moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jest kupiec na Jaki

Agencja Mienia Wojskowego ma wreszcie szansę sprzedać dwa samoloty Jak-40, którymi latali najważniejsi polscy politycy. Po trzech nieudanych przetargach zainteresowała się nimi jedna z polskich firm. Jeśli negocjacje zakończą się pomyślnie, umowa na sprzedaż maszyn zostanie podpisana w I kwartale 2013 roku.

Zainteresowana samolotami firma nie jest ich docelowym nabywcą. Kto nim będzie, objęte jest tajemnicą handlową. Ponieważ według obowiązujących polskich przepisów Jaki są za głośne, nie będą mogły latać w naszym kraju. Kupi je więc zapewne zagraniczny oferent.

Samolotów i części zamiennych do nich nie udało się, mimo obniżania ceny, sprzedać w trzech organizowanych wcześniej przetargach. Po zakończeniu ostatniego z nich w połowie października Agencja Mienia Wojskowego wysłała do firm zaproszenia do składania ofert w tzw. trybie sprzedaży poprzetargowej.

Oferty mogły spływać do końca listopada. Ostatniego dnia Agencja otrzymała od polskiej firmy list intencyjny. – To podstawa do rozpoczęcia negocjacji handlowych. Jeśli ustalimy cenę i warunki transakcji, umowa zostanie podpisana w I kwartale 2013 r. – zapowiada Małgorzata Golińska, rzeczniczka AMW.

Pierwsze spotkanie w sprawie sprzedaży zaplanowano na grudzień. – Omówimy szczegóły przejęcia przez AMW samolotów od wojska i przekazania ich nowemu właścicielowi – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego AMW. Maszyny, które stoją teraz w bazie lotniczej w Mińsku Mazowieckim, armia przekaże AMW tuż przed podpisywaniem przez nią umowy sprzedaży. Nabywców będą też interesowały m.in. kwestie ubezpieczenia samolotów i certyfikaty, które pozwolą na dalszą eksploatację maszyn.


Oba oferowane Jaki-40 to luksusowe wersje tych samolotów, przystosowane do przewozu 15 pasażerów. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, gdy komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała krytykujący go raport.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast inna vipowska maszyna, należący niegdyś do pułku TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu z transakcji trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.


AD

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze


Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
 
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Ewakuacja Polaków z Izraela
Święto sportów walki w Warendorfie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świat F-35
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
K2. Azjatycka pantera
Ratownik w akcji
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Specjalsi pod nowym dowództwem
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Wypadek Rosomaka
Podróż w ciemność
NATO przechodzi do działania
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
The Power of Infrastructure
Pionierski dron
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
GROM’s DNA
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Rakiety dla polskich FA-50
Podejrzane manewry na Bałtyku
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Kajakami po medale
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Wyższe stawki dla niezawodowych
Flyer, zdobywca przestworzy
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Planowano zamach na Zełenskiego
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Policjanci w koszarach WOT
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowa dostawa Homarów-K
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Strażnicy polskiego nieba
Inwestycja w żołnierzy
Śmierć gorsza niż wszystkie
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Dzień, który zmienił bieg wojny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO