moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze polecieli po serce

Dzień zaczął się dla nich o czwartej rano. Załoga samolotu należącego do Marynarki Wojennej przywiozła dziś z Warszawy serce do przeszczepu. Na organ czekała 33-letnia kobieta. Operację przeprowadzono w gdańskiej Klinice Kardiochirurgii Uniwersytetu Medycznego.

Samolot An-28 poderwał się z lotniska w Gdyni jeszcze przed świtem. O piątej rano był w Warszawie. Potem kilka godzin oczekiwania na wojskowym Okęciu – pobranie serca to przecież niezwykle skomplikowana operacja. Wreszcie o 10.21 maszyna ponownie wzbiła się w powietrze, by godzinę później wylądować w Gdańsku-Rębiechowie. Tam czekała już na nią karetka transplantacyjna, która przewiozła organ do Kiniki Kardiochirurgii Uniwersytetu Medycznego.
– Na serce od roku czekała 33-letnia kobieta. Pod koniec ubiegłego roku jej przypadek został uznany za pilny – wyjaśnia Sebastian Batkiewicz, lekarz z gdańskiej kliniki. O 13.15 serce zaczęło bić w ciele pacjentki. Operacja zakończyła się niespełna dwie godziny później.

Serce pobrane od dawcy musi trafić do pacjenta niemal natychmiast. – Im szybciej się to stanie, tym lepiej. Dobrze, jeśli zmieścimy się w czterech godzinach – podkreśla Batkiewicz. – Dlatego, jeśli organ trzeba sprowadzić z odległości przekraczającej sto kilometrów, zazwyczaj korzystamy z samolotu – dodaje. W takich wypadkach często pomaga wojsko.

– Gdańska klinika przeprowadziła już 26 przeszczepów serca. Nasze lotnictwo w siedmiu przypadkach pomagało transportować organ pobrany od dawcy – tłumaczy kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy Marynarki Wojennej.

Organy do przeszczepu przewożą piloci wszystkich rodzajów wojsk. Pierwszy lot wykonali w połowie lat 80. Od tamtej pory transportując organy, spędzili w powietrzu przeszło siedem tysięcy godzin. Od dwóch lat udział armii w tego typu lotach reguluje umowa zawarta pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia.

W dzisiejszej akcji wzięli udział kpt. mar. pil. Roman Czyż (dowódca załogi), kpt. mar. pil. Marek Buczek (drugi pilot) oraz chor. sztab. mar. Mariusz Wojciechowski (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpr. Wojciech Prokopczyk

dodaj komentarz

komentarze


MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Brytyjczycy na wschodniej straży
Standardy NATO w Siedlcach
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Niespokojny poranek pilotów
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Wellington „Zosia” znad Bremy
Mundurowi z benefitami
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Inwestycja w bezpieczeństwo
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kaman – domknięcie historii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Męska sprawa: profilaktyka
Starcie pancerniaków
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Marynarze mają nowe motorówki
Koniec dzieciństwa
Marynarze podjęli wyzwanie
Szansa na nowe życie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kolejny kontrakt Dezametu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Mity i manipulacje
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
„Road Runner” w Libanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Pomnik nieznanych bohaterów
Nie daj się zhakować
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Odznaczenia za wzorową służbę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Abolicja dla ochotników
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Husarze bliżej Polski
Zasiać strach w szeregach wroga
Sportowcy na poligonie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Rusza program „wGotowości”
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Kircholm 1605

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO