moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drony dla portów

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ma zamiar wspólnie z firmą Pelixar S.A. opracować drona dedykowanego do działań w portach. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza i podczas zakłóceń w komunikacji dron-operator – mówi Michał Świeczkowski z ZMPG.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., gospodarujący trzecim co do wielkości portem morskim w naszym kraju, chce wspólnie z trójmiejską firmą Pelixar opracować latającego drona dedykowanego do działań w portach. System ma służyć nie tylko do monitorowania terenu zarządzanego przez ZMPG, w tym np. wycieczkowców wpływających do Gdyni, czy nie zatruwają środowiska (co ocenią czujniki badające dym z ich kominów). Bezzałogowy statek powietrzny ma również pomagać w akcjach kryzysowych, takich jak np. pożar. – Obraz z drona przekazywany mógłby być na żywo do osoby koordynującej akcję – wyjaśnia Michał Świeczkowski, kierownik działu bezpieczeństwa i monitoringu ZMPG S.A.

Jak dodaje, ZMPG zdecydowało się uruchomić pracę badawczo-rozwojową nad dronem, ponieważ stwierdziło, iż na rynku jest brak odpowiednich dla jego potrzeb rozwiązań. – Nie ma obecnie na rynku konstrukcji, która spełniałaby nasze oczekiwania – wyjaśnia. Wymogi stawiane dronowi są bardzo konkretne. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza oraz zakłóceń w komunikacji dron-operator – deklaruje.

Świeczkowski wyjaśnia, że przewagą drona, który powstanie w ramach pracy badawczo-rozwojowej nad konstrukcją kupioną, kolokwialnie ujmując, z półki, jest możliwość przetestowania kluczowych komponentów systemu i wyboru tych najlepszych. – Będziemy mogli przetestować kanały komunikacji, które w warunkach portowych narażone są na duże zakłócenia, będziemy mogli przebadać różnego typu sensory, w tym kamery termowizyjne i ocenić, które się sprawdzają a które nie – komentuje.

Dlaczego ZMPG S.A. wybrał na partnera akurat gdyńską firmę Pelixar? Jak wyjaśniają przedstawiciele portu, spółka ta bardzo prężnie rozwija się na polskim rynku bezzałogowych statków powietrznych i technologii bezzałogowych oraz ma duże doświadczenie w badaniu smogu przy użyciu dronów. – Pelixar jest autorem platformy wyposażonej w mechanizm zrzutowy, co jest ważnym elementem naszego projektu, który zakłada próbę dostarczenia dronem małej przesyłki na statek stojący na redzie portu – mówi Świeczkowski.

Bardzo ważne, w ocenie ZMPG S.A., jest również fakt, że Pelixar jest start-upową spółką lokalną. – Bardzo chcielibyśmy stworzyć w Porcie Gdynia komplementarne środowisko dla technologii dronowych. Dodatkowo współpraca ze start-upem idealnie wpisuje się w filozofię firmy, w myśl której ZMPG S.A. nie tylko sięga po innowacyjne rozwiązania mające zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale również uczestniczymy w kształtowaniu środowiska dla ich powstawania i rozwoju – wyjaśnia Świeczkowski.

Wstępny harmonogram projektu zakłada opracowanie prototypowego drona do końca roku. Przedstawiciele ZMPG S.A. podkreślają jednak, że jest to jednak tylko wstępne założenie, gdyż wszystkie projekty badawczo-rozwojowe charakteryzuje duża dynamika i niektóre testy będą wymagały więcej czasu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Pixabay

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Posłowie dyskutowali o WOT
Rekordziści z WAT
Wojna na detale
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO na północnym szlaku
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Święto stołecznego garnizonu
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Front przy biurku
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kolejne FlyEye dla wojska
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Zachować właściwą kolejność działań
Sprawa katyńska à la española
Ramię w ramię z aliantami
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pod skrzydłami Kormoranów
Metoda małych kroków
W Italii, za wolność waszą i naszą
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Zmiany w dodatkach stażowych
SOR w Legionowie
Ameryka daje wsparcie
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, epilog
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Szpej na miarę potrzeb
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Tragiczne zdarzenie na służbie
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
25 lat w NATO – serwis specjalny
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Gunner, nie runner
Wytropić zagrożenie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO on Northern Track
Kadisz za bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO