moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uczą się bezpiecznych skoków

Kilkudziesięciu żołnierzy skacze z pokładu samolotu M-28 Bryza i śmigłowca W-3 Sokół. Na lotnisku w Mirosławcu rozpoczęło się szkolenie instruktorów spadochronowych z Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Lądowych. Skoki, także nocne wykonują z wysokości od tysiąca do czterech tysięcy metrów. 

Do Mirosławca przyjechało 30 instruktorów i kandydaci na instruktorów spadochronowych z kilku jednostek lotniczych Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Lądowych.  Zajęcia z nimi prowadzi ppłk Wojciech Polczyk szef Ośrodka Służby Spadochronowo-Ratowniczej z Krzesin.  – Uczymy kolegów, jak postępować w sytuacjach awaryjnych. Muszą wiedzieć, jak zachować się podczas lotu na spadochronie ratowniczym, a później bezpiecznie wylądować – tłumaczy jeden z prowadzących szkolenie.

Instruktorzy w Mirosławcu będą oddawać skoki w dzień ale też nocą z pułapów od tysiąca do czterech tysięcy metrów. Tylko w środę każdy uczestnik szkolenia wykonał po pięć skoków z pokładu M-28 lub W-3 Sokół. Instruktorzy wykorzystują spadochrony Silhouette oraz Falcon.

Szkolący się biorą też udział w zajęciach teoretycznych. Uczą się wszystkiego, od zasad skoku po układanie spadochronów głównych i zapasowych. Poznają sprzęt, który ma zapewniać bezpieczeństwo podczas oblotów (lotów próbnych po naprawach, remontach) samolotów transportowych, odrzutowych i śmigłowców. Do końca czerwca skoczą w sumie 100 razy, między innymi na spadochronach L-2 Kadet. W lipcu czeka ich egzamin. Jeśli zaliczą go pomyślnie, otrzymają tytuł instruktora III klasy.

– Każdy instruktor w celu podtrzymywania kwalifikacji musi wykonać rocznie odpowiednią liczbę skoków w zależności od posiadanej klasy – mówi ppłk Artur Goławski. Szkolenie jest okazją do „wyskakania” tej normy. Instruktorzy posiadający III klasę specjalisty muszą skoczyć w roku 40 razy, lotnicy z II klasą – 30 razy, a żołnierze legitymujący się klasą I oraz mistrzowską wykonują 20 skoków spadochronowych rocznie.

MKS

autor zdjęć: st. kpr. Paweł Zieliński (22 BLT)

dodaj komentarz

komentarze


Henry Szymanski na tropie prawdy
 
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Gra o kapitulację
DriX – towarzysz okrętu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Szabla hubalczyków
Ogień z nabrzeża
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Koniec wojny, którego nie znamy
Wiedza na trudne czasy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Sport kształtuje mentalność
Składy wysokiego ryzyka
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Ustawa bliżej żołnierzy
Początek „Burzy”
Rodzina na wagę złota
Podniebny Pegaz
Apache’e na horyzoncie
Polskie F-16 w służbie NATO
Poznać rakietowego Homara
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Pegaz nad Europą
Wspólna wola obrony
Ukwiał z Gdańska
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Więcej na mieszkanie za granicą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej polskiego trotylu dla USA
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Pracowity dyżur Typhoonów
Podniebne wsparcie sojuszników
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Na pomoc po katastrofie
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Gdy sekundy decydują o życiu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Filary bezpieczeństwa
Walka pod napięciem
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Więcej amunicji do Rosomaków
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Pierwsza misja Gripenów
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Nowa siła uderzeniowa
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Medycyna na morzu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO