moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie Jastrzębie tankowały w powietrzu

Ponad 20 polskich F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach oraz z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku wraz z holenderską cysterną powietrzną McDonell Douglas KDC-10 z 334 Dywizjonu Transportowego ćwiczyły pełen zakres procedur tankowania w powietrzu. Manewry odbywały się nad Bełchatowem.


– W lotach uczestniczyło ponad 20 polskich F-16 w wersji bojowej oraz szkoleniowej. Jest to standardowe szkolenie, które obowiązuje każdego pilota i jest powtarzane co pół roku – mówi kapitan Marek Kwiatek, rzecznik prasowy 32 Bazy Lotnictwa taktycznego w Łasku. – Sam proces tankowania odbywał się nad Bełchatowem i obejmował uzupełnianie paliwa na przewodzie stałym, zarówno w dzień jak i w nocy.

- W przypadku tak dużej liczby maszyn najważniejsze jest, żeby całość przebiegała sprawnie. Nie wolno tańczyć pod "boomem” - mówi ppłk. pil. Marcin Modrzewski, dowódca 10 eskadry 32 BLT. Jednocześnie podkreśla , że sposób przeprowadzenia operacji zależy od zaplanowanej jeszcze na ziemi części logistycznej. W tym wypadku samoloty podzielono na formacje w skład których wchodziły po dwa F-16 - Aktualnie tankujące myśliwce podchodzą od lewej, reszta czeka na niższym pułapie, w odległości 3000 stóp. Jednej parze zajmuje to około 10 minut - wyjaśnia podpułkownik.

Tankowanie ze sztywnego przewodu (boomera) jest stosowane w większości państw europejskich będących członkami NATO. Rozwiązanie to umożliwia szybszy przepływ paliwa oraz większą stabilność procesu podczas złych warunków atmosferycznych. Dodatkową zaletą jest zdjęcie z barków pilota napełniającego bak odpowiedzialności za podpięcie pod przewód. To operator z pokładu latającej cysterny ma za zadanie wycelować sondą w wlew paliwa. Biorąc pod uwagę stopień trudności manewru, w przypadku wielogodzinnych lotów i obniżonej koncentracji (np. z powodu zmęczenia) ma to niebagatelne znaczenie.

- Niezależnie od tego, czy operacja odbywa się w ciągu dnia czy w nocy, najważniejsze jest, by pilot precyzyjnie kontrolował swoją pozycję - podkreśla ppłk. Marcin Modrzewski - W nocy oczywiście trudniej polegać na wzroku, więc w wykonaniu manewru pomaga system diod zamontowany w tankowcu. Trzeba przy tym pamiętać, by przyciemnić własne oświetlenie pozycyjne, które może razić operatora.

Sam proces tankowania monitorowany jest za pośrednictwem kamer. Pierwsze bojowe użycie systemu miało miejsce podczas wojny w Korei.

Samoloty cysterny mogą zostać także użyte jako transportowce. W takiej roli wystąpiły m.in. podczas misji stabilizacyjnych oraz humanitarnych w Afryce, Azji i Ameryce Środkowej. Za pomocą KDC-10 ewakuowano również obywateli Holandii w czasie przemian politycznych w Indonezji w 1998 roku i uchodźców z Kosowa. Holendrzy dysponują dwiema maszynami tego typu.

Michał Zieliński

autor zdjęć: www.defensie.nl

dodaj komentarz

komentarze

~kobuz
1437833940
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce Sa takie przeslanki, zeby co najmniej trzy pastwa takie maszyny wspolnie posiadaly i uzywaly. Polska, Holandia i zdaje sie ze Belgia, chca korzystac z trzrch maszyn tankujacych. Jest to tansze i jednoczesnie spelnia wszystkie potrzeby lotnictwa. Podobnie ma sie z maszynami transportowymi duzej pojemnosci. Dwie z nich stacjonuja na Wegrzech i kilka NATO krajow moga je uzywac.
7B-E5-D4-D6
~Luke
1437502380
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce
89-B5-6E-3D

Śmierć gorsza niż wszystkie
 
The Power of Infrastructure
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Świat F-35
Pionierski dron
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Policjanci w koszarach WOT
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
„Różycki” zwodowany
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
GROM’s DNA
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Planowano zamach na Zełenskiego
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Dzień, który zmienił bieg wojny
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
K2. Azjatycka pantera
Inwestycja w żołnierzy
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ratownik w akcji
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Flyer, zdobywca przestworzy
Święto sportów walki w Warendorfie
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Wypadek Rosomaka
NATO przechodzi do działania
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Ewakuacja Polaków z Izraela
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Podejrzane manewry na Bałtyku
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Podróż w ciemność
Specjalsi pod nowym dowództwem
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Drukowanie dronów
Pancerny kot w polskim wojsku
Strażnicy polskiego nieba
Rakiety dla polskich FA-50
Nowa dostawa Homarów-K
Musimy być szybsi niż zagrożenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Kajakami po medale
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO