moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jastrzębie powitały nowe Boeingi

Trzy myśliwce F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin eskortowały nowe pasażerskie Boeingi należące do Polskich Linii Lotniczych LOT. Maszyny narodowego przewoźnika mają okolicznościowe zdobienia: biało-czerwoną flagę i napis „Dumni z niepodległości Polski”. Boeing 787-9 Dreamliner wylądował na Okęciu wczoraj, a Boeing 737 – dziś.

Pasażerskie maszyny przyleciały do Polski prosto z fabryki w Everett w USA. Jastrzębie eskortowały je od granic Polski. – Wykonaliśmy dwie asysty dla pasażerskich samolotów LOT-u. Maszyny przechwytywaliśmy nad linią brzegową Bałtyku – mówi Rattler, pilot F-16 i szef sekcji szkolenia lotniczego 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Rattler był nie tylko koordynatorem obydwu eskort, lecz także pilotem jednego z samolotów biorących w nich udział. Najpierw na wysokości 31 tysięcy stóp przy Boeingach leciały trzy Jastrzębie. Później, nad Grudziądzem, jeden z myśliwców odłączył się i wrócił do bazy w Krzesinach. Pozostałe dwa skierowały się na lotnisko Okęcie. – Wykonaliśmy przejście nad pasem i wróciliśmy do Krzesin – wyjaśnia pilot.

Eskorta trwała około 20 minut, a myśliwce leciały w odległości 200 stóp od Boeingów. – Latamy w zasadzie na takich samych wysokościach jak nowoczesne samoloty pasażerskie, więc taka eskorta to dla nas normalny pułap i prędkość operacyjna – mówi Rattler.

Przygotowanie takiej operacji trwało tydzień, ale jak podkreśla pilot F-16, była ona w dużej mierze świetnie zorganizowana przez LOT. – My musieliśmy wybrać maszyny odpowiednie do takiego lotu oraz załogi i pilotów z odpowiednimi uprawnieniami – opowiada Rattler. Piloci musieli również ustalić odpowiednią dla misji konfigurację myśliwców, a to wiąże się m.in. z zabraniem odpowiedniego zapasu paliwa. – To ważne, bo od tego zależy, na jaką wysokość będzie mógł wejść samolot – tłumaczy jeden z pilotów.

Krzesińscy piloci zadbali o to, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. – Wiem, że w Locie pracują profesjonaliści, tak samo jak w naszej bazie. Chciałem to pokazać podczas tych lotów, zwłaszcza że to wydarzenie obserwowała cała Polska – dodaje Rattler. Podczas wczorajszego lotu trzeba było jednak zmodyfikować przygotowane plany. – Dreamliner, który z fabryki w Everett w USA leciał 12 godzin, sporo nadrobił na tej długiej trasie i nieco za szybko przyleciał. Musieliśmy więc zmienić nasze plany. Nie powiem, żeby to była dla mnie nerwowa sytuacja, po prostu wymagała szybkiej reakcji – mówi wojskowy koordynator eskorty.

Misje eskortowania pasażerskich samolotów to element szkolenia i zadanie zbliżone do tego, czym zajmują się na przykład pary myśliwców podczas dyżuru bojowego. Podobne zadania piloci wykonują również podczas ćwiczeń Renegade, gdy muszą przechwycić statek powietrzny z terrorystami na pokładzie. – Tego typu misje są wykonywane na przykład w sytuacji, gdy cywilny samolot stracił łączność radiową. Wszyscy pamiętamy 2011 rok, gdy kapitan Tadeusza Wrona lądował awaryjnie na Okęciu. Wówczas pasażerskiemu Boeingowi lecącemu na warszawskie lotnisko asystowały myśliwce F-16 z pary dyżurnej – wyjaśnia pilot F-16.

Samoloty pasażerskie, które przyleciały na Okęcie – Boeing 787-9 Dreamliner oraz Boeing 737 – zasilą flotę LOT-u. Będą latały na długich, transatlantyckich trasach, m.in. do Nowego Jorku, Chicago i Toronto. Obydwa mają na sobie specjalne malowania z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości. Umieszczono na nich powiewającą biało-czerwoną flagę, kontur mapy Polski oraz napisy: „Dumni z niepodległości Polski” i „Proud of Poland's Independence”.

Ewa Korsak

autor zdjęć: 31 BLT

dodaj komentarz

komentarze


PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
 
Pierwsza misja Gripenów
Więcej amunicji do Rosomaków
Pracowity dyżur Typhoonów
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Apache’e na horyzoncie
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Wspólna wola obrony
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Podniebny Pegaz
Rodzina na wagę złota
Walka pod napięciem
Medycyna na morzu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Składy wysokiego ryzyka
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Nasi czołgiści najlepsi
Gra o kapitulację
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Pegaz nad Europą
Początek „Burzy”
Nowy prezes PGZ-etu
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Na pomoc po katastrofie
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Więcej na mieszkanie za granicą
Poznać rakietowego Homara
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Ogień z nabrzeża
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Nowa siła uderzeniowa
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Koniec wojny, którego nie znamy
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Gdy sekundy decydują o życiu
Polskie F-16 w służbie NATO
DriX – towarzysz okrętu
Sport kształtuje mentalność
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Wiedza na trudne czasy
Szabla hubalczyków
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa bliżej żołnierzy
Ukwiał z Gdańska
Podniebne wsparcie sojuszników
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO