moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Atrax – nie tylko do rozpoznania

Może zabrać 15-kilogramowy ładunek, chociaż sam waży o połowę mniej. Wzbija się w powietrze na wysokość kilometra i może w nim spędzić półtorej godziny. Bezzałogowy statek latający Atrax na kieleckich targach został nagrodzony Defenderem.


Specjaliści z warszawskiego Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych mają świadomość, że na rynku jest wiele bezzałogowców, nad którymi pracują wszystkie liczące się lotnicze instytucje naukowo-badawcze oraz branżowe firmy. Szansę na zaistnienie mają tylko innowacyjne i nowatorskie produkty. Jak podkreśla Wojciech Lorenc, który szefuje w ITWL-u pracami badawczo-rozwojowymi, taki jest właśnie quadrokopter Atrax – bezzałogowiec pionowego startu i lądowania.

– Na tle podobnych konstrukcji na rynku zdecydowanie wyróżnia go czas lotu. W podstawowej wersji może spędzić w powietrzu godzinę, a przy dodatkowych ogniwach ten czas wzrasta do dziewięćdziesięciu minut – wyjaśnia Lorenc, dodając, że konkurencyjne konstrukcje dysponują czasem lotu od piętnastu minut do pół godziny.

Polski quadrokopter wyróżnia się również konstrukcją napędu. Aby zapewnić dronowi niezawodność, maszynę wyposażono nie w cztery, a w osiem silników – po dwa dla każdego z czterech dwupłatowych wirników. – Dzięki temu Atrax, w razie awarii jednego z silników, może dalej wykonywać swoje zadania i po ich zakończeniu bezpiecznie wrócić do punktu docelowego – mówi Lorenc.

Atrax, który przy rozpiętości ramion sięgającej 190 centymetrów i 65 centymetrach wysokości, choć waży zaledwie siedem kilogramów, może zabrać ze sobą aż piętnaście kilogramów ładunku. Daje to możliwość zbudowania na jego bazie nie tylko wersji rozpoznawczej, ale również bojowej.

– Obecnie Atrax wyposażony jest jedynie w głowicę optoelektroniczną, dzienną oraz termowizyjną, ale już pracujemy nad jego uzbrojoną wersją. Możliwości w tym zakresie jest sporo, możemy go bowiem wyposażyć np. w nieduży ładunek wybuchowy lub bombę, a docelowo chcielibyśmy także, aby były to niekierowane lub kierowane laserowo pociski – wyjaśnia Wojciech Lorenc.

Innowacyjność Atraxa doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, które nagrodziło twórców bezzałogowca nagrodą Defender.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1410537420
Urządzenie dobrze się prezentuje ze swoimi parametrami i moze być użyte do skrytego podejścia do celu i jego skutecznego zniszczenia. Powinni inžynierowie pomyśleć o miniaturowym bsl wielkości dłoni do celów zwiadowczych. Tylko tej wielkości bsl przetrwa na polu walki nafaszerowanym elektroniką.
3F-95-B2-36
~Stanley
1410417360
Czy jest możliwość zakupu quadrokoptera Atrax do cywilnych zastosowań? Jaka jest cena?
E6-36-AD-C4

Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
Starcie pancerniaków
Grecka walka z sabotażem
Koniec dzieciństwa
Odznaczenia za wzorową służbę
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Wellington „Zosia” znad Bremy
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
OPW budują świadomość obronną
Rusza program „wGotowości”
Mity i manipulacje
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Jesteśmy dziećmi wolności
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kolejny kontrakt Dezametu
Inwestycja w bezpieczeństwo
Sukces Polaka w biegu z marines
Sportowcy na poligonie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Kircholm 1605
Czy to już wojna?
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Nie daj się zhakować
Zasiać strach w szeregach wroga
Kaman – domknięcie historii
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mundurowi z benefitami
Awanse w dniu narodowego święta
Arteterapia dla weteranów
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Marynarze mają nowe motorówki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Polski „Wiking” dla Danii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
Gdy ucichnie artyleria
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Dzień wart stu lat
Lojalny skrzydłowy bez pilota
„Road Runner” w Libanie
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO