moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie Jastrzębie tankowały w powietrzu

Ponad 20 polskich F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach oraz z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku wraz z holenderską cysterną powietrzną McDonell Douglas KDC-10 z 334 Dywizjonu Transportowego ćwiczyły pełen zakres procedur tankowania w powietrzu. Manewry odbywały się nad Bełchatowem.


– W lotach uczestniczyło ponad 20 polskich F-16 w wersji bojowej oraz szkoleniowej. Jest to standardowe szkolenie, które obowiązuje każdego pilota i jest powtarzane co pół roku – mówi kapitan Marek Kwiatek, rzecznik prasowy 32 Bazy Lotnictwa taktycznego w Łasku. – Sam proces tankowania odbywał się nad Bełchatowem i obejmował uzupełnianie paliwa na przewodzie stałym, zarówno w dzień jak i w nocy.

- W przypadku tak dużej liczby maszyn najważniejsze jest, żeby całość przebiegała sprawnie. Nie wolno tańczyć pod "boomem” - mówi ppłk. pil. Marcin Modrzewski, dowódca 10 eskadry 32 BLT. Jednocześnie podkreśla , że sposób przeprowadzenia operacji zależy od zaplanowanej jeszcze na ziemi części logistycznej. W tym wypadku samoloty podzielono na formacje w skład których wchodziły po dwa F-16 - Aktualnie tankujące myśliwce podchodzą od lewej, reszta czeka na niższym pułapie, w odległości 3000 stóp. Jednej parze zajmuje to około 10 minut - wyjaśnia podpułkownik.

Tankowanie ze sztywnego przewodu (boomera) jest stosowane w większości państw europejskich będących członkami NATO. Rozwiązanie to umożliwia szybszy przepływ paliwa oraz większą stabilność procesu podczas złych warunków atmosferycznych. Dodatkową zaletą jest zdjęcie z barków pilota napełniającego bak odpowiedzialności za podpięcie pod przewód. To operator z pokładu latającej cysterny ma za zadanie wycelować sondą w wlew paliwa. Biorąc pod uwagę stopień trudności manewru, w przypadku wielogodzinnych lotów i obniżonej koncentracji (np. z powodu zmęczenia) ma to niebagatelne znaczenie.

- Niezależnie od tego, czy operacja odbywa się w ciągu dnia czy w nocy, najważniejsze jest, by pilot precyzyjnie kontrolował swoją pozycję - podkreśla ppłk. Marcin Modrzewski - W nocy oczywiście trudniej polegać na wzroku, więc w wykonaniu manewru pomaga system diod zamontowany w tankowcu. Trzeba przy tym pamiętać, by przyciemnić własne oświetlenie pozycyjne, które może razić operatora.

Sam proces tankowania monitorowany jest za pośrednictwem kamer. Pierwsze bojowe użycie systemu miało miejsce podczas wojny w Korei.

Samoloty cysterny mogą zostać także użyte jako transportowce. W takiej roli wystąpiły m.in. podczas misji stabilizacyjnych oraz humanitarnych w Afryce, Azji i Ameryce Środkowej. Za pomocą KDC-10 ewakuowano również obywateli Holandii w czasie przemian politycznych w Indonezji w 1998 roku i uchodźców z Kosowa. Holendrzy dysponują dwiema maszynami tego typu.

Michał Zieliński

autor zdjęć: www.defensie.nl

dodaj komentarz

komentarze

~kobuz
1437833940
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce Sa takie przeslanki, zeby co najmniej trzy pastwa takie maszyny wspolnie posiadaly i uzywaly. Polska, Holandia i zdaje sie ze Belgia, chca korzystac z trzrch maszyn tankujacych. Jest to tansze i jednoczesnie spelnia wszystkie potrzeby lotnictwa. Podobnie ma sie z maszynami transportowymi duzej pojemnosci. Dwie z nich stacjonuja na Wegrzech i kilka NATO krajow moga je uzywac.
7B-E5-D4-D6
~Luke
1437502380
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce
89-B5-6E-3D

Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Apache i Chinook a sprawa polska
W obronie gazoportu
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Jednym głosem w sprawie obronności
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Wyzwaniem – czas
Koniec dzieciństwa
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
W wojsku orientują się najlepiej
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Historia jest po to, by z niej czerpać
Owad z drukarki
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Okiełznać Borsuka
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Drony w natarciu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Nowe horyzonty medyków
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Koniec pewnej epoki
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Maratońskie święto w Warszawie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Weterani pamiętają
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W poszukiwaniu majora Serafina
Kircholm 1605
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pływali jak morscy komandosi
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Medycyna na trudne czasy
Abolicja dla ochotników
Czarna taktyka terytorialsów
Baltexpo ‘25 wystartowały
Brytyjczycy na wschodniej straży
Przedwczesny triumf
Kopuła nad bewupem
Para ratowników i pies w kopalni złota
Europa ma być zdolna do obrony
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Speczespół wybierze „Orkę”
„Road Runner” w Libanie
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Dziki na Legwanach
Rekompensaty na nowych zasadach
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO