moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nocna akcja bez finału

Dziś w nocy śmigłowiec ratowniczy Marynarki Wojennej został wezwany na pomoc przez załogę szwedzkiego promu. Miał przewieźć do szpitala pasażera, który spadł ze schodów. Ten jednak odmówił opuszczenia statku.


Prom „Stena Vision” płynął z Karlskrony do Gdyni. O 1:36 jego załoga wezwała na pomoc śmigłowiec ratowniczy „Anakonda” z lotniska w Gdyni Babich Dołach. Poszło o 49-letniego Szweda. Ze wstępnych informacji wynikało, że mógł on doznać urazu spadając ze schodów. – Prom znajdował się około stu kilometrów na północny zachód od Rozewia. Dotarcie do niego zajęło ekipie ratowniczej blisko godzinę – relacjonuje kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik Marynarki Wojennej.

O godzinie 2:24 lekarz zszedł ze śmigłowca na pokład statku i przebadał mężczyznę. Nie stwierdził u niego żadnych widocznych objawów uszkodzenia ciała. Szwed zapewniał, że czuje się dobrze. Niezależnie od tego lekarz zalecił transport do szpitala. Poszkodowany jednak odmówił. Tłumaczył, że zgodzi się na transport tylko wówczas, kiedy poleci z nim żona. – A to wbrew przepisom. Mówią one, że na pokład śmigłowca ratowniczego osoba towarzysząca może wejść tylko wówczas, kiedy poszkodowany jest osobą niepełnoletnią – wyjaśnia kmdr por. Zajda.

„Anakonda” wróciła zatem do Gdyni bez Szweda. Zajda podkreśla, że z taką sytuacją spotkał się po raz pierwszy. – Poszkodowany bezwzględnie powinien zastosować się do zaleceń lekarza. Po upadku mógł przecież doznać obrażeń wewnętrznych, które są trudne do wykrycia we wstępnym badaniu. Odmawiając transportu do szpitala, naraził się na niebezpieczeństwo – zaznacza kmdr por. Zajda.

Dwa śmigłowce Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej pełnią dyżury ratownicze w Gdyni Babich Dołach i Darłowie. Wspiera je załoga samolotu patrolowego „Bryza”, dyżurująca na lotnisku w Siemirowicach.

W ciągu ostatnich dwóch dekad lotnicy morscy uczestniczyli w 527 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 274 osobom. Jak przyznaje Zajda, czasem zdarzają się im fałszywe alarmy. Tak było choćby na początku tego roku, kiedy do ratowników dotarł sygnał zarejestrowany przez stacje odbioru z Rosji i Kanady. Wynikało z niego, że w okolicach Lęborka mógł rozbić się samolot. Kiedy śmigłowiec przybył na miejsce okazało się, że sygnał pochodzi ze złomowiska. Armator trzymał tam wycofane z użytku kutry. Zapomniał jednak wymontować z nich nadajników alarmowych. Jeden z nich wysłał sygnał SOS.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~Derim
1353092580
Wczoraj ludzie w Zawadzie od godz 19 do 1 w nocy nie mieli prądu przez jakaś awiare. Przygotowania do wigilii a wszędzie ciemno W jakim my chorym kraju żyjemy . A ludzie jeszcze maja wątpliwości czy budować elektrownie atomowa czy nie. Jeżeli nie zbudujemy to w 2020 roku będzie bakowalo energii. Elektrownie węglowe są bardziej szkodliwe niż węglowe
6D-67-72-3C
~Peter
1353022500
Wczoraj ludzie w Zawadzie od godz 19 do 1 w nocy nie mieli prądu przez jakaś awiare. Przygotowania do wigilii a wszędzie ciemno W jakim my chorym kraju żyjemy . A ludzie jeszcze maja wątpliwości czy budować elektrownie atomowa czy nie. Jeżeli nie zbudujemy to w 2020 roku będzie bakowalo energii. Elektrownie węglowe są bardziej szkodliwe niż węglowe
F7-C8-29-61
~GJ
1352716140
Co za cyrk,ile to kosztowało? Ratownictwo morskie powinno być przejęte przez MSW a nie działać w strukturach MON
65-6B-15-70

Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nocny patrol myśliwców
Czołg K2 made in Poland
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Inwestycje w mobilność wojska
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Pucharowe zmagania Polaków
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
BWR-1 – weteran po liftingu
7TP – czołg kompromisu
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Zmodernizowany Leopard 2PL
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Zmiana warty na wschodniej granicy
Terytorialsi zawitają do Płocka
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Cisza przed wojną
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Cześć bohaterom naszej wolności
Rekompensaty na ostatniej prostej
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Las Pamięci uczci poległych
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Kolarskie święto w stolicy
Warsztat na kółkach dla F-16
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Warszawo, do broni!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Na ratunek pancerniakom
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Stańcie do apelu!
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
W drodze po młodszego nurka
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Orlik na Alfę
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Cel: wyszkolić podoficera
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Czas próby
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
K2 będą produkowane w Polsce
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Pieta Michniowska
Ostatnia niedziela…
Na rosyjskim pasku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO