moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pokazy lotnicze będą bezpieczniejsze

Zakaz lotów nad publicznością, konieczność utrzymywania określonej wysokości i prędkości samolotu oraz rejestrowanie lotu kamerą wideo – to tylko niektóre zmiany dotyczące organizowania lotniczych imprez. Przepisy weszły w życie tuż przed otwarciem sezonu.


Dotychczasowe przepisy powstały w 2003 roku i – zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego – wymagały doprecyzowania. Dlatego Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opracowało, w porozumieniu z resortami obrony i spraw wewnętrznych, nowe, bardziej szczegółowe rozporządzenie określające warunki organizacji pokazów lotniczych.

Zmiany weszły w życie pod koniec maja. Co się zmieniło? Przede wszystkim organizatorzy pokazu lotniczego mają obowiązek wyznaczenia dwóch stref: pokazu i publiczności. Nad tą ostatnią nie mogą już przelatywać samoloty, z kolei strefa pokazu ma być zamknięta dla samolotów nie biorących udziału w imprezie. Takie rozwiązanie ma zapobiec ewentualnemu zderzeniu samolotów.

– Organizatorzy muszą także określić minimalne warunki atmosferyczne, w jakich mogą odbyć się pokazy oraz wyznaczyć miejsca awaryjnych lądowań – wymienia Marta Chylińska, rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Więcej będzie też papierkowej roboty. Organizatorzy przed każdym pokazem, będą musieli przygotować specjalny program, w którym wpiszą m.in. informacje dotyczące członków załogi, typu samolotu oraz czasu trwania lotu pokazowego. W tej dokumentacji muszą się też znaleźć dane o wysokości i prędkości przelotu. Wysokość nad ziemią np. samolotów kategorii III (czyli o napędzie tłokowym, turbinowym, turbośmigłowym lub elektrycznym lecących z maksymalną prędkością 280 km/h) nie będzie mogła być niższa jak 50 metrów nad ziemią.

Rozporządzenie wprowadziło wymóg rejestrowania wideo wszystkich lotów oraz nagrywania rozmów radiowych z pilotami. – Wszystko po to, by w razie wypadku można było odtworzyć jego przebieg. Dane te będą musiały być przechowywane przez rok – mówi Marta Chylińska z ULC.

Rozporządzenie precyzuje też czas „pracy w powietrzu” członków załóg podczas pokazu. Każdy z nich będzie mógł spędzić w samolocie maksymalnie pięć godzin, przy czym jednorazowy wylot nie może być już dłuższy niż 60 minut. Po każdej wylatanej godzinie członkowie załogi muszą zrobić półgodzinną przerwę.

Zdaniem ppłk Artura Goławskiego, rzecznika prasowego Dowództwa Sił Powietrznych, nowe przepisy na pewno zwiększą bezpieczeństwo imprez lotniczych. Jednak zaznacza, że rozporządzenie stanie się wskazówką przede wszystkim dla cywilnych organizatorów pokazów. – W przypadku wojskowych pokazów lotniczych część z rozwiązań ujętych w nowym rozporządzeniu obowiązywała nas już wcześniej. Mamy własne, wewnętrzne przepisy, które nakładały obowiązek na przykład oddzielenia strefy pokazów od strefy dla publiczności – wyjaśnia ppłk Goławski.

Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo pokazów lotniczych. Urząd Lotnictwa Cywilnego, który brał udział w opracowywaniu nowych przepisów, przeanalizował imprezy lotnicze z ostatnich siedmiu lat i wypadki, które się podczas nich zdarzyły. M.in. na Airshow w Radomiu w 2007 roku, gdy doszło do zderzenia dwóch samolotów z zespołu akrobacyjnego „Żelazny”. Zginęło wówczas dwóch pilotów. Z kolei w 2009 roku doszło do katastrofy białoruskiego myśliwca Su-27. Dwa lata później, na 5 Płockim Pikniku Lotniczym, zginął polski pilot akrobacyjny.

PG

autor zdjęć: Artur Weber / DPI MON

dodaj komentarz

komentarze


Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
 
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część druga
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Ramię w ramię z aliantami
Zachować właściwą kolejność działań
Prawda o zbrodni katyńskiej
Sprawa katyńska à la española
Przygotowania czas zacząć
Rakiety dla Jastrzębi
V Korpus z nowym dowódcą
Optyka dla żołnierzy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kolejne FlyEle dla wojska
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, epilog
Odstraszanie i obrona
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Na straży wschodniej flanki NATO
Głos z katyńskich mogił
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Zmiany w dodatkach stażowych
Kadisz za bohaterów
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Barwy walki
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Front przy biurku
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Strażacy ruszają do akcji
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Szarża „Dragona”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Zbrodnia made in ZSRS
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mundury w linii... produkcyjnej
NATO on Northern Track
Święto stołecznego garnizonu
Szpej na miarę potrzeb
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO na północnym szlaku
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ocalały z transportu do Katynia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO