moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Transportowcy PKW Afganistan RSM

Kiedy większość kontyngentu jeszcze śpi, oni już siedzą w pojazdach oraz w sprzęcie przeładunkowym i czekają na kolejny przylot samolotu. Nieważne, jakie są warunki atmosferyczne albo pora dnia czy nocy. Transportowcy są zawsze w gotowości. I nagle jest - ryk silników i… wylądował kolejny samolot z kraju.

Teraz do akcji wkraczają specjaliści. Przyjmują samolot, podłączają źródło zasilania, udzielają wstępnego instruktażu przybyłym żołnierzom. Otwiera się rampa ładowni, zaczynają rozładunek sprzętu (cargo), w którym jest zaopatrzenie dla całego PKW, tak bardzo wyczekiwane tu, z dala od kraju. Droga powietrzna to jedyna forma dostarczania ludzi i sprzętu z kraju do Afganistanu.

Sekcja transportowa choć nieliczna, działa jak dobrze naoliwiona maszyna. W tak odpowiedzialnej pracy nie ma miejsca na jakieś dodatkowe pytania. Każdy wie, co ma robić, wszyscy rozumieją się bez zbędnych słów. Jedno skinienie i każdy jest na swoim miejscu. Mija dosłownie chwila, a żołnierze oraz towar, który przyleciał samolotem przemieszczane są do miejsca stacjonowania Polskich Żołnierzy.

To, co dzieje się na płycie lotniska, jest już finałem całej operacji transportowej. Wymaga ona wielogodzinnych ustaleń, często międzynarodowych konsultacji, godzin spędzonych nad dokumentami transportowymi, celnymi, inspekcjami „cargo” planowanego do transportu sprzętu drogą powietrzną. Doświadczenie na tych stanowiskach jest nieodzowne. Trzeba polegać na żołnierzach z wieloletnim doświadczeniem w tego rodzaju transporcie. Statek powietrzny błędów nie wybacza.

Do głównych zadań sekcji transportu należy planowanie oraz koordynowanie realizacji zadań związanych z zabezpieczeniem transportu ludzi oraz sprzętu dla pododdziałów wchodzących w skład PKW. Praca w transporcie wymaga bardzo dużej uwagi, dokładnie sprecyzowanych zadań, jak i nieustannego nadzoru nad ich wykonaniem. - Tutaj nie ma miejsca na błędy – mówi szef transportu PKW por. Dawid Konowalczyk. Praca transportowców jest ciężka, trudna, ale również satysfakcjonująca.

Profesjonaliści ściśle współpracują z Sekcją Mobilnego Modułu Przeładunkowego z 10 Blog z Opola, 8 Bazą Lotnictwa Transportowego i Komendą Obsługi Lotniska Wrocław oraz przede wszystkim OTiHNS DORSZ - komórką wiodącą w zakresie określania priorytetów przewozów na potrzeby PKW. Dzięki pełnemu profesjonalizmowi, sekcja transportu PKW Afganistan jest w stanie zabezpieczyć każdy transport lotniczy na teatrze działań.

Dużym, osobistym wyróżnieniem dla szefa transportu por. Dawida Konowalczyka był otrzymany list gratulacyjny od dowódcy operacyjnego RSZ gen. dyw. dr. Sławomira Wojciechowskiego, w którym podkreślił: duże zaangażowanie, własną inicjatywę oraz uzyskanie bardzo dobrych wyników w wypełnianiu zadań mandatowych podczas służby w Polskim Kontyngencie Wojskowym Afganistan Resolute Suport Mission.

Powyższe wyróżnienie oficer ds. transportu potraktował, jako docenienie dotychczasowej pracy nie tylko dla siebie, ale również dla całej sekcji transportu PKW, w skład której wchodzą również mł. chor. Daniel Pęksa, st. szer. Marek Świerkot i st. szer. Przemysław Pietrzyca. - Satysfakcja z wykonywanych zadań oraz wyróżnienia wyższych przełożonych motywują sekcję do dalszego, profesjonalnego wykonywania zadań mandatowych poza granicami kraju - dodał mł. chor. Daniel Pęksa.

Tekst: por. Zbigniew Kuźniar

red. PZ

autor zdjęć: por. Zbigniew Kuźniar

dodaj komentarz

komentarze


Musimy być szybsi niż zagrożenie
 
Strażnicy polskiego nieba
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Świat F-35
Wypadek Rosomaka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Bezpieczniejsza Europa
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wyższe stawki dla niezawodowych
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Policjanci w koszarach WOT
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Święto sportów walki w Warendorfie
Podróż w ciemność
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Kajakami po medale
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Dzieci wojny
Broń przeciwko wrogim satelitom
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Planowano zamach na Zełenskiego
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Czarna Pantera celuje
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Ewakuacja Polaków z Izraela
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Śmierć gorsza niż wszystkie
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
The Power of Infrastructure
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Drukowanie dronów
Prezydent na wschodniej granicy
Pancerny kot w polskim wojsku
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
„Różycki” zwodowany
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Flyer, zdobywca przestworzy
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Ratownik w akcji
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pracowity pobyt w kosmosie
BWP-1 – historia na dekady
Inwestycja w żołnierzy
Demony wojny nie patrzą na płeć

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO