moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Integracja Homarów

Konsorcjum PGZ-WWR dostarczy Siłom Zbrojnym RP kolejną transzę ciężarówek Jelcz i zamontuje na nich wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe Homar-K, czyli koreańskie systemy ogniowe K239 Chunmoo. Umowa, którą Agencja Uzbrojenia zawarła z konsorcjum, zakłada, że 198 podwozi zostanie przekazanych przez producenta w latach 2024–2027. Wartość kontraktu to 1,5 mld zł.

O podpisaniu umowy pomiędzy reprezentującą Skarb Państwa Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ-WWR, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., poinformował dziś wiceminister obrony Paweł Bejda. „Istotny kontrakt dla polskiego przemysłu obronnego. Kupujemy następną, liczącą 198 pojazdów, partię polskich samochodów Jelcz dla wyrzutni Homar-K. Wkrótce spodziewamy się dostaw kolejnych wyrzutni tego typu dla Wojska Polskiego” – napisał sekretarz stanu w mediach społęcznościowych.

To już drugi kontrakt wykonawczy związany z umową ramową podpisaną w listopadzie 2022 roku z konsorcjum PGZ-WWR. Zakłada ona wyposażenie wojska w amerykańskie systemy ogniowe M142 HIMARS, które otrzymały kryptonim Homar-A, oraz koreańskie wyrzutnie K239 Chunmoo, kryptonim Homar-K. Na mocy porozumienia polskie firmy zbrojeniowe dostarczą nie tylko podwozia do wyrzutni Homar-A i Homar-K i będą odpowiadać za ich integrację, lecz również wyprodukują przeznaczone do nich wozy rozpoznawcze, wozy dowodzenia, wozy amunicyjne, wozy ewakuacji technicznej oraz systemy łączności i radary.

W ramach pierwszej, podpisanej w grudniu 2022 roku umowy wykonawczej konsorcjum PGZ-WWR zobowiązało się dostarczyć na potrzeby wyrzutni Homar-A i Homar-K prawie 60 specjalistycznych podwozi Jelcza – model P882.57. Dostawy tych pojazdów już trwają. – Tempo i sposób realizacji dostaw w ramach pierwszej umowy wykonawczej zawartej pomiędzy konsorcjum PGZ-WWR a Agencją Uzbrojenia pokazały, że potrafimy wspólnie realizować to zadanie. Duża w tym zasługa zwłaszcza spółki Jelcz i całej jej załogi, która zwiększyła tempo produkcji podwozi na potrzeby zarówno tego, jak i pozostałych programów modernizacyjnych – komentuje Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A.

Na mocy drugiej, podpisanej właśnie umowy konsorcjum PGZ-WWR przekaże polskiej armii dwa różne typy podwozi Jelcza – 90 sztuk obecnie produkowanego modelu 882.57 i 108 egzemplarzy najnowszej, trzeciej generacji Jelcza, oznaczonej jako 883.57. Jej premiera miała miejsce na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Dostawy są rozłożone na lata 2024–2027.

Konsorcjum PGZ-WWR tworzą: PGZ S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz Sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. oraz PIT-Radwar S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpr. Jarosław Kusz/ 18DZ, DGRSZ

dodaj komentarz

komentarze


Pancerniacy jadą na misję
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
The Taste of Military Service
Aby granica była bezpieczna
Służba w kadrze
Panczeniści na podium w Hamar
Kalorie to nie wszystko
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Smak służby
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Szwedzi w pętli
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Polski Rosomak dalej w produkcji
Combat 56 u terytorialsów
Kto zostanie Asem Sportu?
Nowe K9 w Węgorzewie
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Niebo pod osłoną
Dzień wart stu lat
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojsko ma swojego satelitę!
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Historyczna „Wisła”
Trałowce do remontu
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Militarne Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Seryjny Heron coraz bliżej
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Kolejne AW149 nadlatują
Amunicja od Grupy WB
Niemieckie wsparcie z powietrza
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Odpalili K9 Thunder
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Plan na WAM
Gala Boksu na Bemowie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
W ochronie granicy
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
„Burza” nabiera kształtów
Wisła dopłynęła
Najdłuższa noc
Śnieżnik gotowy na Groty
Gdy ucichnie artyleria
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Święto sportowców w mundurach
Niemcy dla Tarczy Wschód
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO