moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dla bezpieczeństwa lotów

Dzięki tym urządzeniom można stwierdzić, czy pas startowy na lotnisku spełnia normy bezpieczeństwa. Polska armia odebrała właśnie pierwszą partię – 11 z 15 zamówionych w ubiegłym roku – testerów CSR, czyli urządzeń, które umożliwiają pomiar współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych. Nowoczesny sprzęt trafił już do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Lądowanie wojskowych statków powietrznych, a szczególnie osiągających bardzo duże prędkości myśliwców czy mocno obciążonych samolotów transportowych, jest operacją niebezpieczną, której powodzenie zależy od zapewnienia danej maszynie odpowiedniej drogi hamowania. Jej długość, czyli odległość, którą musi pokonać samolot, aby się zatrzymać, jest zależna nie tylko od czynników atmosferycznych (takich jak deszcz, gołoledź czy śnieg), lecz także od stanu nawierzchni drogi startowej. Jeśli jej stan będzie zły, to nie zapewni ona oponom samolotu odpowiedniego tarcia. Wzrasta wówczas ryzyko, że maszyna nie zatrzyma się w bezpiecznej strefie, ale wyjedzie poza pas startowy. To z kolei może doprowadzić do poważnych uszkodzeń podwozia.

Obecnie polska armia do oceny stanu nawierzchni dróg startowych używa zagranicznych urządzeń – głównie skandynawskich, które trafiły do służby po naszym wejściu do NATO. Są one jednak mocno wyeksploatowane i nie spełniają wprowadzonej w 2015 roku Normy Obronnej NO-17-A501:2015 „Nawierzchnie lotniskowe – Badanie szorstkości”.

Na szczęście niedługo na wszystkich wojskowych lotniskach pojawią się nowe testery tarcia CSR (Continuous Skid Resistance). To urządzenia, które na podstawie przygotowanej przez nasze wojsko specyfikacji technicznej zbudowali inżynierowie z konsorcjum firm: Dobrowolski Sp. z. o.o. i HAX Warias Dariusz.

Pierwsze przyrządy tego typu zostały już przekazane 27 kwietnia 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Wojsko otrzymało 11 z 15 urządzeń zamówionych w 2021 roku przez 3 Regionalną Bazę Logistyczną. Pozostałe cztery urządzenia trafią do baz lotniczych SZRP jesienią tego roku. Obecnie trwa ich certyfikacja przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Wartość umowy wyniosła ponad 11 mln zł.

Testery tarcia CSR wyglądają niepozornie – to dostawcze samochody wraz z przyczepką. Elektroniczny system do badania tarcia został umieszczony w specjalistycznej zabudowie w tylnej, bagażowej części auta. Kluczowe dane są zbierane dzięki specjalistycznej oponie. – W urządzeniu zastosowana jest wysokociśnieniowa opona gładko bieżnikowana typu T520 o ciśnieniu 700 kPa, ze względu na to, że samoloty wojskowe, takie jak F-16, mają właśnie opony wysokociśnieniowe i daje to miarodajny efekt pomiaru – wyjaśnia ppłk Mariusz Wesołowski, kierownik Zakładu Lotniskowego ITWL. Dodaje, że urządzenie zostało tak skonstruowane, aby badało nawierzchnię w każdych, nawet trudnych, warunkach pogodowych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko z nowym programem rozwoju
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Mundurowi z benefitami
Najdłuższa noc
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Kto zostanie Asem Sportu?
Combat 56 u terytorialsów
Snowboardzistka i pływacy na medal
Paczka dla bohatera już w drodze!
Noc na „pasku”
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Plan na WAM
Misja na rzecz zdrowia
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Odpalili K9 Thunder
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Burza” nabiera kształtów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
The Taste of Military Service
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Gala Boksu na Bemowie
Nowa ręka dla weterana
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Piątka z czwartego wozu
Przełomowy czas dla WZL-2
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szukali zaginionych w skażonej strefie
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Koniec bezkarności floty cieni?
Panczeniści na podium w Hamar
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Przygotowani na każdy scenariusz
Sojusznicza obrona
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polski Rosomak dalej w produkcji
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Niebo pod osłoną
Pancerniacy jadą na misję
Historyczna „Wisła”
W hołdzie poległym
Wojsko ma swojego satelitę!
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Drony na wagę złota
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Cyberwiedza to ich wkład w obronność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO