moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Gniewko” z banderą

Kolejny z serii sześciu holowników B 860 rozpoczął służbę w marynarce wojennej. Tym razem bandera pomocniczych jednostek pływających po raz pierwszy załopotała nad pokładem H-1 „Gniewko”, który wszedł w skład 3 Flotylli Okrętów. Holownik będzie służył m.in. do transportu ludzi i towarów.

– Wręczam panu chorążemu banderę jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej RP dla holownika H-1. Niech jednostka nosi ją z honorem, a załoga służy jej wiernie – mówił kadm. Mirosław Jurkowlaniec, dowódca 3 Flotylli Okrętów, zwracając się do dowódcy „Gniewka”. Skromna uroczystość wprowadzenia H-1 do służby odbyła się w gdyńskim porcie wojennym wczoraj przed południem. Sam holownik dotarł tam ze stoczni pod koniec marca.

– Jednostka jest piękna i nowoczesna. Zdążyłem ją poznać dobrze, ponieważ jako przyszły dowódca miałem swój udział w jej budowie – przyznaje chor. mar. Patrycjusz Goryl, który dowodzi „Gniewkiem”. – Członkowie załogi szkieletowej wychodzili z pracownikami stoczni na próby morskie. Mieliśmy okazję manewrować, obsługiwać urządzenia łączności czy nawigacji. W porównaniu z holownikami starszego typu przeskok jest naprawdę spory – dodaje.

H-1 góruje nad nimi pod względem manewrowości. Nowy holownik został wyposażony w pędniki azymutalne, które pozwalają mu wykonać zwrot niemalże w miejscu, płynąć bokiem, po ukosie oraz utrzymać określoną pozycję bez rzucania kotwicy. – To jednostka bardzo silna, zapewniają jej to silniki o mocy 1200 kW. „Gniewko” ma takie dwa. Dzięki nim może na przykład holować obiekty o masie sięgającej 35 ton. Dla porównania uciąg holowników starszego typu nie przekracza 20 ton – wyjaśnia dowódca H-1. Do tego na pokładzie „Gniewko” pomieści ładunek o łącznej masie czterech ton.

Nowy holownik ma blisko trzydzieści metrów długości i szerokość nieznacznie przekraczającą dziesięć metrów. Jego wyporność została obliczona na 490 ton, zaś jego załoga liczy dziesięć osób. „Gniewko” będzie zabezpieczał większe okręty podczas manewrowania w portach. W razie potrzeby może je na przykład dopchnąć do nabrzeża. Inne zadania, do których został przygotowany, wiążą się między innymi z usuwaniem unoszących się na powierzchni morza plam oleju, wyławianiem torped ćwiczebnych, holowaniem tarcz stanowiących cel podczas artyleryjskich strzelań czy ewakuacją marynarzy z uszkodzonych jednostek. „Gniewko” posłuży też do transportu ludzi i towarów. – Zaraz po podniesieniu bandery, rozpoczynamy badania eksploatacyjno-wojskowe. Podczas nich sprawdzimy funkcjonowanie okrętowych mechanizmów i obowiązujących na pokładzie procedur. Będziemy się też przygotowywali do zadań O1 i O2. Pierwsze sprawdza gotowość jednostki do wyjścia z portu, drugie – do samodzielnego operowania na morzu – tłumaczy chor. mar. Goryl. Na ich wykonanie załoga ma pół roku.

„Gniewko” to drugi z serii sześciu holowników, które z myślą o polskiej marynarce buduje stocznia Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. W lutym do służby wszedł pierwszy z nich. H-11 „Bolko” zasilił 8 Flotyllę Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Gdańskie przedsiębiorstwo buduje też obecnie dwa nowoczesne niszczyciele min typu Kormoran II – ORP „Albatros” oraz ORP „Mewa”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~lotnik
1587029820
35 ton uciągu nie oznacza, że może ciągnąć obiekty o masie 35 ton. Prawdopodobnie statek o wypornosci 35 tysięcy ton nie stanowi problemu.
03-15-0F-D6

Ewakuacja Polaków z Izraela
 
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Pionierski dron
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
The Power of Infrastructure
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
K2. Azjatycka pantera
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Rakiety dla polskich FA-50
Ratownik w akcji
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Święto sportów walki w Warendorfie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Planowano zamach na Zełenskiego
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kajakami po medale
Strażnicy polskiego nieba
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Specjalsi pod nowym dowództwem
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
NATO przechodzi do działania
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
GROM’s DNA
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Śmierć gorsza niż wszystkie
Wypadek Rosomaka
Inwestycja w żołnierzy
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Świat F-35
Nowa dostawa Homarów-K
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Flyer, zdobywca przestworzy
Policjanci w koszarach WOT
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Podróż w ciemność
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO