moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Atrax – nie tylko do rozpoznania

Może zabrać 15-kilogramowy ładunek, chociaż sam waży o połowę mniej. Wzbija się w powietrze na wysokość kilometra i może w nim spędzić półtorej godziny. Bezzałogowy statek latający Atrax na kieleckich targach został nagrodzony Defenderem.


Specjaliści z warszawskiego Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych mają świadomość, że na rynku jest wiele bezzałogowców, nad którymi pracują wszystkie liczące się lotnicze instytucje naukowo-badawcze oraz branżowe firmy. Szansę na zaistnienie mają tylko innowacyjne i nowatorskie produkty. Jak podkreśla Wojciech Lorenc, który szefuje w ITWL-u pracami badawczo-rozwojowymi, taki jest właśnie quadrokopter Atrax – bezzałogowiec pionowego startu i lądowania.

– Na tle podobnych konstrukcji na rynku zdecydowanie wyróżnia go czas lotu. W podstawowej wersji może spędzić w powietrzu godzinę, a przy dodatkowych ogniwach ten czas wzrasta do dziewięćdziesięciu minut – wyjaśnia Lorenc, dodając, że konkurencyjne konstrukcje dysponują czasem lotu od piętnastu minut do pół godziny.

Polski quadrokopter wyróżnia się również konstrukcją napędu. Aby zapewnić dronowi niezawodność, maszynę wyposażono nie w cztery, a w osiem silników – po dwa dla każdego z czterech dwupłatowych wirników. – Dzięki temu Atrax, w razie awarii jednego z silników, może dalej wykonywać swoje zadania i po ich zakończeniu bezpiecznie wrócić do punktu docelowego – mówi Lorenc.

Atrax, który przy rozpiętości ramion sięgającej 190 centymetrów i 65 centymetrach wysokości, choć waży zaledwie siedem kilogramów, może zabrać ze sobą aż piętnaście kilogramów ładunku. Daje to możliwość zbudowania na jego bazie nie tylko wersji rozpoznawczej, ale również bojowej.

– Obecnie Atrax wyposażony jest jedynie w głowicę optoelektroniczną, dzienną oraz termowizyjną, ale już pracujemy nad jego uzbrojoną wersją. Możliwości w tym zakresie jest sporo, możemy go bowiem wyposażyć np. w nieduży ładunek wybuchowy lub bombę, a docelowo chcielibyśmy także, aby były to niekierowane lub kierowane laserowo pociski – wyjaśnia Wojciech Lorenc.

Innowacyjność Atraxa doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, które nagrodziło twórców bezzałogowca nagrodą Defender.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1410537420
Urządzenie dobrze się prezentuje ze swoimi parametrami i moze być użyte do skrytego podejścia do celu i jego skutecznego zniszczenia. Powinni inžynierowie pomyśleć o miniaturowym bsl wielkości dłoni do celów zwiadowczych. Tylko tej wielkości bsl przetrwa na polu walki nafaszerowanym elektroniką.
3F-95-B2-36
~Stanley
1410417360
Czy jest możliwość zakupu quadrokoptera Atrax do cywilnych zastosowań? Jaka jest cena?
E6-36-AD-C4

Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
 
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Fire from Coast
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Stress test dla systemu ratownictwa
Kilometry pamięci
Żołnierz influencer?
Nowe możliwości spółki Mesko
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Wyzwanie, które integruje
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Biało-czerwona na Monte Cassino
Wyjście z cienia
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Dziękujemy wam, weterani!
Drony na ratunek
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AW149 to przygoda życia
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska dołącza do satelitarnej elity
Amunicja dla czołgów
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Od chaosu do wiktorii
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Bałtycka tarcza
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pamiętają o powstańcach
Szlachetny gest generała
Misja PKW „Olimp” doceniona
Drony Wizjer rozpoznają cel
Alians HSW ze światowym gigantem
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Kolejne K9 dla zawiszaków
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Jak kąsają polskie kły
Trudny los zwycięzców
Nowa mapa garnizonów
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Tajemne uderzenie
Ustawa bliżej żołnierzy
Atom utracony
Letni wypoczynek z MON-em
Nasi czołgiści najlepsi
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Pancerna nauka jazdy
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Wyzwanie, które integruje
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO