moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Integracja Homarów

Konsorcjum PGZ-WWR dostarczy Siłom Zbrojnym RP kolejną transzę ciężarówek Jelcz i zamontuje na nich wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe Homar-K, czyli koreańskie systemy ogniowe K239 Chunmoo. Umowa, którą Agencja Uzbrojenia zawarła z konsorcjum, zakłada, że 198 podwozi zostanie przekazanych przez producenta w latach 2024–2027. Wartość kontraktu to 1,5 mld zł.

O podpisaniu umowy pomiędzy reprezentującą Skarb Państwa Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ-WWR, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., poinformował dziś wiceminister obrony Paweł Bejda. „Istotny kontrakt dla polskiego przemysłu obronnego. Kupujemy następną, liczącą 198 pojazdów, partię polskich samochodów Jelcz dla wyrzutni Homar-K. Wkrótce spodziewamy się dostaw kolejnych wyrzutni tego typu dla Wojska Polskiego” – napisał sekretarz stanu w mediach społęcznościowych.

To już drugi kontrakt wykonawczy związany z umową ramową podpisaną w listopadzie 2022 roku z konsorcjum PGZ-WWR. Zakłada ona wyposażenie wojska w amerykańskie systemy ogniowe M142 HIMARS, które otrzymały kryptonim Homar-A, oraz koreańskie wyrzutnie K239 Chunmoo, kryptonim Homar-K. Na mocy porozumienia polskie firmy zbrojeniowe dostarczą nie tylko podwozia do wyrzutni Homar-A i Homar-K i będą odpowiadać za ich integrację, lecz również wyprodukują przeznaczone do nich wozy rozpoznawcze, wozy dowodzenia, wozy amunicyjne, wozy ewakuacji technicznej oraz systemy łączności i radary.

W ramach pierwszej, podpisanej w grudniu 2022 roku umowy wykonawczej konsorcjum PGZ-WWR zobowiązało się dostarczyć na potrzeby wyrzutni Homar-A i Homar-K prawie 60 specjalistycznych podwozi Jelcza – model P882.57. Dostawy tych pojazdów już trwają. – Tempo i sposób realizacji dostaw w ramach pierwszej umowy wykonawczej zawartej pomiędzy konsorcjum PGZ-WWR a Agencją Uzbrojenia pokazały, że potrafimy wspólnie realizować to zadanie. Duża w tym zasługa zwłaszcza spółki Jelcz i całej jej załogi, która zwiększyła tempo produkcji podwozi na potrzeby zarówno tego, jak i pozostałych programów modernizacyjnych – komentuje Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.

Na mocy drugiej, podpisanej właśnie umowy konsorcjum PGZ-WWR przekaże polskiej armii dwa różne typy podwozi Jelcza – 90 sztuk obecnie produkowanego modelu 882.57 i 108 egzemplarzy najnowszej, trzeciej generacji Jelcza, oznaczonej jako 883.57. Jej premiera miała miejsce na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Dostawy są rozłożone na lata 2024–2027.

Konsorcjum PGZ-WWR tworzą: PGZ S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz Sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. oraz PIT-Radwar S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpr. Jarosław Kusz/ 18DZ, DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
 
Viva Polaki! Viva liberatori!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Medycyna na morzu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Double Eagle – podwodny tropiciel
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Baltic Sea Under Control
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Polskie F-16 w służbie NATO
Rex Bolizlavus
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Kolejowy sabotaż udaremniony
Pierwsza misja Gripenów
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Sport kształtuje mentalność
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wyrok za tragiczny wypadek
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Powstaje armia dronów
Podniebny Pegaz
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
W Ełku wykuwają charaktery
Wyścig zbrojeń wystartował
Debiut polskiego AW149
Szabla hubalczyków
Pracowity dyżur Typhoonów
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Podniebne wsparcie sojuszników
Składy wysokiego ryzyka
Zatopiony problem
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Więcej amunicji do Rosomaków
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Rodzina na wagę złota
Święto ludzi z pasją
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
„Pułaski” na Atlantyku
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Więcej polskiego trotylu dla USA
Zwycięstwo mordercy
Strażnik nieba
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej na mieszkanie za granicą
Poznać rakietowego Homara
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy dekady DGW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO