbierane dzięki specjalistycznej oponie. – W urządzeniu zastosowana jest wysokociśnieniowa opona gładko bieżnikowana typu T520 o ciśnieniu 700 kPa, ze względu na to, że samoloty wojskowe, takie jak F-16, mają właśnie opony wysokociśnieniowe i daje to miarodajny efekt pomiaru – wyjaśnia ppłk Mariusz Wesołowski, kierownik Zakładu Lotniskowego ITWL. Dodaje, że urządzenie zostało tak skonstruowane, aby badało nawierzchnię w każdych, nawet trudnych, warunkach pogodowych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Soboty z wojskiem
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Cios w plecy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Polski „Wiking” dla Danii
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Człowiek w pętli
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Europa ma być zdolna do obrony
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Przedwczesny triumf
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
„Road Runner” w Libanie
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Bohaterowie, których etos trwa
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Zawiszacy mają „Zjawę”
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Pięciobojowe duety na medal
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Krótka droga na Gotlandię
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Medale na ściance i na torze regatowym
Nurkowie kontra dywersanci
Podniebny sprawdzian
Jednym głosem w sprawie obronności
Orlik na Alfę
W obronie gazoportu
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Koniec dzieciństwa
Cichociemni w oczach swoich następców
Maratońskie święto w Warszawie
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
W poszukiwaniu majora Serafina
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kircholm 1605
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Rekompensaty na nowych zasadach
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Speczespół wybierze „Orkę”
Polskie wojsko na Gotlandii
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO