moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drony dla portów

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ma zamiar wspólnie z firmą Pelixar S.A. opracować drona dedykowanego do działań w portach. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza i podczas zakłóceń w komunikacji dron-operator – mówi Michał Świeczkowski z ZMPG.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., gospodarujący trzecim co do wielkości portem morskim w naszym kraju, chce wspólnie z trójmiejską firmą Pelixar opracować latającego drona dedykowanego do działań w portach. System ma służyć nie tylko do monitorowania terenu zarządzanego przez ZMPG, w tym np. wycieczkowców wpływających do Gdyni, czy nie zatruwają środowiska (co ocenią czujniki badające dym z ich kominów). Bezzałogowy statek powietrzny ma również pomagać w akcjach kryzysowych, takich jak np. pożar. – Obraz z drona przekazywany mógłby być na żywo do osoby koordynującej akcję – wyjaśnia Michał Świeczkowski, kierownik działu bezpieczeństwa i monitoringu ZMPG S.A.

Jak dodaje, ZMPG zdecydowało się uruchomić pracę badawczo-rozwojową nad dronem, ponieważ stwierdziło, iż na rynku jest brak odpowiednich dla jego potrzeb rozwiązań. – Nie ma obecnie na rynku konstrukcji, która spełniałaby nasze oczekiwania – wyjaśnia. Wymogi stawiane dronowi są bardzo konkretne. – Chcemy mieć niezawodną platformę, która będzie przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych, czyli silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza oraz zakłóceń w komunikacji dron-operator – deklaruje.

Świeczkowski wyjaśnia, że przewagą drona, który powstanie w ramach pracy badawczo-rozwojowej nad konstrukcją kupioną, kolokwialnie ujmując, z półki, jest możliwość przetestowania kluczowych komponentów systemu i wyboru tych najlepszych. – Będziemy mogli przetestować kanały komunikacji, które w warunkach portowych narażone są na duże zakłócenia, będziemy mogli przebadać różnego typu sensory, w tym kamery termowizyjne i ocenić, które się sprawdzają a które nie – komentuje.

Dlaczego ZMPG S.A. wybrał na partnera akurat gdyńską firmę Pelixar? Jak wyjaśniają przedstawiciele portu, spółka ta bardzo prężnie rozwija się na polskim rynku bezzałogowych statków powietrznych i technologii bezzałogowych oraz ma duże doświadczenie w badaniu smogu przy użyciu dronów. – Pelixar jest autorem platformy wyposażonej w mechanizm zrzutowy, co jest ważnym elementem naszego projektu, który zakłada próbę dostarczenia dronem małej przesyłki na statek stojący na redzie portu – mówi Świeczkowski.

Bardzo ważne, w ocenie ZMPG S.A., jest również fakt, że Pelixar jest start-upową spółką lokalną. – Bardzo chcielibyśmy stworzyć w Porcie Gdynia komplementarne środowisko dla technologii dronowych. Dodatkowo współpraca ze start-upem idealnie wpisuje się w filozofię firmy, w myśl której ZMPG S.A. nie tylko sięga po innowacyjne rozwiązania mające zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale również uczestniczymy w kształtowaniu środowiska dla ich powstawania i rozwoju – wyjaśnia Świeczkowski.

Wstępny harmonogram projektu zakłada opracowanie prototypowego drona do końca roku. Przedstawiciele ZMPG S.A. podkreślają jednak, że jest to jednak tylko wstępne założenie, gdyż wszystkie projekty badawczo-rozwojowe charakteryzuje duża dynamika i niektóre testy będą wymagały więcej czasu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Pixabay

dodaj komentarz

komentarze


Podróż w ciemność
 
K2. Azjatycka pantera
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Nowa dostawa Homarów-K
GROM’s DNA
Specjalsi pod nowym dowództwem
Strażnicy polskiego nieba
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ratownik w akcji
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Wypadek Rosomaka
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Śmierć gorsza niż wszystkie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Flyer, zdobywca przestworzy
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Dzień, który zmienił bieg wojny
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Kajakami po medale
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Planowano zamach na Zełenskiego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Świat F-35
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
NATO przechodzi do działania
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Święto sportów walki w Warendorfie
Pionierski dron
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Inwestycja w żołnierzy
Wyższe stawki dla niezawodowych
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Rakiety dla polskich FA-50
Ewakuacja Polaków z Izraela
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Więcej na obronność, silniejsze NATO
The Power of Infrastructure
Policjanci w koszarach WOT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO